החיסונים כבר כאן ועמם התקווה שבקרוב הסגר הנוכחי והקורונה יהיו מאחורינו. עכשיו זה הזמן להבין את השפעות משבר הקורונה עלינו ההורים ועל המשפחה כולה. זה הזמן לתובנות כיצד היא השפיעה על סגנון ההורות שלנו מאז פרצה לחיינו ומה ניתן לקחת מכל התקופה הזו הלאה.

אין ספק כי לקורונה היו ויהיו השפעות על דפוסי ההורות והמשפחה. ההורים שניצבו בחזית ההתמודדות מול הקורונה, נדרשו להתאמות רבות על מנת לשמור על שגרה במציאות בלתי קבועה, משתנה ולא וודאית. תפקוד וחוסן נפשי הפכו לסוגיות יום יומיות לבחינה ולהתבוננות. תקופה בה היה הרבה יותר זמן משפחה מהמוכר לכולנו בדרך כלל, בה נפרצו הגבולות שבין הבית, לעבודה, לגן ולבית הספר. השתנו היחסים, נקרו על הדרך הזדמנויות והיו גם קשיים רבים ורגשות קשים ומורכבים. תקופה שחשוב להתבונן בה ולהכיר דרכה את עצמנו ואת התפקוד ההורי שלנו. הבנת התקופה על מגוון אפיוניה יכולה לסייע להורים בהבנת דפוסים ותובנות בהווה ובעתיד. 

להלן כמה נקודות שיכולות לעזור להורים להתבונן על עצמם, על תפקודם, על סגנון ההורות שלהם, וכן מגוון של שאלות שיכולות להישאל לטובת בחינה, בדיקה והסקת מסקנות.

מה מאפיין את סגנון ההורות שלי: נסו להתבונן על עצמכם ולהבין מי אתם ואיך עברתם את התקופה האחרונה מבחינה רגשית ותפקודית: כיצד הגבתם עם פרוץ הקורונה ומה השתנה בהמשך הדרך, האם נטיתם לראות את חצי הכוס הריקה או שראיתם גם את חלקה המלא? מה היו נקודות החוזק שלכם כהורים ואלו יכולות שלכם באו לידי ביטוי בתקופה זו? מה היו נקודות "הרתיחה" שלכם וכלפי מי הופנו? האם הייתם צמודים לחדשות או שהצלחתם להתנתק, מה היה מצב הרוח הכללי שלכם והאם ראיתם גם יתרונות למצב. איזה תהליך אישי ורגשי עברתם מתחילת המשבר ועד היום, מה אפיין את הדרך שלכם ומה מאפיין אותה עדיין? כיצד נראתה ההורות שלכם, מה בעיקר הפעיל אתכם. עם מה היה לכם קשה ומה שימח אתכם?

צאלה מיינרט (צילום: אנה אוסטרובסקי)
צאלה מיינרט (צילום: אנה אוסטרובסקי)

התבוננות על ההתמודדות הזוגית: נסו להתבונן על עצמכם ועל הזוגיות שלכם. כיצד התמודדתם כזוג בזמן משבר הקורונה? האם שעות ה'יחד' המרובות בבית, חיזקו את הזוגיות שלכם או דווקא יצרו מתח ופערים?  עד כמה גיליתם סבלנות ואמפתיה זה לזה, בפרט בזמן מחלוקות או בעת צורך בקבלת החלטות? עד כמה הרגשתם שאתם פועלים ומתנהלים בשיתוף אחד עם השני, עד כמה אפשרתם לבן בת זוגכם להתפנות גם לעיסוקים של עצמם. עד כמה הרגשתם פועלים במשותף לטובת הילדים ולטובת האווירה בבית. עד כמה הרגשתם שיש בינכם חלוקת תפקידים, שתורמת להתנהלות ולהרגשה של כל בני הבית?

זוגות רבים העידו כי התקופה שינתה לחלוטין את ההבנה שלהם לגבי אורח חייו של בן זוגם, סדר יומו של בן זוגם והעומס המוטל עליו, ואחרים שהעידו כי לא יכלו לסבול יותר את ה'יחד' הצפוף הזה. 

התבוננות על המשפחה: התבוננות על המשפחה מחייבת להתבונן תחילה על כמה משתנים משמעותיים כמו: מספר הילדים בבית, גיל הילדים, עבודה מהבית, היכולת לעבוד מהבית הן מבחינת תנאים והן מבחינת הרגלים, מספר הנפשות בבית בזמן העבודה מהבית, ילדים לומדים, צורך לסייע לילדים הלומדים, הפעלה של ילדים צעירים, מסגרות חינוך פתוחות ומסגרות חינוך סגורות, חל"ת, פיטורים, משבר כלכלי, ועוד.

עם כל אלה נסו לברר מה עשתה תקופת הקורונה למשפחה שלכם? משפחות רבות העידו כי בראשית הקורונה ובסגר הראשון ה'יחד' המשפחתי הביא לגיבוש הבית. "סוף סוף היינו ביחד בלי ייסורי מצפון ובלי רגשות אשמה". משפחות מדווחות על הזדמנות להכרות עמוקה וללמידה הדדית שלא הייתה שם קודם. הורים רבים זכו להיות עם הילדים  להכיר אותם טוב יותר, ליצור ולייצר חוויות משותפות וגם ליהנות. בהמשך, כשנוצרה שגרה של חוסר וודאות, נוצר תסכול והורים רבים, אמרו: "זהו, נמאס לנו! הילדים צריכים להיות במסגרות החינוכיות ואנחנו בעבודה", "איבדנו שליטה על זמן המסכים", "אין לנו יותר מה להציע לילדים", "בלי שהתכוונו הפכנו למורים", "איבדנו שליטה על החיים שלנו".

לסיכום, תקופת הקורונה הארוכה והמשתנה הכניסה לחיינו כבני אדם וכהורים שינויים רבים וטלטלה אותנו ואת שגרת חיינו. תקופה זו חייבה אותנו להמשיך להתנהל בעצמנו ולנהל את משפחתנו והפגישה אותנו עם לא מעט מורכבויות אישיות והוריות. התבוננות על כל השינוי הזה ממרחק מה מאפשרת מודעות, הכרות ולמידה על החוזקות ועל היכולות האישיות וההוריות וכן, על כל אותם היבטים שברצוננו לחזק ולשפר. 

הכותבת היא ראש המרכז להורות ומשפחה במכללת סמינר הקיבוצים

ב-28.1.21 יתקיים הכנס השנתי (המקוון) של המרכז להורות ומשפחה בנושא "הורות בעידן של וודאות לא ודאית", אשר יעסוק בהשפעות הקורונה על ההורות ועל המשפחה