ברקע התחלואה הגואה בנגיף הקורונה והתפשטות המוטציה הבריטית ברחבי העולם התארח היום (רביעי) שגריר ישראל באיטליה דרור אידר בתוכניתם של אראל סג"ל ואבי יששכרוף ב-103FM, וסיפר עד כמה איטליה נושאת עיניים לעבר ישראל נוכח מבצע החיסונים המוצלח שהחל כאן. לשאלה מתי יחלו באיחוד האירופי לחסן את האוכלוסייה בחיסון במדינות השונות השיב, כי ככל הנראה ייקח עוד זמן, שכן, הקצב באירופה שונה לחלוטין מול הטמפרמנט הים תיכוני.

מה מצבכם?
"ביממה החולפת היו יותר מ־670 מתים, ובכל יום זה נע בין 400 ל-700 מתים, לא עלינו. מה שכן, התחלואה יורדת מבחינת ההדבקות. בשלושת החגים האחרונים באיטליה, שהיום זה החג השלישי, ה'דה פאנה', שזה הסנטה קלאוס האיטלקי, שהוא בעצם מכשפה כזו שנותנת מתנות לילדים, איטליה הפכה לאדומה". 

מה זאת אומרת? אז אתם בסגר?
"כן, אבל סגר לא כמו במרץ. מה שזה אומר בפועל הוא שאנשים לא יכולים לעשות מסיבות משפחתיות גדולות, ובתי הקפה ומקומות הבילוי סגורים. ממחר איטליה תחזור להיות כתומה או משהו כזה. העניין הוא שמשרד הבריאות באיטליה, ממש כמו בישראל, עדיין מודאג ממקדם ההדבקה הגבולי". 

כעיתונאי לשעבר, תן לנו תיאור של רומא בימים אלה?
"הבאנו לפה משלחת של רופאים, אז יצא שבתקופת הסגר נסעתי פעמיים לטורינו, ואז ראיתי באמת מה זה אזור צהוב ומה זה אדום. באותה התקופה טורינו ומילאנו היו אדומות, בעוד רומא הייתה צהובה. דרכיה של טורינו היו שוממות לגמרי, גם שדה התעופה, שלדעתי זה אחד הדברים הכי עצובים. כשנחתנו ברומא ראינו שיש קצת יותר תנועה, ואפילו בתי הקפה פתוחים. תראו, זו איטליה, זו רומא, והיא בנויה על למעלה מ־40 מיליון תיירים בשנה, אבל השנה אין להם את זה. מבחינת החיסונים איטליה קיבלה 240 אלף חיסונים, ולא כולם חוסנו עדיין. אגב, קראתי מאמר מאוד מעניין היום ששואל מה הסוד של ישראל שהיא הצליחה לחסן כל כך מהר. המסקנה שלהם הייתה 'תחי מדינת הלאום'. זאת אומרת, שישראל כזו קטנה, אבל בכל זאת מצליחה להזיז את הדברים בצורה מהירה יותר".

מה יהיה סגור ומה פתוח? המתווה לסגר השלישי

גם האנגלים.
"דע לך שהאיחוד האירופי קנה חיסונים יותר מכל גוף אחר על כדור הארץ. הם קנו שני מיליארד חיסונים, אבל הכל על הנייר. הרגולציה שם כל כך כבדה, והם עדיין לא אישרו שום דבר. אני אגיד לכם מה, אחרי שנה וחצי אני פתאום מבין חידה שקראתי שנים מבין דפי ההיסטוריה - איך קרה שאירופה לא הבינה שהיטלר עומד להשמיד את אירופה עצמה, לשעבד את העמים שלה ולא רק את היהודים. הכל איטי פה, מדובר באנשים בלי חרדת קיום. לכן אני מקווה שיאשרו את החיסונים ויתחילו את המבצע הזה בצורה קצת יותר מסיבית, ושגם אנחנו בשגרירות נקבל אותם ולהתחסן".

אגב, יהודים רוצים לחזור ארצה?
"זו שאלה טובה. ראש הקהילה היהודית ברומא, שזו הקהילה היהודית הכי גדולה באיטליה, פרסמה הודעה מאוד מעניינת לעיתונות בה היא אמרה 'בואו ניקח דוגמה מישראל בעניין החיסונים איך עושים את זה בצורה נכונה', ובעיתונים רבים פרסמו את זה. מבחינת העלייה אנחנו מקבלים הרבה בקשות מאנשים שאין להם בדיוק אזרחות והם עדיין רוצים לבוא לישראל ולבקר".