משהו: אתה לעולם לא מבוגר מדי מכדי להיות מתחיל.

מפת העולם ואנחנו

אני מביט לא מאמין במפת העולם. זוהי מפת העולם כפי שהיא מופיעה באתר בינלאומי חשוב המספק מידע וגרפים על פי נתונים סטטיסטיים ועובדות בדוקות. מביט ולא מאמין. מדובר במפה של כל ארצות העולם, מפיג'י בצד ימין עד השפיץ של אלסקה בצד שמאל, וכולה בצבע אחד חיוור. במרכז יש שטח קטנטן, פצפון, מוארך, והוא בצבע ירוק כהה. כהה מאוד.

נקודה קטנה אחת. זוהי ישראל. המפה מוקדשת לתיאור אחוז המחוסנים מפני קורונה בעולם. ככל שצבע המדינה על המפה הוא ירוק כהה יותר, זהו סימן שתושבי המדינה הזו מחוסנים באחוז גבוה יותר. על המפה נראה לעיניי מחזה לא ייאמן: רק מדינה אחת, קטנה, זעירה, היא בצבע כהה. כל השאר חיוורות כל כך, עד שמפת כל העולם כולו נראית כשטח בהיר אחיד, שממנו בולטת רק המדינה היהודית. נכון, גם בחריין די כהה, אבל בחריין כה זעירה, נכנסת פעמיים בגוש דן, וכמעט שש פעמים בגליל. לא רואים אותה אלא אם מגדילים ומגדילים עד שהפיקסלים מיטשטשים. ובנוסף, אחוז החיסון אפילו בה הוא רק שליש מהחיסון בישראל. לא כל כך כהה.

במפות העולם, הים התיכון הוא בערך באמצע. לכן, ישראל תמיד במרכז. בשל כך, הנקודה הישראלית, הנקודה היהודית הכהה על פני השטח הבהיר של שאר העולם - בולטת יותר. כעין יהלום בודד הנוצץ במרכז משטח גדול וחסר ייחוד.

טבלה אחרת מציגה עמודות המציינות את אחוז החיסונים לפי מדינות. ישראל ראשונה, לפני כולם, העמודה שלנו ארוכה הרבה הרבה יותר מאשר העמודות של שאר העולם. אני מביט במפה הזו ולא מאמין למראה עיניי. יכול להיות שכתבתי כרגע קטע שמרגיז קוראים שלא מסוגלים לסבול תיאור שעלול לרמוז שבישראל טוב יותר מאשר בשאר העולם.

הם גם התפרצו בטוקבקים של זעם כאשר פורסמה בעיתוננו בשבוע שעבר כתבה על סקר שמצא שהישראלים מרוצים מאוד מהחיים, ואפילו מההנהגה, וחושבים שישראל במצב טוב. הנתונים מראים: הישראלים פשוט מרוצים מהחיים (אפילו החמוצים).

הם שולפים ציפורניים, כי הם חוששים שאנשים יבינו שזה בזכות ההנהגה של ביבי. על הצלחת החיסונים הם כבר צועקים: זה בזכות קופות החולים של מפא"י. כאילו בכל העולם אין עוד שיטה שבה אפשר לטפל בבריאות הציבור. כאילו שזו הסיבה שישראל טובה יותר בתחום החיסון מאשר כל המדינות המתוקנות, המאורגנות, העשירות והשלוות בעולם. אנחנו טובים מיפן, מדנמרק, מקנדה, אפילו הקדמנו בהרבה את שווייץ.

כל מדינות המופת מאחורינו, לרובן אין עדיין חיסונים. אבל הרי לא יכול להיות שרק בישראל יש ארגון רפואי ראוי לשמו ורק בזכות מפא"י הסוציאליסטית. יש גם מדינות סוציאליסטיות אחרות בעולם, איפה החיסון שלהן? אני כמובן מעריך את קופות החולים, ואפילו הייתי חבר מפא"י ביוזמתי, אבל מי שאומר שזה בזכות מפא"י אומר זאת לא כדי להלל את מפא"י, אלא כי הוא קופץ בבהלה שמא יחשבו שזה בזכות ביבי. כוונתו איננה להודות לאנשי הארגון והמנכ"לות של קופות החולים, הוא ממילא עשה לעצמו ביטוח בריאות פרטי נוסף ומחוזק, הוא אומר זאת בכוונת זדון יחידה: כדי לפגוע בביבי. אין דבר חשוב יותר, נכון?

מקטיני ההישגים מטעמים פוליטיים לא משפיעים עליי כרגע, מול המפה הזו. לא אכפת לי. חבל בכלל שבתוך השמחה הזכרתי את הטיפשות הזאת. יכול להיות, והלוואי, שבמשך הימים הקרובים עוד מדינות יהיו כהות, ישראל לא תבלוט עוד כל כך לטובה. כל זה לא חשוב כאשר אני מביט במפה. תמונה כזו, נתון סטטיסטי קר ומחמם לב כזה, הישג עולמי ברור וחד כזה, לא ראיתי בצורה כה מוחשית בחיי.

פצחן לצרכן

יום אחד אני רואה בטלפון מודעה של מוצר שמראה לי שהטכנולוגיה בעולם לא מפסיקה להתקדם. אני לא מתכוון לסרטון ויראלי של רובוטים רוקדים, אני מתכוון לפיתוח חדשני ומפתיע באמת. לקח לי זמן להבין מה המכשיר הזה עושה, עד כדי כך הוא חדשני. זוהי קופסה מרובעת קטנה. בחלק העליון יש בה ארבעה פתחים בצורת חריץ, בגדלים שונים.

סרטון מראה מה השימוש של המכונה הזו. מכניסים לאחד החריצים גרעין חמנית שחור, הוא נעלם פנימה. מה קורה בפנים אינני יכול לדווח, כי זה נעלם מעיניי ומהבנתי. מדובר בטכנולוגיה שכנראה לא הגיע הזמן לחשוף להדיוטות, אבל תוך הרף עין יוצא מפתח בצד הקופסה גרעין מפוצח. התוך לחוד והקליפות לחוד. אתה יכול עכשיו ליטול ולאכול, וכמובן - מיד להכניס לחלק העליון של המכונה גרעין חדש. זוהי מכונת פיצוחים. בפרסום מובטח שהיא יכולה לפצח גם גרעיני אבטיח, אבל עד שאראה לא אאמין. יכול אדם לשאול את עצמו: מי צריך מכונה לפיצוח גרעיני חמניות? מיד אחשוד באותו אדם שהוא ישראלי.

אתם חושבים שפשוט מאוד לפצח גרעיני חמניות, בשבילכם זו פעולה שמתרחשת מעצמה: מכניסים גרעין לפה, השיניים והלשון עושות משהו אינסטינקטיבי, הקליפות נפלטות, ותוך הגרעין נאכל. אבל זה לא קורה לבד. מי שיש לו ילדים אולי יזכור את הרגע שבו הוא לימד אותם לפצח גרעינים. זה כמו ללמוד לשרוק, צריך פעם אחת להקדיש לזה זמן לימוד. אחר כך אתה לא מבין מה הבעיה, זה נעשה כמו לנשום. מי שלא למד את זה בגיל צעיר, ובכן, לבד זה לא יבוא לו. פעם ניסיתי ללמד אישה באירופה, בת 60, לפצח גרעינים. “זה פשוט", “זה פשוט", אמרתי שוב ושוב, מדגים שוב ושוב. לא עזר.

עבור אנשים כאלה, זאת אומרת עבור רוב האנושות, המציאו את המכונה הזו. גם הם יכולים עכשיו לשבת לצפות בטלוויזיה, ערימת גרעינים בקערה לידם, המכונה לצדם, הם וידאו שיש בטריות, והמכונה תפצח להם גרעין אחר גרעין.

פינת השלולית

סיפורנו הוא הפעם על סמך מה שסיפרה בגילוי לב (המקור שמור אצלי) נסיכה ממדעי הרוח שנה ב' באוניברסיטת תל אביב על מעלליה בדרכה אל העתיד. היא הודתה שהתחביב שלה הוא להתגנב לשיעורי זום של הפקולטה להנדסה שנה ד', ולחפש שם צפרדע עם פוטנציאל להפוך בנשיקה לנסיך. נסיכה יקרה, אני מאחל שתאתרי ותנשקי את הצפרדע הנכון, שיהיה למהנדס מחשבים נסיכי. זה מהם שיעשה אקזיט ויהיה מלכותי.