ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), שוחחה היום (רביעי) עם ענת דוידוב ב-103FM על מתווה הדרכון הירוק כפי שהוצג בכנסת: "הדרכון יהיה בתוקף למשך חצי שנה, כי לא יודעים מה אורך החיסון. בנוסף, נושא הדרכון יהיה חייב להיות עם מסכה, כי הוא יכול להדביק ולהידבק". עם זאת הוסיפה: "העסק הזה הוא יותר חורים מאשר שלם".



מה את מבינה מתעודת המתחסן לעומת דרכון תו ירוק? איפה זה עומד?
"קודם כל, זה נשמע לכאורה טוב. ואני אומרת לכאורה כי העסק הזה הוא יותר חורים מאשר שלם".

רק אגיד לגבי תעודת הדרכון הירוק, שמי שמתחסן או שחלה בקורונה ויש לו נוגדנים, יכול לקבל דרכון ירוק והוא יוכל לעבור באופן חופשי בהצגת התעודה.
"לגבי מי שהתחסן זה נכון, זה ייקרא דרכון ירוק. אבל הוא יהיה בתוקף רק חצי שנה, כי לא יודעים מה אורך החיסון. בנוסף, הבן אדם הזה יהיה חופשי על פניו בהתנהלות היומיומית, אבל הוא עדיין יהיה חייב להיות עם מסכה, כי לפי מה שנאמר לנו ממשרד הבריאות, הוא יכול להדביק ולהידבק. בקשר לנסיעות לחו"ל, זה נשמע טוב אבל הבעיה היא ששאר העולם לא מכיר בזה".

הם לא רוצים את זה בגלל שלילת זכויות הפרט.
"זה פטנט ישראלי. אם אנחנו רוצים שדבר כזה יעבור זה צריכה להיות אמנה בינלאומית שמכירה בחיסון כמשהו שמדינות אחרות מוכנות להכניס, לא לחייב בבידוד וכו'. זה בנושא של הדרכון הירוק, וזה מבלי להיכנס לעניין של זכויות הפרט".

מה לגבי מסעדות, תיאטראות ובתי קולנוע – כאן אני נכנסת לעניין של זכויות הפרט, מי שמסרב להתחסן, כמו שאת מסרבת להתחסן, לא יוכל להיכנס.
"קודם כל, אני חסידה של חיסונים. אני מאוד בעד חיסונים, עשיתי את כל החיסונים באופן אישי וגם ילדיי. פה ההסתייגות שהייתה לי זה שדרשתי ממשרד הבריאות שקיפות, הנגשת המידע ולדבר עם האזרחים בגובה העיניים. 99% מאזרחי ישראל לא יכולים ללכת לפרוטוקולים של FDA ולקרוא מה מותר, מה אסור ולמי זה מומלץ. מה שביקשתי ודרשתי הוא לתת מידע באופן מלא ומונגש. מעין שימוע ציבורי. מזה עשו קמפיין שאני נגד חיסונים. ממש לא. אני מעודדת חיסונים בכנסת, במיוחד לילדים.  לגבי מה שאמרת, כן יש בעיות מאוד ערכיות. זה יוצר אפליה מאוד קשה".

בינתיים אנחנו לא יכולים לזוז לשום מקום. מדובר על מה שיהיה בעוד כמה חודשים ושהעולם ייפתח.
"יש פה שאלות כבדות משקל – אנשים שרוצים להתחסן ואין מנה בשבילם, זה יוצר אפליה. יש אנשים שרוצים להתחסן אבל יש להם אלרגיות. אז מה, אנחנו משאירים אותם סגורים?".

הציעו שהם יעשו בדיקת PCR שהם שליליים.
"השאלה על חשבון מי".

זה לא עולה כסף.
"זה לא יעבוד ככה. צריך למצוא מנגנון, שאלנו את משרד הבריאות ואין להם כרגע תשובות. גם כל העסק צריך לעבוד באפליקציות, אז מה עם מבוגרים? יש יותר חורים מהשלם".

ביה"ח הדסה אמר לעובדים שלו שרק מי שהתחסן לקורונה יוכל להגיע לעבודה.
"אני דוחה את זה מכל וכל. בלי שום קשר למה שפורסם היום, לפני שבוע וחצי פניתי ליועמ"ש כי כבר קיבלתי  פניות כאלה מקומות עבודה אחרים".

זה חוקי?
"איך שאני מבינה עכשיו, חד משמעית לא. אבל אני רוצה לקבל תשובה רשמית מהיועמ"ש, כי זו צריכה להיות הנחייה של הממשלה. פניתי לרה"מ ולשר הבריאות ולא זכיתי לתשובות".

"לא עומד במבחן המציאות"

יו"ר איגוד המסעדות, שי ברמן, שוחח גם הוא עם דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM על המתווה המתגבש, לפיו מי שחוסן או החלים מקורונה יכול יהיה להשתתף בפעילויות שונות.

הדרכון הירוק – הוא כאילו פתרון, לא?
"עבורנו זה לא פתרון, אנחנו פחות מתייחסים לזה בהיבט של זכויות אדם, אלא בהיבט הטכני של היישום, ואצלנו לצערי זה לא עומד במבחן המציאות. אנחנו לא יכולים לבדוק כל אדם שרוצה לשבת במסעדה או בית קפה, אם יש לו דרכון ירוק או לא. אנחנו לא שדה תעופה ואפילו לא קבלה של בית מלון. זה קצת מצחיק אפילו בהיבט של מסעדה וזה מה שאמרנו לשר הבריאות בישיבה שהייתה לנו איתו. שהעניין הזה לא עומד במבחן המציאות בכל מה שקשור למסעדות".

מחפשים פתרונות בשביל לעזור לעסקים ולאזרחים. למה לא בעצם? כלומר, בואו תעבדו יחס עם משרד הבריאות עם משרד התיירות ומשרד הכלכלה. בואו תשתפו פעולה כדי שיהיה אפשר לצאת מהמבוי הסתום הזה.
"אנחנו עובדים עם משרד הבריאות והכלכלה ונמצאים איתם בהידברות קבועה. אחד הפתרונות שאנחנו מנסים לקדם, ואני חושב שהם די קיבלו את זה, שביום שייפתחו המסעדות, וזה יקרה כי בסופו של דבר יש פה חיסון, ואנחנו מקווים שתוך חודש כל האוכלוסייה בסיכון תהיה מחוסנת".

אבל את המסעדות לא יפתחו.
"ברגע שהאוכלוסייה בסיכון תהיה מחוסנת, אין סיבה להשאיר את המסעדות סגורות, ואני חושב שמשרד הבריאות מבין את זה. ברגע שאנחנו ניפתח, אני מניח שיהיו הגבלות תפוסה. אנחנו הצענו שעם הדרכון הירוק נוכל להכניס אנשים מעבר לתפוסה המותרת לנו, וכך זה יהווה טריגר לאנשים להנפיק את הדרכון הירוק כדי להיכנס אלינו לעסקים, אבל אנחנו לא מוכנים לעשות קידום מכירות לדרכון הירוק. בסופו של דבר, מסעדה זה מקום שהרבה פעמים יושב פיזית על רחובות ואנשים פשוט באים ומתיישבים. אין לנו אפשרות להתחיל להתווכח עם אנשים ולהגיד להם תראו לנו דרכון. זו סיטואציה שאנחנו לא יכולים להיות בה".

כמה עסקים לא יפתחו?
"ואוו. זו פשוט טרגדיה. את אומרת לי את זה והקול שלי מתחיל לרעוד. נכנסו למשבר הזה 14 אלף עסקים. אנחנו כבר יודעים ש-4,000 כבר הלכו  או יילכו בחודש הקרוב. אנחנו מעריכים שעוד 2,000-1,000 תוך חודש חודשיים לא ישרדו – מה שאומר שבין 40%-50% מהענף פשוט נעלם וזה איום ונורא".