חיים גולדברג, כתב וצלם "כיכר השבת" שוחח היום (רביעי) עם בן כספית ואריה אלדד בתוכניתם ב-103FM על חתונת הענק שנערכה אמש בעיר החרדית ביתר עילית בהשתתפות מאות אנשים, בניגוד להנחיות הסגר, ואמר: "אני לא מופתע מהתיאום בין החסידות למשטרה, אבל מה שמציק לי עכשיו זה שהמשטרה לא תאכוף את תקנות הקורונה, היא תאכוף חרדים". 

עצירת חתונה בבני ברק. צילום: דוברות המשטרה

בן: ספר לנו על האירוע.
"לא הייתי שם. על האירוע הזה ידעתי מוקדם מאוד, שוטרים הגיעו לשם מוקדם מאוד. שקלתי לנסוע לשם לבית"ר כדי לבדוק מקרוב מה קורה. לא חשבתי שזה מה שיקרה בסוף, אבל תיארתי לעצמי שהשוטרים ילכו אחרי 2-3 דקות. זה הכי קל להוציא הודעת דוברות בבוקר 'נתנו דו"ח וחקרנו את המארגנים', והתקשורת לא תעלה על מה שהיה שם".

אריה: בן אמר שהאירוע היה מתואם עם המשטרה. אתה מכיר את זה?
"בחסידות טוענים שהיה תיאום עם המשטרה. ואני לא בהלם. אתה בהלם מזה?".

אריה: כן. הייתי בטוח שבמקרה כזה השוטרים, שלא רוצים להתקוטט איתם, פשוט ימחקו את זה מיומן הפניות של היומנאי וזהו.
"אני לא בהלם מזה שזה היה מתואם. ברגע שקיבלתי תמונה מהמקום וראיתי שוטר יס"מ שעומד עם מגן פלסטיק כמו בשטחים. אמרתי לעצמי בעיסאוויה לא נכנסים ככה שזורקים אבנים, ולהפגנה האלימה של נערי הגבעות גם לא הגיעו ככה. משהו היה נראה לי מאוד מוזר. כאילו מישהו מנסה להצטלם פה ולהראות לא יודע מה. כבר אז אמרתי שמשהו לא מריח טוב".

בן: מי הביא את התמונה המפורסמת שחורכת את הרשת?
"כתב אחר שלנו, שמעון שפר. לא יודע אם השוטר היה יותר תמים או טיפש. אתם יודעים מה מציק לי? שעכשיו המשטרה לא תאכוף את תקנות הקורונה. היא תאכוף חרדים מסוימים בשביל הודעות דוברות לתקשורת. בהערכה גסה אני מעריך שביום יומיים הקרובים הטלפונים של כולנו יוצפו בהודעות לעיתונות. הם לא באמת הולכים לאכוף את תקנות הקורונה, הם הולכים למסע תקשורתי. להביא 'תמונת ניצחון'".

בן: היו פרסומים שהרב קנייבסקי אומר להמשיך ללמוד, אחר כך זה הוכחש. מה באמת נכון? האם כמו בסגרים הקודמים חלק מהמוסדות ימשיכו להיות פתוחים, ומתי אתם מכריזים עם עצמאות כבר וזהו? ניפרד לשתי מדינות ושהמשטרה שלכם תשבור את הראש.
"האמת היא שאני מנסה בכוח להרחיק את עצמי בכוח מהסיקור של מה הרבנים אומרים על הקורונה. אני מנסה להתמקד בקטע המשטרתי-חרדי. בזמן שהרב קנייבסקי אמר את זה אתמול, ואני מאוד מכבד את הרב קנייבסקי ואם היו לי ילדים יכול להיות שהייתי שומע לרב קנייבסקי ולא למשרד הבריאות, האמת היא שיש לי פחות אמון במשרד הבריאות אבל זה לא הנושא. אתמול דחיתי את החתונה שלי בגלל הסגר". 

אריה: הוא נתן בכתב משהו. לשמוע לרופאים ולשמור על התקנות.
"המשמעות של זה היא לסגור את בתי הספר. אם יהיו כאלה שלא יסגרו? אני יודע על מקומות שמפרים בהם את ההנחיות במשך תקופה ארוכה, מהסגר הראשון ועד היום. המשטרה יודעת עליהם ונמנעת מלהגיע לשם".

בן: שמעתי את המונולוג שלך מקודם, הוא בעצם תמצית הסיפור – מצד אחד אני חושב שאתה מבין שצריך לקיים את התקנות. מצד שני, כיהודי חרדי, ואני אומר את זה במלוא הכבוד, אתה מודה שאם היו לך ילדים היית נשמע להוראה של מרן קנייבסקי. פה הסיפור שלנו, ואין משטרה שיודעת להגיד לך 'אדוני, אם לא תעשה את זה, תלך לבית הסוהר.
"בגל הראשון של הקורונה, צילמתי ביחד של צלם של הארץ, איך שוטרים עם קסדות ורימונים על הגוף, מפנים אנשים שלומדים בבתי כנסת. שצילמתי את זה חשבתי שאלו תמונות שיהיו בשער כל העיתונים, ובבוקר אחרי זה אף אחד לא דיבר על זה. שבועיים אחרי זה פינו עוד בית כנסת אבל שם היה תיעוד ששוטר זורק דלי על ילד ושוטר נותן סטירה ושוטר נותן אגרוף ועל זה כן דיברו. אני חושב שהבעיה היא לא אם לאכוף או לא, אלא איך לאכוף. בכל מקום אפשרי בדרך לאכיפה אני חושב שהם עשו טעויות".