בחודש האחרון רצות ברשתות החברתיות הודעות מפחידות וקונספירציות על חיסון הקורונה. מה לא אמרו עליו? שהחיסון הוא ניסוי בבני אדם, שהוא גורם למחלות אוטואימוניות, פוגע בפוריות ועוד. גם הפוליטיקה נכנסת לעניין החיסונים, ואל נושא זה לא אכנס, רק אומר כי פוליטיזציה של החיסונים גורמת לפחד ולחשש אצל חלק מהאוכלוסייה ומונעת מהם להתחסן.

על פי דיווחים, כ־40% מהאוכלוסייה הערבית שנרשמו לקבלת החיסון לא הגיעו במועד שנקבע להם. צעירים למדו שאם ייסעו לכפרים ערביים או בדואיים לקראת סוף היום - מובטח להם שיקבלו חיסון, גם אם אינם עומדים בקריטריונים שקבע משרד הבריאות. בדומה למדענים שזוכים לזמן מסך בגלל זלזולם בקורונה, יש גם כאלה שזוכים לבמה בגלל דבריהם שנועדו לגרום לפחד מהסכנות בחיסון. עם האחרונים נמנית רופאה המתריעה על סכנות אלו, וטענותיה, אף כי הן נראות רציניות, מגלות אי־דיוקים מדעיים וטעויות בסיסיות.

אינני חושד, חלילה, באותה רופאה שהיא משקרת בכוונה תחילה, אבל לדעתי דבריה מצביעים על חוסר ידע או על הבנה לא מדויקת של העובדות. לא זה המקום להפריך אחד לאחד את טיעוניה, אבל התנגדות לחיסונים משותפת לאחוז קטן של האוכלוסייה, והסיבה היא בדרך כלל בורות, וחבל.

עמדת חיסוני קורונה בצבא (צילום: דובר צה''ל)
עמדת חיסוני קורונה בצבא (צילום: דובר צה''ל)


במהלך ההיסטוריה מיגרו החיסונים מגיפות רבות והצילו אנשים רבים ממוות ומנכות. חשוב, לפיכך, להימנע ממידע כוזב ומטעה המבוסס כביכול מדעית, ומפחית את ההיענות לחיסון שיעילותו הוכחה על ידי מדענים בלתי תלויים ברחבי העולם. מתן דרכון ירוק למתחסנים ו/או למחלימים הוא שיטה שתוכל לשחרר רבים מבידוד ותאפשר חזרה לחיי היומיום, למופעי תרבות, ספורט, מכוני כושר, מסעדות, מוזיאונים. אני כמה לזה. נוכל שוב להיפגש עם ילדינו, נכדינו, קרובינו וידידינו בעלי הדרכון הירוק.

אומנם אי אפשר לחייב אדם להתחסן, אבל בהחלט אפשר למנוע מאדם לא מחוסן כניסה למקומות המחייבים הצגת דרכון כזה. במרפאתי מטופלים חולים, חלקם קשישים. כתנאי לכניסה לחדר ההמתנה אוכל לדרוש הצגת דרכון ירוק או אישור חיסון שני כדי להגן על המטופלים האחרים. חובתי כרופא היא לא רק לרפא אנשים אלא אף להגן עליהם מהידבקויות. שעות נפרדות אוכל להקצות לאלה שמסיבה רפואית אינם יכולים להתחסן.

אולי יהיו שיכעסו עליי בשל דעתי זו. מי שאינו מוכן להתחסן ללא סיבה מוצדקת, אם חס וחלילה יחלה, הרי שעלות האשפוז והטיפול בו צריכה לחול על חשבונו בלבד, ולא על חשבון הציבור שמימן לכולנו חיסונים.