"אני גרטה", יס דוקו, יס VOD

דונלד טראמפ לעג לה בנאום מול אלפי שפוטים שלו שנענו בגעיות בוז צייתניות. ז'איר בולסונארו, נשיא ברזיל, חיקה את מדריכו הרוחני וזכה בגעיות אלפים דומות. אישור טוב יותר לפעילותה גרטה טונברי לא הייתה צריכה. מי שמקבל בוז מטראמפ ומבולסונארו, חזקה עליו שמעשיו טובים ומועילים לעולם.

גרטה טונברי הייתה בת 16 כשהתחילה לתקן את העולם. הנערה השוודית עם תסמונת האספרגר (“אני לא חולה, יש לי את התסמונת") התיישבה בוקר אחד מול הפרלמנט השוודי והודיעה שלא תזוז משם עד שחברי הפרלמנט יתחילו להתייחס למשבר האקלים ויפעלו באופן ממשי להצלת כדור הארץ. 

חברי הפרלמנט השוודי שצולמו בסרט מגיעים לעבודה ב־BMW נוצצת החמיצו הזדמנות לפוטו־אופ מחמיא עם מי שעתידה להניע מחאה עולמית נגד אדישות מנהיגים כלפי משבר האקלים. טונברי ישבה שם, קטנה ומכונסת בעצמה, תלמידת בית ספר שמוחה נגד מישהו או משהו, היא לא נראתה כמו אחת ששווה אפילו דמי כיס פוליטיים, אז הם הפנו לה את הגב והלכו לריב בתוך הבניין מריבות של שוודים. הם בטח אוכלים היום את הלב.

כנראה שצריך להיות אדם עם תסמונת אספרגר כדי להינעל על משבר האקלים ולא להרפות כמו שגרטה טונברי עשתה את זה. היא התפרסמה בגיל 16, אבל את המסע שלה להצלת כדור הארץ החלה כבר שנים לפני כן בביתה. היא לא יודעת למה “הג'וק" שלה התביית דווקא על כל הדברים הרעים שבני אדם עושים לכדור הארץ, אבל חמושה בזיכרון צילומי, שלא שוכח כמעט דבר, בלעה פרסומים וספרים בנושאי הפגיעה באטמוספירה, בירוא יערות הגשם והעלייה ברמת החומציות של האוקיינוסים. וכשהפכה זאת לנרטיב המרכזי של חייה, בתוספת אינטליגנציה ויכולת ביטוי יוצאות דופן, לא היה אפשר לעצור אותה.

מאבקה של גרטה בא אומנם מתוך רצונה להציל את העולם מעצמו, אך הסרט הלא קצר (93 דקות) מטיל על גרטה אלומה שמאירה אותה רק מנקודת המבט הזו. גרטה - היום כבר בת 18 - היא צעירה מתבגרת, המנהלת מאבק אקטיביסטי מתיש, אבל בתום הסרט איננו יודעים כמעט דבר על אודותיה מעבר למחשבותיה על פליטות דלק המאובנים לאטמוספירה. איננו יודעים אם יש לה חברים קרובים, ומה מעשיה כשמכבים את המצלמה - אלה זוכים רק לאזכורים קצרים, כמעט כבדרך אגב. אנחנו מתוודעים אליה בתמונות שנבחרו בקפדנות ומציגות כמעט אך ורק את מאבקה לטובת האקלים. אם היא צופה בסימפסונים, גולשת בים של שטוקהולם או מעשנת קנביס עם חבריה בתנועת הנוער, איש אינו מספר לנו.

כמה העולם אוהב את גרטה, אנחנו רואים היטב. רבבות, בכל מדינה שאליה היא מוזמנת, מקיימים הפגנות למען כדור הארץ ולכבודה. פוליטיקאים מפוטמים מותחים שפתיים בחיוכים מאולצים לכבודה ונאלצים לשמוע את נאומיה התוקפניים, המוכיחים אותם כאילו היו תלמידי בית ספר סוררים. אחר כך כמובן הם מתפזרים לבתיהם ולמחרת ממשיכים לא לעשות דבר, אבל גרטה לא תניח להם. היא תמשיך לשבת עליהם בכל הזדמנות.

לראות או לוותר: לראות. וגם להושיב את הילדים לצדכם שיראו.