בסופו של לילה זה עבר בשלום. לאחר יום אימים בבירה האמריקאית, שלא יישכח מהר, אם בכלל, בהיסטוריה הפוליטית של ארה"ב, סנטורים וחברי הקונגרס אישרו את תוצאות הבחירות לנשיאות. ג'ו ביידן וקמלה האריס קיבלו רשמית את כהונותיהם כנשיא וסגנית הנשיא. הליך חוקתי פורמאלי ושיגרתי שקורה אחת לארבע שנים, הפך הפעם לאירוע מעורר אימה ובעתה שייזכר וייצרב בזיכרון הלאומי האמריקאי כפי שהוגדר על ידי הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש והסנטור הרפובליקני המוערך מיט רומני, כ"נסיון התקוממות" נגד הדמוקרטיה האמריקאית. הגדרה שקיבלה הסכמה כמעט כללית בקרב פוליטיקאים, עיתונאים ופרשנים ותיקים.
 
המהומות בוושינגטון ירתקו תשומת לב עוד כמה ימים. הצילומים שתיעדו את ההשתלטות האלימה על גבעת הקפיטול הם מבחינה תקשורתית טובים ומשכנעים מדי, כדי שמפיקי תוכניות החדשות יוותרו עליהם כל כך מהר. 

טראמפ במסר למפגינים במהלך המהומות בקפיטול: "לכו הביתה"

גם אחרי שהדיווחים יידחקו לשולי החדשות – דבר אחד אסור שיישכח וחייב להיות ברור, מי שיצר את הלכי הרוח שאפשרו התפרצות מבעיתה כזאת של שנאה נגד בית המחוקקים האמריקאי, שהוא סמל לדמוקרטיה, מי שהפגין סלחנות וסובלנות כלפי ומול קבוצות גזעניים קיצוניים בארה"ב, כולל אנטישמיים, מי שהחדיר לדעת הקהל בארה"ב שנאה לממסד הפוליטי והחוקתי בארה"ב ועודד בגלוי נטיות של מרדנות נגד מי שמייצגים את הממסד - הוא דונלד טראמפ. טראמפ הוא האשם, האחראי, והגורם למה שהתחולל בוושינגטון. אחדים מהסנטורים וחברי הקונגרס מתכוננים להעלות לדיון יוזמה להדיח את הנשיא טראמפ באשמת הפרה גסה וביודעים את תפקידו כאחראי לביטחון האזרחים, ואף להגיש נגדו תביעה משפטית.
 
צריך להיות ברור ואסור לשכוח. הכנופיות שהשתלטו על בניין הסנאט וניסו לחבל ולשבש הליך שהוא מסמלי הדמוקרטיה האמריקאית, היו והם בחלקם הגדול אנטישמיים וניאו-נאצים. בהתפרעויות שהתחוללו בכניסה לגבעת הקפיטול נשמעו קריאות "יהודים לא יחליפו אותנו", אחדים מהמתפרעים נשאו סמלים ניאו-נאציים וכרזות עם ציורים של שמו של ישו. 

שוטרים אמריקאים מרססים בספרי פלפל את המפגינים שפרצו לבניין הקפיטול (צילום: Kevin Dietsch/Pool via REUTERS)
שוטרים אמריקאים מרססים בספרי פלפל את המפגינים שפרצו לבניין הקפיטול (צילום: Kevin Dietsch/Pool via REUTERS)

לפי דיווחים באמצעי התקשורת האמריקאים היום, המשטרה זיהתה בין הבריונים המתפרעים דמויות ידועות של  פעילים תומכי עליונות  לבנה. "אנחנו אוהבים אותכם", פנה-קרא הנשיא טראמפ למתפרעים. "לכו הביתה". במלים אחרות, לכו הביתה והמשיכו בגזענות, בעליונות הלבנה ובאנטישמיות שלכם. בדיוק כך הגיב הנשיא טראמפ להפגנות הניאו-נאציות שאירעו בשרלוטסוויל בקיץ 2017 .  "היו שם אנשים טובים מאוד משני הצדדים", הצהיר-הגיב אז. 

מעניין לציין, שבאחד מנאומיו של ג'ו ביידן בקמפיין הבחירות האחרון שלו, הוא הזכיר והתייחס להפגנה האנטישמית בשרלוטסוויל, ואמר: "זה היה האירוע, הרגע שהחלטתי שאני חייב לרוץ לנשיאות. אסור שבר כזה יקרה ברחוב של עיר אמריקאית". אברהם פוקסמן שהנהיג במשך כמעט יובל שנים את הליגה נגד השמצה נוהג להסביר את הגידול בגילויי אנטישמיות בארה"ב בשנים האחרונות במלים, "הנשיא טראמפ איננו אנטישמי. אני לא אומר את זה. אבל הוא יצר והפיץ בארה"ב אווירה של שנאה, הסתה נגד מיעוטים ונגד יריבים שהוציאה את האנטישמיות מהמסתור, החדירה אותה כמעט למרכז וזקפה את קומתם של אנטישמים".

ג'ו ביידן. המזרח התיכון מחכה לו (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן. המזרח התיכון מחכה לו (צילום: רויטרס)

זהו בדיוק חלקו של הנשיא טראמפ בהתפרעויות האלימות שהתחוללו בוושינגטון. ארבע שנים ישב בבית הלבן האיש האחרון בארה"ב ובעולם, שהתאים לכהונת נשיא המעצמה הגדולה. אם עוד היה למישהו ספק והרהור קל שבקלים בנכונות עובדה זאת – מה שקרה בוושינגטון אישר, תיעד ועיגן עובדה זאת. הנשיא טראמפ היה תאונה, מטרד פוליטי, מפגע ציבורי, לא רק לארה"ב. גם לעולם החופשי. לישראלים הסוגדים לטראמפ ומודים לו על מעורבות אמריקאית שהניבה ביקורים באבו דאבי, טיסות בשמי סעודיה והכרה בישראל מצד מרוקו וסודן, יהיה קשה להשלים עם התדמית הבזויה, המושפלת והרמוסה שהוא מסיים את כהונתו בבית הלבן. הוא אשם בהיווצרותה של התדמית הזאת ובנכוחות שלה בהיסטוריה של ארה"ב.

מה שבישראל לא כל כך מעריכים ואולי לא כל כך שמו לב היא העובדה שיהודי ארה"ב זכו בימים האחרונים לשורה של הישגים ומינויים, שהעניקו להם נוכחות מרשימה ביותר בצמרת הממשל האמריקאי. יהודי צעיר, ג'ון אוסוף בן 33 , דמוקרט, ניצח בבחירות במדינת ג'ורג'יה וגבר על הסנטור הרפובליקני הוותיק דייוויד פרדו. 

אוסוף יכהן כסנטור יחד עם מנצח שני בבחירות בג'ורג'יה, הדמוקרט רפאל וורנוק, כומר שחור מהעיר אטלנטה. שני הסנטורים הדמוקרטים החדשים האלה, העניקו רוב דמוקרטי בסנאט שנשלט בשנים האחרונות על ידי רוב רפובליקני. פירוש הדבר גם, שמנהיג הרוב בסנאט, המועדון האקסלוסיבי בפוליטיקה האמריקאית,  יהיה צ'אק שומר, סנטור ותיק מניו יורק, יהודי. 

תהיה זאת הפעם הראשונה בתולדות ארה"ב שיהודי יכהן כמנהיג הרוב בסנאט. כמו כן נודע, שג'ו ביידן מתכונן למנות לכהונת התובע הכללי בממשלו את השופט מריק גרלנד. גרלנד היה מועמדו של הנשיא לשעבר ברק אובמה לבית המשפט העליון אבל מועמדותו סוכלה בזמנו על ידי הרפובליקנים בסנאט. גרלנד, כתובע כללי, יצטרף לשורה הארוכה של יהודים שנבחרו-נתמנו על ידי ג'ו ביידן לתפקידים בכירים בקבינט שלו. 

נותרו עוד שבועיים עם טראמפ בבית הלבן. מותר להניח שהוא לא יוותר על הזדמנות להפגין ולהוכיח שוב ושוב את עוצמת אי התאמתו הקוטבית לכהונת נשיא ארה"ב.