מאות תושבים אמריקאים הסתערו אתמול אל תוך בניין הקפיטול בזמן שהקונגרס ביקש לאשר את ניצחונו של ג'ו ביידן, הנשיא הנבחר של ארה"ב. אורן נהרי, עיתונאי ועורך חדשות חוץ, שוחח היום (חמישי) עם ענת דוידוב ב-103FM, סיפר על המהומות הקשות שהתחוללו והדגיש: "זה מחדל נוראי של אבטחת הקפיטול". עוד הוסיף: "נבוא ונאמר את המובן מאליו - אם הם לא היו לבנים, ואולי יש שגידו לבנים מהצד הימיני קיצוני כמו שיש בכוחות הביטחון האמריקני, או אם הם היו שחורים היה שם טבח המוני אתמול".

היום הקפיטול קרס מטפורית. נכון? 

מטפורית, אבל די קרוב לפיזית. אחד הדברים הנוראיים היה מחדל האבטחה של הקפיטול, שבזמנים רגילים מדובר באחד האזורים המאובטחים בעולם. טראמפ בעצמו אמר וידעו שהולכת להיות שם הפגנת ענק. משולהבת, ואנשים אמרו שהם רוצים להגיע לוושינגטון בכדי לעצור את הספירה. הייתה סכנה ממשית של הסתערות על הקפיטול, והסברה שלי הייתה, שדווקא בגלל הידיעות האלה יהיו שם כוחות גדולים ויעצרו אותם במקום, אבל זה לא קרה.

זה אומנם נלעג, זה אומנם מגוחך, כי אנחנו רואים את האנשים האלה והתלבושות שלהם, כמו אותו אחד עם התלבושת של השאמן הנורדי, אבל זה בעצם היה ניסיון הפיכה. אם אתה מסתער על בית המחוקקים בכדי לשנות תוצאות של בחירות זה ניסיון הפיכה. האנשים האלה שהסתערו על הקפיטול הם לא המיינסטרים של המפלגה הרפובליקנית, כן? זה גם לא המיינסטרים של אמריקה, זה הקצה של הקצה של הקצה.

היו שם אנשים עם חולצות של מחנה אושוויץ' וסמלי SS, נאצים ואנטישמיים ידועים. מעבר לזה, היו שם גם לא מעט ישראליים ואנשים שהגיעו עם גדל ישראל. אין ספק, הם הסתערו בכדי לבוא חשבון עם סגן נשיא ארצות הברית. מדובר באירוע בלתי נתפס שלמראה התמונות האלו כמעט שכחנו שנבחרו שני סנטורים חדשים בג'ורג'יה. האחד מטיף שחור, בפעם הראשונה בהיסטוריה. השני יהודי, דבר שלא קרה יותר מ־100 שנה. שניהם מביאים לביידן את הרוב בסנט ובזמנים רגילים זה היה דבר שתופס את כל הכותרות בארה"ב ובעולם". 

אני רוצה לקחת אותך אחורה: מה אף אחד לא האמין שזה יכול לקרות? למה לא דאגו להביא לשם עוד כוחות? הם לא האמינו?
"הם לא האמינו שיכול להיות מצב בו אנשים באמת יסתערו על הקפיטול, יש דברים שהם לא נתפסים עד שהם קורים. רצח ראש הממשלה בישראל למשל, היה בלתי נתפס עד לרגע בו הוא קרה, ומאז אנחנו לא מפסיקים לדבר עליו.

מרגע שנפרץ המחסום הפסיכולוגי אני מאמין שזה דבר שיתחילו להביא אותו בחשבון בארה"ב. אגב, באמת לא ברור לי למה לא הביאו אותו בחשבון כבר עכשיו. ארה"ב, נזכיר,  זו מדינה בה נרצחו  ארבעה נשיאים. זו מדינה עם הרבה מאוד אלימות במערכת הפוליטית שלה. אגב היה שם מחדל אבטחה, ויש שיגידו שיתוף פעולה של המשטרה או חלק ממנה עם הפורעים". 

מזעזע.
"נבוא ונאמר את המובן מאליו - אם הם לא היו לבנים, ואולי יש שגידו לבנים מהצד הימיני קיצוני כמו שיש בכוחות הביטחון האמריקני, או אם הם היו שחורים היה שם טבח המוני אתמול".

אז מה הולך לקרות פרקטית?
"הספירה הסתיימה. כלומר המכשול האחרון הוסר. היו רפובליקנים שהצביעו לא לאשר את התוצאות מאריזונה ובמקומות אחרים, אבל זה אושר. ב־21 בינואר תתקיים ההשבעה". 

אז למה טראמפ שם לעוד שבועיים? למה לא מעיפים אותו? 
"הפחד הוא שאם הבן אדם בא והסית כנגד התהליך הדמוקרטי וכולי - אז מה הוא יעשה בשבועיים הבאים? בואו נזכיר שבשבועיים הבאים יש לו שליטה בקודים הגרעיניים, והוא מנסה לשנות חקיקה כל הזמן. להעיף אותו זה לא עד כדי כך פשוט. הם מתחילים תהליך בכדי שלא יתמודד ב־2024 כי הוא אומר שהוא יתמודד, ויש לו סיכויים טובים להיות הנשיא שוב.

יש עדיין עשרות מיליוני אמריקאים שמעריצים אותו, ורואים בו אדם שהבחירות נגזלו ממנו כי התוצאות לטענתם זויפו. הוא פופולרי לאין שיעור, יותר מכל שאר המפלגה הרפובליקנית יחד. לכן, לא עד כדי כך פשוט לנקוט נגדו צעדים".