צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים בחדשות 13, שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל בתכניתו ב-103FM על רקע המהומות האלימות שאירעו בגבעת הקפיטול שבוושינגטון. הוא הסביר איך האירוע בכללותו ונשיא ארה"ב היוצא, דונלד טראמפ, בפרט נתפסים אצל מדינות האיסלאם, בדגש על איראן. עוד הבליט את הדיסוננס בין טראמפ של המזרח התיכון, בו הוא זוכה להערכה מצד המדינות הסוניות אל מול טראמפ של פנים ארה"ב, בו הוא נתפס כמחרחר ריב ומדון. 

תומכי טראמפ פרצו לקונגרס והתעמתו עם שוטרים (צילום: רשתות חברתיות)

איך הגיבו באיראן למראות בקפיטול ולהסתערות שהייתה?
"הם שמחו לאידו של טראמפ. רק תסתכל בחשבון הטוויטר של ק'אאני, מחליפו של קאסם סולימאני בתפקיד מפקד כוח קודס. הוא פרסם תמונה של טראמפ תלוי כמו המן הרשע על גבעת הקאפיטול. מה זה אומר? שהאיראנים שמחים בנפילתו של טראמפ".

הוא הדגיש כי: "הם שמחים כי עכשיו באופן סופי אין סיכוי שטראמפ יחזור לנשיאות. המהלך הזה נכשל, והוא מבוזה בארה"ב. את השמחה הזו אפשר לראות בעיקר ברשתות החברתיות , בחשבונות של משמרות המהפכה. איראן היא המרוויחה הגדולה של הדבר הזה. אם מסתכלים רק על הרשתות, אפשר להבין שהשמחה הזו מתרחשת בעיקר באיראן".

כמו כן, הוסיף יחזקאלי "במדינות אחרות בעולם הסוני לא יצאו פרסומים רשמיים, אבל הם נורא מעריכים את הכוחנות של טראמפ, ואת זה שהוא לא מוותר. דווקא שם זוקפים לו את הזכות הזו. אפשר לומר שבאיראן תלו אותו באופן וירטואלי, ואילו בעולם הסוני אומרים 'איבדנו פה משהו'. אני רק אזכיר שהשבוע נחתם הסכם שלום חמישי של טראמפ. תראה איזה חוסר הלימה בין מה שקורה בגבעת הקפיטול לבין מה שקורה במזרח התיכון. לכן, את זה יזכרו לו, ולא את מה שקרה על הקפיטול".

אני רוצה לחזור רגע לאיראן: האם הם חושבים שביידן ישחרר את הסנקציות?
"הרטוריקה של איראן מול המערב היא על בסיס של בזאר, של מסחר, של תן וקח. על זה התבסס הסכם הגרעין ב־2015. מבחינתם, הם חוזרים לנקודת ההתחלה, והם לקחו החלטה להעשיר ב־20  אחוזים את האורניום והצנטריפוגות שלהם. הם מרימים את המחיר ויודעים שיתחיל משא ומתן". 

אז הם התחילו את משחק הקלפים המסורתי שלהם?
"בוודאי. הבזאר העתיק בן אלפי השנים חזר, ותראה איך  הם מרימים את הרף. הרי גם התמונות של תליית טראמפ הם חלק מזה. האיראנים מתחילים להכין את התנאים, ואני חושב שביידן עתיד להיכנס פה למצב של מלכוד, כי האירופאים תומכים בעמדה האיראנית. האיראנים פנו לאינטרפול בבקשה לעצור את טראמפ על חיסול סולימאני, עכשיו כשהוא יהיה אדם חופשי. הדבר הזה משפיע על נקודת הפתיחה של איראן, ואפשר לראות איראן אחרת".