היום הראשון של הסגר השלישי המהודק לא נראה שונה מהותית בחוצות הערים לעומת הימים של טרום הסגר. רק מחסומים שהציבה המשטרה ותשאולים שערכו לעיתים שוטרים המחישו את ההבדל. אבל רבים לא נשארו בבית ויצאו לקניות במרכולים, לספורט הליכה, או לשתיית כוס קפה.

המשטרה אוכפת את הנחיות הסגר. צילום: אבשלום ששוני

בטיילת וברחוב דיזנגוף בתל אביב היה שוקק וקשה היה למצוא מקום ישיבה ציבורי פנוי. בבתי קפה מכרו בטייק-אוויי, כאשר לאחר קבלת ההזמנה הקפה והמאפה נמסרו ללקוח שהמתין מחוץ לעסק.

גם באזורים פחות מרכזיים הייתה תנועה ערה בסמיכות לבתי הקפה. "הצבתי על הוויטרינה שלט גדול עם מספר טלפון להזמנות וגם אפשר להזמין באפקליציה ואחרי כמה דקות הלקוח מקבל מחוץ לעסק את מה שהזמין. זה עומד בהגדרה של משלוח", סיפר בעל בית קפה ותיק בשכונה ברמת גן, "אנשים רבים יוצאים. התחושה היא שאין אמון בסגר ורבים מחפשים לצאת ולהתאוורר מחוץ לבית. זה לא כמו הסגר הראשון, כשהייתה פאניקה ואנשים פחדו לצאת מהבית".

שוק הכרמל (צילום: אבשלום ששוני)
שוק הכרמל (צילום: אבשלום ששוני)

במרכז רמת גן הייתה תנועה של עוברי אורח, אבל הרחובות לא היו עמוסים כמו בשישי שעבר. "יצאתי עם אשתי להזמין כוס קפה. חיכינו כמה דקות והמשכנו להסתובב ברחוב", סיפר ישראל נחום (63), תושב ותיק באזור, "היו אולי פחות אנשים לעומת הימים הקודמים, אבל זה עולם אחר לעומת הסגר הראשון. אז הרחובות היו שוממים".

הבדל נוסף לעומת הסגר הראשון היה במרכולים, שברובם לא נראו עומסים חריגים. "חיכיתי רק כמה דקות בקופה. לא היו תורים והכל זרם", סיפרה לקוחה שהגיעה לסניף של רשת מרכולים במזרח תל אביב, "חששתי מהמתנה ממושכת, אבל זה לא קרה".

המשטרה הציבה מחסומים במקומות שונים ולעיתים נוצרו עומסי תנועה. פקקי תנועה היו בבוקר ביציאה מראשון לציון לכיוון כביש 20. גם ברחוב הרכבת המוביל לנתיבי איילון נוצרו עומסים בשל מחסומי משטרה. כלי הרכב נסעו באיטיות, ולעיתים שוטרים תשאלו את הנהגים מהיכן הם מגיעים ולאן הם נוסעים.

כיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)
כיכר הבימה (צילום: אבשלום ששוני)

שוטר אוכף את הנחיות הסגר בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)
שוטר אוכף את הנחיות הסגר בכיכר דיזנגוף (צילום: אבשלום ששוני)

המשטרה הציבה מחסומים גם בטיילת, ברחוב דיזנגוף ובשדרות הר ציון, אבל בניגוד לצירי התנועה הראשיים, בדרך כלל לא נוצרו עומסי תנועה כבדים. מחסומים הוצבו גם בכניסה לירושלים וביציאה מחיפה. לעיתים שוטרים עלו לאוטובוסים שהגיעו לעיר הבירה כדי לתשאל נוסעים מהיכן הם מגיעים.

שוטרים גם הגיעו לכיכר דיזנגוף ותשאלו כמה מהצעירים באזור על מקום מגוריהם. "יכול להיות שביום ראשון הסיפור כבר יהיה שונה. אז יהיה המבחן הרציני הראשון של יישום הסגר, כשרבים ינסו להגיע למקומות העבודה וגם עלולים להיווצר עומסי תנועה כבדים", העריך עובר אורח בכיכר דיזנגוף – "דבר אחד כבר רואים – המראות של הרחובות השוממים סגר הראשון לא יחזרו על עצמם".

המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: אבשלום ששוני)
המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: אבשלום ששוני)