"כשאני לוקח משהו להלחין, אני צריך להרגיש אליו חיבור אמיתי וזה מה שקרה לי הפעם, כשממבט ראשון נדלקתי על השירים של צור, לאחר שנוצר חיבור עמוק ביני לבינם", כך אומר הזמר והיוצר יוחאי בן-אב"י, 42, על הרקע לאלבומו השלישי, בעל השם הקופצני "ירח (י' בסגול) פרח וחליל", שהופיע בימים אלה ובו הוא שר משירי חודשי השנה ועונותיה של צור ארליך, שאותם הלחין. 

אפשר לנחש שיצאת להרפתקה המוזיקלית הנוכחית לא רק מסיבה רגשית, או מוזיקלית-מקצועית?
"צדקת. כאן מעורב גם המחנך שבי, אם כי אני מלמד נערים בתיכון ולא ילדים קטנים. השירים שהם נחשפים אליהם אינם בעלי תוכן עמוק, אם בכלל. ולא רק. כאב לילדים, שישה ברוך השם, שכאוזניים ראשונות היו מעורבים בתהליך היצירה, בהיות הפסנתר אצלנו באמצע הסלון, הבנתי כמה חשובה המשימה שהפעם לקחתי על עצמי. באחד השירים באלבום, 'מי בסוכה מתארח', שומעים אותם שרים את קולות הרקע".

כשבן-אב"י מזכיר את ילדיו, אני תוהה באיזה מצע מוזיקלי רופדה ילדותו. "גדלתי על 'הופה היי'", הוא יורה מהמותן ומצדיע ליגאל בשן ולעוזי חיטמן מנוחתם עדן וליונתן מילר יבדל"א, שלושת מופלאי ההרכב המיתולוגי. "שירי 'הכבש השישה עשר' היו ברקע וכמובן, שירי הילדים של אריק איינשטיין".

האם ניתן למתוח איזשהו חוט מחבר בין שירי "הכבש" לבין שירי אלבומך החדש?
"אם כן, אז מהצד של הקלילות ולא סתם קלילות, אלא כזאת שיש בה תוכן, שמתלווה אליו חיוך מסוים. לדוגמה, כשאני שר על מר חשוון כאילו שיש אדון כזה, למרות שברור לכל שאין שום קשר. אולי גם התחכומים והמעברים בין הסולמות של המפיק המוזיקלי של האלבום ערן קליין מזכירים במשהו את השירים שם".  

איך הגעת לאלבום הזה?
"מבחינתי, זה התחיל בפוסט שצור ארליך פרסם בפייסבוק עם אחד השירים שכתב ולדבריו היה שמח אם מישהו ילחין אותו. לא הייתי צריך להתאמץ בשביל זה. כשאתה לוקח שיר של צור, המנגינה כאילו נובעת ממנו. זה הגיע לכך, שכשקראתי את המילים של אחד השירים בחדר המורים בבית הספר שבו אני מלמד, לא יכולתי להתאפק ועל המקום הלחנתי לחן ראשוני בפינת החדר ודי בשקט כדי לא להפריע לנמצאים שם".

עטיפת האלבום ''ירח פרח וחליל'' (איור: אלחנן בן אורי)
עטיפת האלבום ''ירח פרח וחליל'' (איור: אלחנן בן אורי)

שירים על חודשי השנה אינם פטנט חדש, הלא כן? 
"אם אתה רומז ל'שנים עשר ירחים', השיר של נעמי שמר, שמתחיל עם 'בתשרי נתן הדקל/ פרי שחום נחמד', שם מדובר בשיר בודד, יפה כשלעצמו ואילו כאן יש אלבום שלם, המוקדש לחודשי השנה". 

כיצד היית מגדיר את המוזיקה שלך לשיריו של צור?
"אני מלחין בגוון מאוד ישראלי שמח, קליט ולא מורכב".

כמה פרטים על בעל הדבר. בתעודות הוא נקרא רוזנבאום. בשם הבמה שלו בן-אב"י הוא מנציח את אביו שנפטר ממחלה בהיותו בן שנתיים. הוא גדל בכפר-פינס, שם לדבריו עם ביישנותו לא היה הזמיר המשפחתי. יותר ניגן, תופים, גיטרה וגם קלידים ומפוחית. עם הזמן פנה אף להלחנה. בגיל 20 נשא לאשה את שלומית ולהם שישה ילדים. הם חיים במושב הזורעים ליד הכנרת, שם הוא מלמד גמרא ותנ"ך בישיבה התיכונית שבמקום.

שותפו ליצירה, צור ארליך, 47, אב לשלוש בנות, הוא משורר ועיתונאי, משנה לעורך כתב העת "השילוח" ומזה שנים רבות הוא מפרסם שיר שבועי מחורז בעקבת נתן אלתרמן בעיתון "מקור ראשון". באלבום "ירח פרח וחליל" הוא מממש משאלת-לב ותיקה שלו להגיע לכך ששיריו יולחנו.

צור ארליך (צילום: שולה חדד)
צור ארליך (צילום: שולה חדד)

"אני מקווה שבאלבום שלנו אנחנו נותנים לילדים משהו שמגביה אותם קצת מעל האופק היום-יומי שלהם מבחינת אוצר המילים והמידע המועבר אליהם", אומר ארליך. "זאת, בצורה מחויכת, אפילו מצחיקה. אם אני מציין את רמת האלבום שלנו, לא אומר שכל מה שנוצר היום לילדים רדוד ויש דברים נחמדים כמו 'סבא טוביה' של טוביה צפיר ו'בגן של דודו' של דודו פישר, אבל נעשים דברים רבים לילדים שמשוועים לרמה גבוהה יותר".

בן-אב"י העמיס על עצמו את כל ההפקה, כולל השקעה עצמית בסך מעל  100,00 שקל (!) עם צ'ופר חינני לילדים, צרכני האלבום ולמשפחותיהם - מילות השירים מובאות בכעין לוח-שנה לא מתוארך, שבו כל אחד יכול לציין תאריכים כלבבו. באלבום ובלוח בעיצובה הגרפי המוקפד של שירית כהן גונבים את ההצגה איוריו המקסימים של אלחנן בן-אורי. משוחרר מלתלות תקוות בחברת תקליטים, בן-אב"י פועל כחברת הפקות עצמאית ובמקום לפנות לגיוס המונים, כמקובל בשנים האחרונות, הוא פתח עמוד באתר שלו  לגיוס אוהבים, כדבריו.

למי אתה מייעד את האלבום?
"לכל המשפחה, כולל המבוגרים, ובהחלט לא רק לציבור הדתי שאני משתייך אליו. זה מיועד לכל עם ישראל".