אירוע חמור נוסף נגד המשטרה בצפון הארץ: שוטרת פונתה לקבלת טיפול רפואי הלילה (שבת) לאחר נפצעה באורח קל מפגיעת רסיס בעקבות ירי שבוצע לעבר ניידות משטרה שחנו במתחם המועצה של הכפר טובא זנגריה שבצפון. שוטרים השיבו באש לעבר היורים אולם הם הצליחו להימלט ונפתח מצוד אחריהם בניסיון להתחקות אחר עקבותיהם.

להערכת המשטרה, מדובר באירוע נוסף בשרשרת האירועים של השחתת ניידות משטרה בצפון בתגובה לפעילות המשטרה בצפון נגד תופעת ה"פרוטקשן". "הירי בוצע, ככל הנראה, על רקע הפעילות הענפה והאינטנסיבית שהמשטרה מבצעת בכפר במאבקה כנגד תופעת סחיטת דמי החסות ביישובי הצפון. פעילות שהביאה למעצרים, ותפיסת כספים ורכוש רב", נמסר מהמשטרה. 

מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב יעקב שבתאי על הירי לעבר ניידות בטובא זנגריה (צילום: דוברות המשטרה)

בעקבות אירוע הירי מ"מ מפכ"ל המשטרה ניצב יעקב שבתאי הגיע הבוקר לתחנת ירדן שם קיים הערכת מצב עם מפקד המחוז הצפוני ניצב שמעון לביא, ר' אח"מ ניצב יגאל בן שלום, ר' המנהלת לחברה הערבית ניצב ג'מאל חכרוש וקציני המחוז הצפוני.

בפתח הערכת המצב אמר מ"מ המפכ"ל: "ירי לעבר שוטרים וניידות משטרה הוא אירוע חמור מאוד שיהיו לו השלכות משמעותיות. אין לי ספק כי במוקדם או במאוחר אנחנו נבוא חשבון עם אותם מפגעים ונמצה עמם את הדין". הוא הוסיף: "מי שחושב שמעשה עברייני מעין זה ירתיע אותנו טועה בגדול. נגביר את הפעילות ונפעל ככל שידרש בכל הכלים שיש ברשותנו נגד אותם עבריינים עד שיהיו מאחורי סורג ובריח".

"אני מצדיע למפקד המחוז, למפקדים, לשוטרים וללוחמים שכבר כמה שבועות עובדים בצורה נחושה סביב השעון ונותנים מענה, האירועים הם תוצאה של לחץ שהמחוז מפעיל על אותם ארגוני פשיעה", סיכם. "נמשיך להילחם בכל אותם עבריינים שפוגעים או שינסו לפגוע באזרחים או בשוטרים הפועלים במסירות למען ביטחונו של הציבור".

נזכיר כי בשבועיים האחרונים ספגו שוטרי מחוז צפון ארבעה אירועים דומים, האחרון שבהם ברביעי לפנות בוקר בשכונת תל חי בקריית שמונה - שם רכב המוצמד לשוטר משמר הגבול (מג"ב) הוצת ונשרף כליל סמוך לביתו. עוד קודם לכן הוצתו שלוש ניידות משטרה ומג"ב בצפת והאירוע האחרון מהלילה קשור גם הוא להערכת שוטרים לפעילות המבצעית כנגד מחוללי פשיעה בטובה זנגריה. 

רכב של שוטר הוצת בקריית שמונה (צילום: פרטי)
רכב של שוטר הוצת בקריית שמונה (צילום: פרטי)

מדובר באירוע חמור ביותר שעה שגורמי פשיעה פותחים בירי לעבר שוטרים וניידות משטרה, וזאת בתגובה לכאורה לגל מעצרים שביצעו בלשי היחידה המרכזית (ימ"ר) של המחוז הצפוני כנגד גורמי פשיעה שהיו מעורבים בשורה ארוכה של עבירות גבייה וסחיטת דמי חסות ביישובי הצפון במשך תקופה ארוכה. פעילות משטרתית שהביאה למכה קשה בקרב אותו גורמי פשיעה עם תפיסת רכוש רב וכסף מזומן שנצבר באמצעות העבירות החמורות.

 מדובר באירוע רביעי מאז חמישי שעבר בו נגרם נזק לניידת משטרה באזור הצפון על רקע פעילות המשטרה במקום. הפעם הגיעו המבצעים עד לאזור מגוריו של שוטר מג"ב שביצע פעילות בכפר טובא במסגרת האכיפה המשטרתית כנגד גובי דמי חסות. 

האירוע האחרון הינו נדבך נוסף לגל אירועים שהופנו כנגד המשטרה בצפון בשבועיים האחרונים וזאת אחרי שניידת של מג"ב, הצמודה לאחד השוטרים המתגוררים בשכונת תל חי בקריית שמונה, הוצתה במהלך הלילה שבין שלישי לרביעי שעבר ורימון שנזרק לעברה גרם נזק לרכב שחנה בסמוך אליה תוך שהוא מעלה את החרדה בקרב תושבים בסביבה. כוחות גדולים מהמשטרה הגיעו למקום וההערכה היא כי הרקע למעשה הוא פעילות האכיפה נגד גביית דמי חסות על ידי גורמי פשיעה באזור. 

במשטרה ציינו כי לפנות בוקר התקבלה הודעה במוקד 100 של משטרת ישראל על שמיעת פיצוץ ורכב שעולה באש בשכונת תל חי בקרית שמונה. שוטרי משטרת ישראל הוזנקו למקום אספו ממצאים ופתחו בחקירה ממנה עולה כי רכב משטרתי הוצת ובנוסף נזרק רימון שגרם נזק לרכב שחנה ליד. עוד מדגישים כי על פי החשד, אירוע זה, כמו גם פגיעות נוספות בכלי רכב משטרתיים בשבועות האחרונים, בוצע, כאמור, על רקע מאבקה של משטרת ישראל בתופעת סחיטת דמי חסות ביישובי הצפון אשר הביאה למעצרים, עיקולים ותפיסות רכוש של עבריינים בצפון.

מפקד מחוז צפון ניצב שמעון לביא מסר: "אנחנו ערוכים למאבק עוצמתי, מתמשך ועיקש כנגד ארגוני הפשיעה בצפון הפוגעים בתחושת הביטחון של האזרחים. ולא תוותר ולא תתפשר, עד לחיסול ארגוני הפשיעה והכנסת המשתייכים אליהם מאחורי סורג ובריח".

אמיר אוחנה, השר לביטחון פנים, אמר בעקבות אותו אירוע: "על בסיס המדיניות שהצבתי עם כניסתי, משטרת ישראל תיעדפה את המאבק בפשיעה בחברה הערבית ובסד"ח. בשבועות האחרונים מחוז הצפון בגל של פיצוחים, מעצרים, תפיסות אמל"ח ומזומנים בסכומים אדירים. מכיר היטב את פיקוד המחוז הצפוני ואת המפכ"ל המיועד. העבריינים ימשיכו לחטוף, וביתר שאת. בחנוני נא בזאת".

מפכ''ל המשטרה הנבחרת קובי שבתאי והשר אמיר אוחנה (צילום: ללא קרדיט)
מפכ''ל המשטרה הנבחרת קובי שבתאי והשר אמיר אוחנה (צילום: ללא קרדיט)

כאמור אין מדובר במקרה הראשון של פגיעה בניידות משטרה בצפון. בלילה שבין חמישי לשישי לפני כשמונה ימים אירעו שני מקרים של הצתות ניידות של מג"ב בצפת וכן באירוע נוסף של הצתת ניידת משטרה בראשון שעבר. 

גורם במשטרה הבהיר כי "המשטרה לא תירתע ותגביר ביתר שאת את פעילותה נגד מחוללי הפשיעה באזור הצפון". לדבריו, היא "תפעל באופן נוקשה כנגד כל מי שיגרום לפגיעה בשלטונות החוק ובמשטרה ובכל מי שיפגע באיכות החיים וברווחת החיים של התושבים ויטיל מורא ואימה על האזרחים. הפגיעה הזו, כמו גם שלושה מקרים נוספים של פגיעה ברכוש משטרתי, היא חציית קו אדום, ובמשטרה לא מתכוונים לסלוח עליו".