עם התחלת מבצע החיסונים נדמה כי ניתן לראות את האור בקצה המנהרה, ותקופת הקורונה עשויה בקרוב להסתיים. אך המשבר הכלכלי ככל הנראה יישאר עמנו עוד שנים קדימה. כיום יש מאות אלפי מובטלים, וביום שאחרי הקורונה רבים יתקשו למצוא עבודה חדשה בתחום עיסוקם. עסקים רבים מדי נסגרו או צמצמו פעילות, והמובטלים שלא יחזרו לעבודה, בהם צעירים ומבוגרים כאחד, יישענו בלעדית על תקציבי הרווחה.
אל לנו לסמוך על כוחות השוק בשעה זו, כיוון שהשוק חווה טלטלה עצומה שלא הייתה כמותה עשרות שנים. חזרה של המשק לנקודה שבה היה לפני תחילת המשבר עלולה לקחת כמה שנים, ורבים מדי עלולים למצוא עצמם מאחור, ללא יכולת לממש את כישוריהם, ללא יכולת לחזור לתפקידם. מעובדים נחוצים ומיומנים בעבודה שבה מימשו את ניסיונם, עלולים המוני עובדים למצוא עצמם מחוץ למעגל העבודה. על פי משרד האוצר, התרחיש האופטימי ביותר הוא 7.2% אבטלה בסוף 2021, אך המצב עלול להיות גרוע הרבה יותר.

אם ברצון המדינה לחסוך הישענות על קצבאות, ולא פחות חשוב מכך, להשיב לעשרות אלפי עובדים את מעמדם וכבודם, מוטלת עליה האחריות כבר כעת לתקצב ביד נדיבה סיוע למובטלים דרך הכשרות מקצועיות. שירות התעסוקה כבר מיומן בשיתופי פעולה עם מיטב גורמי המקצוע, וההכשרות עובדות היטב, אך בעת הזו, כדי להכיל את כמות דורשי העבודה שהמשבר יצר, עלינו ליצור תהליך מהיר ויעיל של הבנת צורכי המשק, בניית נתיב ההכשרה המקצועי הנדרש, הנגשתו לקהלים שונים, וכל זאת בשיתוף גופי תעסוקה גדולים שיקבלו את העובדים וישלבו אותם בשכר הוגן.

הפגנת העצמאים בדרך יפו (צילום: התנועה לעידוד האופנה בישראל)

שיטת המענקים והתמיכה הממשלתית בעובדים שיצאו לחל”ת הייתה כקרש הצלה הכרחי למאות אלפי עובדים בתקופה של חוסר ודאות ומשבר עולמי, אך היא אינה עומדת בזכות עצמה. עלינו להסתכל כעת קדימה ולהשקיע מחשבה ומשאבים רבים מראש כדי לעזור למשק לחזור ולפרוח, ולעובדים לשוב ולפרנס את משפחתם בכבוד. כבר כעת פתחנו בדיאלוג פורה עם המגזר העסקי כדי ללמוד ממנו מהם המקצועות הנדרשים וכיצד המעסיקים עצמם יכולים להיות שותפים בתהליך ההכשרה והגיוס.

כחברת כנסת שעסקה בנושא זה עוד לפני פרוץ המשבר, עבדתי בשיתוף פעולה עם הביטוח הלאומי, שירות התעסוקה וזרוע העבודה במשרד העבודה והרווחה. אחד ההישגים שלנו היה ביטול הפחתת 30% מדמי האבטלה למשתתפים בהכשרה מקצועית עד ליוני 2021, כך שלעובדים לא יהיה תמריץ שלילי המונע מהם לפנות להכשרות מקצועיות. בנובמבר האחרון מוניתי לתפקיד ראש ועדת המשנה לעידוד תעסוקה והכשרות מקצועיות. הוועדה כבר החלה את דיוניה, והיא מקדמת את נושא ההכשרות מול הגופים השונים. כצעד ראשון יש צורך להגביל את הזכאות לדמי אבטלה לאנשים שיסרבו באופן עקבי להצעות עבודה שיוצעו להם. כיום, כידוע, ניתן לקבל דמי אבטלה עד יוני 2021, ולרשת הביטחון הזו יש לעתים השפעות שליליות על נכונות העובדים לחזור ולעבוד. לפחות חלק מהסיוע הממשלתי ארוך הטווח חייב להיות מותנה בהשתתפות בקורס או הסבה מקצועית לעובדים שנפלטו מתחומים שצפויים להיפגע או להיעלם בעקבות המשבר. לאוכלוסיות מוחלשות חשוב לפתוח מרכזי הכשרה בתחומי הדיגיטל והשפות כדי לשפר את סיכויי שילובן המחודש בשוק העבודה. עלינו לחזק את היכולות הדיגיטליות של מבוגרים, לחזק את השפה האנגלית במגזר החרדי, ואת העברית במגזר הערבי. לעצמאים ניתן לעזור בקורסים מקצועיים בתחום הניהול והשיווק.

בשיתוף פעולה נצליח לגבש מתווה שיאפשר את ניצול הפוטנציאל הגלום בעובדים הישראלים מכל המגזרים.

הכותבת היא חברת כנסת מטעם הליכוד