מתמונת המצב היומית שפרסם הבוקר (ראשון) מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן עולה כי מוטציית הקורונה הבריטית נוכחת בהיקף גבוה באוכלוסייה בישראל. לפי הערכת החוקרים, מדובר בהיקף של עשרות אחוזים, שמשפיע כבר עתה על היקף התחלואה וצפוי להרחיב את השפעתו.

סגן שר הבריאות יואב קיש (הליכוד) שוחח עם ינון מגל ואבי בניהו על העלייה הנמשכת בתחלואה, בצל הסגר שהחל בלילה בין חמישי לשישי. "מבחינת תחלואה עדיין קשה לראות את ההשפעות של המגבלות, קשה לקרוא למה שהיה לפני שבועיים סגר אבל נתחיל לראות את זה עוד שבוע", אמר בראשית השיחה ב-103FM, "אני מאוד מקווה שהסגר הנוכחי יהיה הרבה יותר אפקטיבי ומשמעותי, כמות החולים הקשים בבתי החולים שברה את השיא".

המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: אבשלום ששוני)
המשטרה אוכפת את הסגר (צילום: אבשלום ששוני)

הוא הדגיש כי "חייבים להוריד את רמת התחלואה במדינת ישראל. קשה להיות נביא בעניין הסגר, שבועיים בוודאות הוא ייקח. האם נצטרך להאריך אותו בעוד שבוע? נדע רק לקראת סוף הסגר". קיש ציין: "מדינת ישראל מחזיקה בהישג מדהים גם בנושא החיסונים, גם בהתנהלות מול אתגר הקורונה עם תחלואה נמוכה, והיא אולי הראשונה שתצא ממשבר הקורונה. חיסונים יגיעו לישראל כשהיא תצטרך. אנחנו ניבחן על הקצב שלנו ועל נכונות האוכלוסייה להגיע להתחסן, החיסונים לא יהוו מגבלה". לדבריו, זה הישג אדיר שכל מדינה הייתה רוצה לעצמה, לא נעצור את קצב החיסון, יהיו פה מספיק חיסונים לכולם בשביל להתחסן, חד וחלק".

"אם במקום רה"מ נתניהו, היה כל פוליטיקאי אחר, אז לא היו חיסונים שמגיעים ככה לישראל", טען, "העסק היה נראה אחרת אם לא הוא. יש פה מערכת בריאות מצוינת, והיא תמיד רוצה יותר אך רואים את העלייה בתקציבים ובנינו מקום המדינה הישגים עצומים למדינה. בסוף המפתח שהביא לפה את החיסונים זה רה"מ נתניהו". 

בהמשך הראיון התייחס קיש להפגנות המתקיימות מדי שבוע סמוך למעון רה"מ ברחוב בלפור בירושלים: "אני מכבד את ההפגנות, אך יש את הנושא של אחדות העם, אנו בתקופה קשה. כשאתה בבחירות, תנצח בקלפי. אם הם ממשיכים להפגין אני חושש שהם לא יקבלו את התוצאה בקלפי". הוא הגיב למהלכים האחרונים של גדעון סער, וציין כי "אני בעד פריימריז במפלגה דמוקרטית, לעזוב את הבית ולעבור למפלגת אווירה זה משהו שבחיים לא הייתי עושה ואני מתנגד לו, ויש גם פגיעה בימין בגלל זה. יש מחיר מסוים שאין לנו פריימריז, אנו מפלגה דמוקרטית וזו נשמת אפה של התנועה, אך לאור התחלואה והמצב הקשה אנו נאלצים לוותר על זה".

הפגנה נגד נתניהו בבלפור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הפגנה נגד נתניהו בבלפור (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לדבריו, המהלך של סער הוא טעות, אמרתי לו את זה, הדרך להובלת המדינה היא בתוך הליכוד. אני לא רואה אף אחד מהליכוד שעוזב אותה, כל מי שרצה עזב, וברור לי שלא לבנט ולא לגדעון יש אלטרנטיבה מלבד אם הולכים עם לפיד או חולדאי. "אני רוצה ממשלת ימין בראשות נתניהו, והאתגר שלנו זה להביא מעל 60 מנדטים", סיכם, "הכי מפריעה לי יפעת שאשא ביטון שיושבת על קולות הליכוד, היא נכנסה על קולות הליכוד נקודה והיא הייתה צריכה להתפטר".