"הכל זועזע",  מתאר דור. "כולם קיבלו מכה, ואת המכה הגדולה ביותר קיבלו המסעדות. יקב רמת הגולן חזק מאוד במסעדות, אז ספגנו זעזוע ראשוני, אבל הגבנו מהר. התגובות שלנו היו בעיקר בכיוון חנויות היין, שמכירותיהן גדלו ב־20 אחוז לפחות, להערכתי. כך אנחנו, כיקב, הגענו למגוון רחב יותר של לקוחות קמעונאיים". 

דור מסביר שמגוון יינות, כולל כאלה שיועדו במיוחד למסעדות, הוזרם לחנויות היין. "ואז האפשרויות של הצרכן התרחבו, ובזכות המשלוחים היו גם קלות יותר. שוק היין בישראל צמח כי הביקוש לאלכוהול, וליין בתוכו, גדל משמעותית, בין השאר כי אנשים לא נסעו לחו"ל, לא יצאו למסעדות – ועדיין רצו להוציא כסף ולשמוח. אנחנו השתתפנו בחגיגה הזאת".

מסעדות סגורות ועסקים קורסים בתל אביב בגלל הסגר והקורונה (צילום: אבשלום ששוני)
מסעדות סגורות ועסקים קורסים בתל אביב בגלל הסגר והקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

ומה עם המסעדות, שנאבקות על קיומן?
"אנחנו עובדים עם מסעדות שהמשיכו את הפעילות במשלוחים ובטייק אוויי. היו גם מסעדות שיצרו עמדות ישיבה בחוץ, או בסביבת המסעדה. נתָנו לזה יד, למשל, בכוסות פוליקרבונט מיוחדות שייבאנו מחו"ל, מיתגנו ופיזרנו למסעדות ולחנויות יין. עשינו גם שיתוף פעולה עם חברת המשלוחים וולט ועם רשת הגלידה הסיציליאנית: גלידת בוטיק עם יין מוסקטו שנשלחה הביתה במארז מיוחד". 

מארזים מקוריים משווקים ברמת הגולן גם ישירות, באתר היקב. לקראת סוף השנה האזרחית מציעים שם כמה וכמה הצעות מבעבעות. מארז מעניין ברוח הסילבסטר – ושומרי המסורת חוגגים, כידוע, גם בסגר – כולל ברוט רוזה 2014, גבינות ממחלבת חנן הגבן, תותים לשנה מתוקה ועוד כמה קטנות.  

דור מזכיר, כאילו שאפשר לשכוח, שגם הפעילות במלונות, ובוודאי באירועים, נעלמה כמעט. ועם זאת, הוא מציין בגאווה, העלייה במכירות בחנויות היין ובמשלוחים כיסתה על רוב הפגיעה בהכנסות היקב. גִזרה נוספת שנאלצה להתאים את עצמה למציאות החדשה היא מרכז המבקרים, מקום שאינו רשאי לארח סיורים כרגיל. "התחלנו לראות תיירות פנים. הרבה אנשים הגיעו למרכז המבקרים, והצענו להם סלסילות פיקניק עם יין, גבינות, קרקרים, כוסות, מפה ופותחן. האורחים התיישבו בגינה היפה שלנו, וזו הייתה חגיגה. היוזמה הזו נמשכת, בכפוף למגבלות".

מארז התחלתות חדשות - יקב רמת הגולן (צילום: איה וינד,טל סיון)
מארז התחלתות חדשות - יקב רמת הגולן (צילום: איה וינד,טל סיון)

בוא נדבר קצת יין. מהם הדברים המעניינים ביותר שהוצאתם בשנה הזו?
"ירדן רוזה 2020, אפילו עם יכולת התיישנות. יין פירותי, שמח, בבקבוק יפה, שמתאים לתקופה. 12 אלף בקבוקים היו ונגמרו. לידו הוצאנו ירדן קברנה פרנק 2017, רק 5,000 בקבוקים, והם נחטפו תוך חודש. יצאו השנה גם קצרין 2016, ולקראת סוף השנה קצרין בלאן דה בלאן 2008. בביקושים, זיהינו ב־2020 עניין רב בסינגל ויניארדים. אני מסביר את זה בכך שאנשים ישבו בבית, ורצו להתפנק. במקרה זה, קהלי יעד מסוימים, שיכולים להרשות לעצמם".

מה הפתיע אותך השנה, חוץ מההפתעה הקטנה הזו, קורונה?
"כל הזמן מדברים על צריכת יין של 5.5 ליטר לנפש בישראל. אני לא מרגיש ככה. לדעתי, הצריכה עלתה. מפתיע כמה אנשים אוהבים לשתות יין, ואפילו ישראלי. יש תחרות נהדרת עם יינות מיובאים, מביאים לארץ יינות מצוינים, במחירים מצוינים, ועדיין, קיים ביקוש גדול ליינות ישראליים. אם הגענו השנה למספרים שהגענו אליהם, וכיסינו את רוב הפגיעה, זה אומר הרבה על הרצון ביין ישראלי".

ואחרי כל מה שאמרנו, תן את התחזית שלך ל־2021
"בשאיפה שהמסעדות יחזרו, תהיה פריחה של יינות. אנשים רוצים מאוד לחזור לעניינים ולחגוג, ואני בטוח שיחגגו על כוס יין. עם זאת, אנחנו מכינים את תוכנית ב': להמשיך למכור לחנויות יין ולחפש את ההזדמנויות החדשות. כבר בנינו מערך של טעימות יין עד הבית, והתחלנו להפעיל אותו לאחרונה. במשלוח יש ערכה זוגית להדרכה ולטעימה, שכוללת יינות של היקב, כוסות איכותיות, פותחן, פלייסמנטים, דפי הסבר והזמנה זוגית לביקור ביקב. אם קבוצה קונה את הערכה, מתאמים לה גם הדרכה בזום. קראנו לזה "ערבי קונספט בזום עם יינות רמת הגולן", והעניין כבר רץ נהדר בחברות".   

ביצירת היין, מתוכננים לשנה הקרובה "המשך האבולוציה בסדרת גולן", בדמות גולן סוביניון בלאן, וגם שני לבנים חדשים בסדרת גמלא, "קלים, צעירים וחביבים", שאת הרכבם לא ניתן עדיין לחלץ מפי סמנכ"ל השיווק והמכירות. ואם כבר גמלא, במגמה "להחזיר לה את הצבע לפנים", יקבלו התוויות של כמה מהיינות בסדרה צבעים חדשים. גם לנו לא יזיק צבע חדש לפנים בשנה הזו.

יקב רמת הגולן יינות כרם יחידני  (צילום: סנהדרינק)
יקב רמת הגולן יינות כרם יחידני (צילום: סנהדרינק)