הראשונים באוכלוסיה האמריקאית שהבחינו בפוטנציאל ההרסני של דונלד טראמפ לדמוקרטיה, והיו הנחשונים שאיבחנו את האיום לחברה האמריקאית בעצם נוכחותו בפוליטיקה האמריקאית, היו יהודי ארצות הברית. 

יהודי אמריקה הביעו וביטאו את דעתם הנחרצת, שטראמפ איננו מתאים לכהונה הרמה והעוצמתית של נשיא ארה"ב, עוד בטרם נחשפו הצדדים האפלים באופיו, והרבה זמן לפני שמישהו העלה בדעתו כי הוא יעניק השראה לכנופיות של בריונים ותמיכה בהתפרעויות בבירה בושינגטון, שנשאו ביטויים בולטים ומופגנים של ניאו נאציזם ואנטישמיות. עובדה, בבחירות 2016, קרוב ל-80 אחוזים מבעלי זכות ההצבעה בקרב יהודים, הצביעו אז בעד הילרי קלינטון. היתה זאת לא רק הוכחה לנאמנותם ולתמיכתם המסורתית של יהודי אמריקה במועמדים של המפלגה הדמוקרטית.

בחירות 2016 התקיימו אחרי שבועות ארוכים של הפריימריז במפלגה הרפובליקנית, בהם השתתף טראמפ כמועמד לנשיאות. פריימריז שחשפו לראשונה בזירה הפוליטית את אופיו המופרע, את יחסו המזלזל והמרושע נגד יריבים, ואת הביטול והלעג שלו לממסד ולמוסכמות. יהודי אמריקה לא המתינו לקלון שדונלד טראפ השית וצרב בהיסטוריה האמריקאית. הם התנגדו לו, מאסו בו, תיעבו אותו שנים לפני כן ומראש.  

תקראו לזה ליברליות, פרוגרסיביות, חוסר שמרנות. השם, התואר והכינוי להתנהגות הזאת, למיפגן האלקטורלי המופתי שיהודי ארה"ב הוכיחו ב-2016, וחזרו והוכיחו בבחירות לנשיאות האחרונות, כשרוב של 75 אחוז הצביעו בעד ג'ו ביידן אינם חשובים ואינם משמעותיים. מה שהוכח זה שהקהילה היהודית הגדולה יודעת, מבינה, ומעריכה דמוקרטיה. שיהודי אמריקה יודעים, מבינים ומעריכים מה אמריקה היתה ועודנה עבורם.

ג'ו ביידן. המזרח התיכון מחכה לו (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן. המזרח התיכון מחכה לו (צילום: רויטרס)

אז נכון שיש בשנה-שנתיים האחרונות גידול בגילויי אנטישמיות ובתקריות נגד יהודים. אבל זאת בדיוק אחת הסיבות המזינות את תיעובם נגד דונלד טראמפ. הוא זה, שבהצהרות והתבטאויות נגד מיעוטים ונגד מהגרים, ברמיסתו כל מוסכמה חברתית, בהשפלתו כל נוהל ציבורי מקובל, הוא זה שהחדיר גזענות, אנטישמיות, עליונות לבנה למרכז הזירה הפנימית בארה"ב. הוא זה שסירב ומסרב באופן תקיף לגנות ארגונים ניאו-נאציים.

"אנחנו אוהבים אותכם. אתם מיוחדים", קרא דונלד טראמפ לבריונים, שהשתלטו על בניין הסנאט. אחדים מהם נשאו סמלים נאציים, כרזות שהכריזו "לא די בששה מיליון" וצרחו, "לא ניתן ליהודים להחליף אותנו". ארגונים יהודיים בארה"ב, שבשנים האחרונות, בקושי שומעים מהם ומבחינים בקיומם, נזעקו, פירסמו והפיצו בסוף השבוע הודעות שגינו את ההשתלטות על בניין הסנאט. רק חלק מהודעות הארגונים הזכירו, ציינו וגינו במפורש בשמו את הנשיא דונלד טראמפ כמי שאחראי להסתה ולהיווצרותה של אוירה מורעלת שאיפשרו את הפוגרום נגד בית המחוקקים.

הליגה נגד השמצה, היתה הארגון היהודי היחידי שפירסמה הודעה מיוחדת שקראה במפורש להדחתו של הנשיא טראמפ. "אסור לנו לאפשר לאירועים ההיסטוריים המחרידים של הימים האחרונים פשוט לדעוך ללא השלכות משמעותיות", נאמר בהודעה הליגה בחתימתו של מנכ"לה, ג'ונתן גרינבלאט. "יום זה ייזכר לעד כאחד הימים האפלים לדמוקרטיה האמריקאית. הנשיא טראמפ איננו כשיר לכהונה וצריך להעביר אותו מהתפקיד".

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Carlos Barria)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Carlos Barria)


נוסח ההודעה של הליגה נגד השמצה שרוב יהודי אמריקה יסכימו איתו יכול להסביר לישראלים איך זה שנשיא שראש ממשלתם קורא לו "הידיד הגדול שהיה לישראל אי פעם", הוא כל כך מאוס ומתועב בעיני הרוב הגדול והמכריע של יהודי ארה'ב ושקרוב ל-80 אחוז מהם הצביעו בעד המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן לנשיאות. יהודי אמריקה גם לא התפעלו ולא התרגשו מהמהלכים של הבית הלבן שהניבו את הסכמים הנורמליות בין ישראל לארצות המפרץ.

"דונלד טראמפ איננו כשיר לכהונה", טוען הארגון היהודי הגדול, הוותיק ומוערך בקהילה. מי שכיהן כמעט יובל שנים כראש הליגה נגד השמצה, אברהם פוקסמן, כתב ופירסם מאמרים שקראו ודחקו ביהודי אמריקה לא להצביע בעד טראמפ. פוקסמן, הבכיר היהודי היחידי היום הראוי לתואר ולמעמד של מנהיג יהודי, שהיה יוצא ונכנס בבית הלבן באופן שיגרתי, הגדיר את הנשיא טראמפ "כמסוכן ואיום לאמריקה ולישראל".

מי שנחשף כמגזר בקהילה שנתגלה עכשיו במלוא מערומיו המוסריים, הם החרדים והחסידים בשכונות בברוקלין ובקווינס, שהתגאו והתהדרו בגאוה בתמיכתם בנשיא דונלד טראמפ. מותר לתמוך ולאהוד את טראמפ. אבל אצל החרדים והחסידים התמיכה בטראמפ הפכה לסגידה, להערצה ולכניעה מוחלטת. בבתי כנסת, בשטיבלך, באירועים ובשיחות אקראי הם יצאו מגדרם בביטויי סגידה לנשיא טראמפ.

גם עכשיו, אחרי כל מה שאירע בושינגטון, כולל הגילויים האנטישמיים והניאו-נאציזם של הבריונים שהשתלטו על בניין הסנאט, עדיין לא נשמע  בגלוי ובמפורש גינוי והוקעה מצד עסקנים חרדיים וחסידיים. כנראה שקשה להם להשלים עם העובדה שהאלוהים שלהם, דונלד טראמפ, הוא זה שמואשם ומזוהה כמי שאחראי ליום הקלון בהיסטוריה של ארצות הברית.