בעלי עסקים רבים ברחבי הארץ התלוננו בפני ראשי הערים, על כך שבזמן שהם סופגים קנסות כבדים ונאלצים לסגור את עסקיהם, וכשמערכת החינוך הממלכתית סגורה, ישנה אכיפה סלקטיבית במגזר החרדי, שבו חלק ממוסדות החינוך ממשיכים לפעול כרגיל ונרשמות התקהלויות לא חוקיות ללא התערבות ממשלתית.

בעקבות כך, אתמול התכנסו חברי מרכז השלטון המקומי והחליטו כי אם לא תתבצע אכיפה אחידה בכל הישובים, כולל במגזר החרדי, הם ינחו את הפקחים שלא לאכוף אחר תקנות הקורונה. ראש עיריית מודיעין־מכבים־רעות ויו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס אמר: "אם סגר - אז סגר לכולם. בישיבת הנהלה שערכנו החלטנו שבמקרה שלא תתבצע אכיפה שוויונית במוסדות החינוך - לא ניקח בזה חלק ונשבית את מערך הפיקוח. לא יכול להיות מצב שבו כולם יהיו בסגר אבל יהיו כאלה שיחליטו לעשות דין לעצמם. אם אנחנו רוצים להיות המדינה הראשונה בעולם שיוצאת ממשבר הקורונה, כל המגזרים חייבים להשתתף במאמץ יחד בצורה שווה".

מחסומים ביישובים חרדים. צילום: איתן אלחדז/TPS

בתוך כך, אתמול (ראשון) בשעות הבוקר נרשמו עומסי תנועה כבדים בצירי תנועה ראשיים, בעקבות מחסומים שהציבה המשטרה. נהגים נאלצו לעיתים להמתין בפקקים יותר משעה. "התנועה בכביש 4, ממחלף מורשה לכיוון דרום, זחלה באיטיות מרגיזה. חשבנו שתהיה פחות תנועה בגלל הסגר, אבל לפני הסגר התנועה זרמה יותר טוב", סיפר נהג שהמתין בעומס התנועה הארוך.

נהגת שעמדה זמן ממושך בעומס תנועה בנתיבי איילון התלוננה: "זה פשוט סיוט. המחסומים עוצרים את התנועה. צריכים לאכוף את הסגר, גורמים לסבל לאלו שחייבים לצאת לעבודה או לסידורים חיוניים". בתוך הערים התנועה זרמה ללא בעיה והרחובות היו שוקקים בעוברי אורח.
"לא הרגשתי ברחוב רוטשילד בבת ים הבדל לעומת השבוע שעבר. אנשים המתינו בתור לטייק אוויי, שהוגש מחוץ לעסק והכל ממשיך להתנהל כמו שהיה לפני הסגר המהודק", סיפר תושב ותיק בעיר.

גם במרכז רמת גן המשיכו לשגשג עסקי הטייק אוויי בבתי קפה ובמסעדות, כאשר ההזמנות נמסרות מחוץ לעסקים. "חנויות ביגוד היו סגורות ובחנויות ירקות ומרכולים לא נוצרו תורים, אולי בגלל שזה רק תחילת השבוע", סיפר ישראל נחום, המתגורר באזור.

תל אביב בזמן הסגר (צילום: אבשלום ששוני)
תל אביב בזמן הסגר (צילום: אבשלום ששוני)


אתמול בטיילת בתל אביב הייתה תנועה דלילה של מבקרים, לאחר שבסוף השבוע המקום היה עמוס. "אנשים נשארו בבית ולא הגיעו הפעם לעשות ספורט, הליכה או ריצה", הסבירה צעירה בעת הליכה ספורטיבית בטיילת. רק אחדים נראו בכיכר דיזנגוף ובסמיכות המשיכו למכור קפה בטייק אוויי מחוץ לעסק. שוטרים ביצעו אכיפה בכיכר, כאשר תשאלו את השוהים היכן הם מתגוררים. בסמיכות לכיכר הוצב מחסום ולעיתים נהגים תושאלו באשר ליעד נסיעתם.

באשר לאכיפה בשטח, עם תחילת ההגבלות החדשות במסגרת הסגר השלישי נרשמה גם עלייה משמעותית במספר הדוחות שרשמו השוטרים לאזרחים ברחבי הארץ. במהלך סוף השבוע האחרון נרשמו על ידי השוטרים כ־12,400 דוחות בגין הפרות שונות, מרביתם - 9,881 דוחות, ניתנו לאנשים שיצאו למרחק של יותר מקילומטר ממקום מגוריהם בניגוד לתקנות וללא סיבה מוצדקת. עוד נרשמו 1,793 דוחות לאנשים שהסתובבו במרחב הציבורי מבלי לעטות מסיכה על פניהם. 137 דוחות ניתנו לאנשים שהפרו בידוד ו־161 דוחות לעסקים שפעלו בניגוד להנחיות.