על רקע התפשטות נגיף הקורונה בישראל – העומסים במחלקות הפנימיות הולכים וגדלים, כאשר בשבועות האחרונים הסבו בבתי החולים ברחבי הארץ חלק מהן למחלקות קורונה.

בבית החולים הרצוג בירושלים לדוגמה, הגדירו את סוף השבוע האחרון כקשה במיוחד. לדבריהם, הקושי הגדול הוא התמודדות עם צוות מוגבל. "בהרצוג מצמצמים צוותים במחלקות אחרות של בית החולים, על מנת לתגבר את מחלקות הקורונה עם תוספת רופאים, אחיות, כוח עזר, פיזיותרפיסטים ובעלי מקצועות נוספים, על רקע התגברות העומס, תופעת בידוד ואף תחלואה בקרב צוותים גם בבית החולים". בסוף השבוע בלבד התקבלו 27 קשישים בבית החולים, כתוצאה מהתפרצות הנגיף בבתי אבות באזור ירושלים.

פרופ' לוין על החיסונים לקורונה: "אסור למכור לציבור אשליות" (קרדיט: ערוץ הכנסת)


גם בבית החולים בני ציון שבחיפה פתחו אתמול מחלקת קורונה נוספת, בתגבור יחידת מילואים של צה"ל. מנכ"ל בית החולים ד"ר אוהד הוכמן סיפר: "לצערנו, נשבר שיא חדש במספר חולי הקורונה המאושפזים בבית החולים. מרביתם של החולים במצב קשה ומורכב, והצוותים הרפואיים עושים את המיטב בכדי לתת מענה להמשך העלייה במספר חולי הקורונה. אנחנו נערכים לפתיחתה של מחלקת קורונה נוספת".

בתוך כך, רופאים מהמרכז הרפואי קפלן שברחובות, ערכו מחקר שבחן את ההשפעה שיש למגיפת הקורונה על פניות מטופלים למיון. מהנתונים שנאספו עולה כי חלה עלייה דרמטית בכמות הביקורים במיון. אולם נראה כי למגיפת הקורונה יש השפעה הפוכה – והחוקרים מדווחים על ירידה בביקורים במיון ילדים מאז תחילת המגיפה. עם זאת, לצד הירידה הכללית, קיימת עלייה דווקא בחבלות ופציעות. 

במסגרת המחקר שנערך על ידי ד"ר אורי בלה, מנהל המחלקה לרפואה דחופה לילדים, וד"ר אריק שייר, רופא בכיר במיון ילדים בקפלן, עלה כי בחודשים מרץ, אפריל ומאי 2020 ירד נפח הביקורים בכ־41%, 50% ו־55% בהתאמה - בהשוואה לממוצע באותם חודשים בשנים 2017־2019. החוקרים גילו כי ב־2020 חלה ירידה משמעותית בביקורים על רקע מחלות נשימתיות בחודשים אפריל ומאי, בעוד הירידה בהגעה למיון עקב שלשולים והקאות הייתה בחודשים מרץ־יולי.

עם זאת, הנתון המטריד קשור לעלייה עקבית בהגעה למיון על רקע פציעות וחבלות. בחודש מרץ הפניות למיון עקב חבלה או פציעות היוו 40% מכלל הפניות, לעומת 35% בשנים הקודמות. בחודש אפריל עלה אחוז הפניות על רקע חבלה או פציעות ל־52% מכלל הפניות, לעומת 37% בשנים הקודמות, ובחודש מאי - 57% מכלל הפניות לעומת 37% בשנים הקודמות.

"הירידה הניכרת הייתה במחלות זיהומיות – ביניהן מחלות נשימתיות ומחלות גסטרו. ניתן לראות שהירידה מקבילה לתקופת הסגר והבידוד שנכפתה עלינו. לריחוק החברתי ולמסיכות יש השפעה חיובית – הפחתה במחלות זיהומיות", מסביר ד"ר בלה.