המפקד היוצא של משטרת הקפיטול, סטיבן סאנד, שהתפטר בעקבות פריצת תומכי טראמפ למבנה בשבוע שעבר, חשף הלילה (בין ראשון לשני) בראיון ב"וושינגטון פוסט" כי ניסיונותיו להפעיל את המשמר הלאומי במהלך האירוע סוכלו על ידי גורמים בבית הנבחרים. לדבריו, הגורמים הסתייגו גם מהשארת כוחות המשמר הלאומי בכוננות למרות הערכת המודיעין לפיה מספר המפגינים שיגיע למקום יהיה גדול. 

בתוך כך, בימים האחרונים רושמת ארה"ב תחלואה השוברת שיאים, כאשר בסוף השבוע נמנו יותר מ־278 אלף נשאים חדשים ביממה ויותר מ־3,600 מתים. במדינות רבות הזהירו כי הימים הקרובים יהיו קשים יותר בשל הידבקויות בתקופת החגים. "זה הזמן המסוכן ביותר שלנו", אמר מושל קנטקי אנדי בשיר.

לכך מצטרף החשש מפני ההשלכות של ההתפרעות של תומכי הנשיא היוצא בגבעת הקפיטול וההתפרצות לבניין הקונגרס. "ראינו אנשים ללא מסיכות וללא שמירת מרחק שעברו בקפיטול", אמר מנהל המרכז לבקרת מחלות ד"ר רוברט רדפילד. "וכעת האנשים האלה נוסעים במכוניות, ברכבות ובמטוסים ברחבי המדינה. לכן אני חושב שהאירוע הזה יגרום להתפשטות משמעותית של נגיף הקורונה ברחבי ארה"ב".

תומכי טראמפ בוושינגטון בזמן ההצבעה בקונגרס על ניצחון ביידן (צילום: רויטרס)

גם באנגליה, ששם נכנסים לשבוע השני של הסגר, ממשיכה התחלואה הגואה להטיל מעמסה על מערכת הבריאות. "החשש הגדול ביותר שלי הוא מפני חוסר הוודאות", הודה רופרט פירס, רופא בחדר מיון בבית חולים בלונדון. "אנחנו מתכוננים בקדחתנות למצב שאינו ברור. מערכת הבריאות לא רגילה לדברים כאלה, לא במהירות כזו. אני רק רוצה לדעת עד כמה הגל הזה יהיה גבוה".

אתמול דיווחה העומדת בראש הקולג' של החובשים, טרייסי ניקולס, כי צוותי האמבולנסים עומדים בפני "לחץ חסר תקדים" וכי ישנם מקרים שבהם עוברות תשע עד עשר שעות עד שהמטופלים מגיעים לבתי החולים. בשל כך, הודיעה משטרת לונדון כי היא מקצה 75 שוטרים לנהיגה באמבולנסים בניסיון להקל על העומס.

עם זאת, אתמול ניסה שר הבריאות מאט הנקוק לספק אופטימיות זהירה. הוא ציין כי מדי יום מחוסנים יותר מ־200 אלף בני אדם במטרה להגיע לקצב שבועי של כשני מיליון בני אדם, וכי עד הסתיו הקרוב יוכלו כל הבוגרים לקבל חיסון. "אנחנו מחסנים כעת שליש מכלל בני ה־80 ומעלה במדינה ולכן אנחנו רושמים התקדמות, אבל יש לנו עוד מקום להתרחב", אמר.

בינתיים, אתמול דיווחו רשויות הבריאות ביפן על איתור מוטציה חדשה של הקורונה, בעלת מאפיינים שונים משל המוטציות האנגלית והדרום־אפריקאית שעוררו בהלה עולמית בשבועות האחרונים. מנהל המכון הלאומי למחלות מדבקות ביפן טראג'י ואקיטה דיווח כי הגרסה החדשה של הנגיף התגלתה בבדיקות שנעשו לארבעה בני אדם עם הגעתם לנמל התעופה האנדה ב־2 בינואר, אחרי שהיו באזור האמזונס בברזיל. אחד מנושאי הנגיף, בשנות ה־40 לחייו, היה ללא תסמינים, אולם אושפז לאחר מכן עם בעיות נשימה חמורות, כשהאחרים סבלו מכאבי ראש וגרון וחום גבוה.

לפי הבכיר היפני, עדיין מתבצע מחקר כדי לזהות את המאפיינים של הגרסה החדשה, כולל מידת ההדבקה שלה והיעילות של החיסונים נגדה, אולם הבדיקות הראשונות הראו שהיא שונה מהמוטציות שהתגלו באנגליה ובדרום אפריקה.