ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה היום (שני) על קידום בנייתן של מאות יחידות דיור ביהודה ושומרון, בהן בין היתר למעלה מ-100 יחידות בטל מנשה - יישוב מגוריה של אסתר הורגן ז"ל, וכן בניית למעלה מ-200 יחידות דיור ברחלים ובנופי נחמיה. בנוסף, הנחה רה"מ להביא לאישור מועצת התכנון העליונה בישיבתה הקרובה את ביצוע בנייתן של כ-400 יחידות דיור נוספות בבית אל, אביתר, שבי שומרון, שכונת הוותיקים, א.ת ברקן (מסחרי), קרני שומרון וגבעת זאב.

בנוסף, שר הביטחון גנץ אישר לקדם בשבוע הבא במסגרת ועדת המשנה לתכנון ורישוי במנהל האזרחי מספר יוזמות בנייה למגזר הפלסטיני. ביניהן: הפקדת תוכנית להרחבת וולג'ה וחיזמה, מתן תוקף לתוכנית עבור בית מלון באזור בית לחם, דיון בהפקדת תוכנית לבית מלון בבית ג'אלא ודיון בנושא בקשה להסדרה של מבנים חקלאים באדמות ע'ורה על פרעה.

שר הביטחון בני גנץ מישיבת הממשלה

הודעות ראש הממשלה ושר הביטחון עוררו סערה בקרב מפלגות השמאל וארגונים החוץ-פרלמנטריים. משלום עכשיו נמסר בתגובה: "שר ביטחון ללא מפלגה, ללא מנדט ציבורי וללא עמוד שדרה, נכשל שוב בהגנה על עתיד ישראל ומתכופף בפני מיעוט קטן וקולני מההתנחלויות. אתמול הוא מבטיח שלא יוכשרו מאחזים, והיום הוא מאשר להכשיר מאחז (נופי נחמיה) עם 350 יחידות דיור. זהו מחטף שנועד לאותת לממשל החדש בארצות הברית שישראל רוצה עימות".

יו"ר מפלגת מרצ ניצן הורוביץ אמר: ״נתניהו וגנץ מנצלים את שעותיו האחרונות של נשיא לא לגיטימי, כדי לבצע מחטף ולהרחיב עוד יותר את ההתנחלויות מבודדות בשטחים. זו קבלת פנים הרסנית לנשיא החדש ביידן. בנייה התנחלויות היא פגיעה אנושה בסיכוי להיפרד לשתי מדינות ומקרבת את ישראל והפלסטינים למציאות בלתי הפיכה של מדינה דו לאומית״.

מנגד, חה"כ ניסים ואטורי מהליכוד הגיב אף הוא: "המהלך עצמו מבורך אך גנץ, פוליטיקאי ללא מפלגה המחפש בנרות אחר קהל יעד חדש, עלול עד כינוס המועצה בשבוע הבא לשנות את עמדתו מן הקצה אל הקצה. האזור שבו נרצחה אסתר הורגן הי"ד צריך להפוך בהקדם לשכונת מגורים פורחת ומשגשגת. זו התשובה היחידה לטרור הערבי ותשובה זו לא צריכה להיות תלויה בגחמות פוליטיות של פוליטיקאי כזה או אחר".

יו"ר מפלגת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' מסר: "זכיתי להיות ממקימיה של תנועת רגבים, תנועה ששמה את ההשתלטות הפלסטינית על שטחי c על סדר היום של מדינת ישראל. גם בתפקידי בכנסת  ובממשלה אמשיך להילחם כנגד ההשתלטות הפלסטינית על שטחי המולדת של מדינת ישראל. הסיוע האירופי וההשתלטות הנרחבת זו תעודת עניות זועקת למדיניות נתניהו בשנים האחרונות. לאזרחי ישראל מגיע מנהיגות אחרת. כזאת שלא תשקר לאזרחיה. למדינת ישראל מגיע ממשלה ימנית אמיתית ולא כזו שמעלימה עין במשך שנים מהשתלטות עוינת על שטחיה".

העימות בין בצלאל סמוטריץ למיקי זוהר בוועדת הכנסת (צילום: ערוץ כנסת)

בהמשך היום התברר כי מועצת התכנון העליונה צפויה להתכנס בשבוע הבא פעמיים, כאשר הבנייה הישראלית ביישובי יהודה ושומרון תאושר ביום שלישי, בעוד שיומיים קודם לכן, ביום ראשון הקרוב, יקבו אישור של המועצה מאות מבנים פלסטיניים בשטחי C. ראשי המתיישבים הגיבו בחריפות, תקפו את ראש הממשלה ואת שר הבטחון והבטיחו " להילחם בהחלטה בכל הכח".

מועצת יש''ע מסרה בתגובה: "מדובר בניסיון לאשר בניה לא חוקית פלסטינית בשטחי C. אין גבול לציניות. שר הביטחון וראש הממשלה רוצים להכשיר השתלטות פלסטינית לא חוקית על שטחי C בניגוד להסכמים המדיניים, ומורידים מסדר היום הסדרה של התיישבות ישראלית שעלתה בצורה מתואמת על אדמות מדינה.   מסתבר שבמנהל האזרחי יש כח אדם ותקציבים לאשר השתלטות פלסטינית על שטחי C, אבל נגמר התקציב כאשר צריך לקדם מדיניות ציונית לאומית בדרך של הסדרת ההתיישבות הצעירה.  זו אפליה קשה ולעיתים גם מסכנת חיים, של אזרחים נורמטיבים ששווים בחובות למדינה אבל לא שווים בזכויות. ראש הממשלה ושר הביטחון. זו עת מבחן. עצרו את האפליה ואת הפגיעה במתיישבים, אשרו את ההחלטה המונחת על השולחן להסדרת ההתיישבות הצעירה".

גם פורום ההתיישבות הצעירה הגיב באופן תקיף: "ראש הממשלה ממשיך לירוק בפרצופם של המתיישבים. לשפשף את העיניים ולא להאמין - "מנהיג הימין" איבד את זה כנראה. אחרי שניסה להלבין את הבניה הבדואית בנגב כחלק מדיל עם מנסור עבאס מעדיף נתניהו כרגע להיות שותף לתכנית ההשתלטות של הרש״פ ולהלבין את הבניה הפלסטינית העבריינית בשטחי C".

ראש מועצת אפרת, עודד רביבי, הביע מורת רוח מהקריאות שעולות ממועצת יש"ע הקורא להסדרת ההתיישבות הצעירה. לדבריו "מועצת יש"ע בועטת בדלי, הרי הטענה הבסיסית כלפי הדרג המדיני והזירה הבינ"ל היא שמדובר בגידול טבעי של האוכלוסייה. אותו טיעון יש גם לשכנינו הפלסטינים, במקום לעקר את הטענה זה של זה עדיף אולי היה להעלות דרישה משותפת שהגיעה העת שהדרג המדיני יבנה תוכנית מסודרת לעתיד יהודה ושומרון. קריאה שכזו תועיל למפעל ההתיישבות תחזק אותו ותקדם את ההתיישבות הצעירה".

"רק לפני שנה בירכנו על העמדה המקבלת את מציאות ההתיישבות ואת ההבנה ששני הצדדים ייאלצו להתגורר בשכנות. אם נחזור ונקרא להפרדה נחזיר עצמנו לעקרונות אוסלו", הוסיף. "מתוך ההבנה שהפלסטינים כאן כדי להישאר ושההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון כאן כדי להישאר הרי שמועצת יש"ע בועטת בדלי כשמצד אחד מסבירה את הצורך הדחוף באישור ההתיישבות הצעירה ומהצד השני מתרעמת נגד אישורי בניה לפלסטינים. אם באוהל היו יושבים צעירים, יהודים ופלסטינים בדרישה לאפשר להם לבנות בית ולצמוח באופן טבעי לדרג המדיני היה קל יותר לאשר ובזירה הבינלאומית הייתה ההתיישבות זוכה בנקודות".

גדר ביטחון בהתנחלות (צילום: איסאם רימאווי, פלאש 90)
גדר ביטחון בהתנחלות (צילום: איסאם רימאווי, פלאש 90)

על רקע השיח המתוח בנושא הסדרת הבנייה היהודית והפלסטינית ביו"ש, יו״ר תקווה חדשה גדעון סער שיגר מכתב לראש הממשלה ושר הבטחון, בו קרא להם  להסדיר  את ההתיישבות הצעירה: ״במשך למעלה מעשרים שנה לא השלימה ממשלת ישראל את הליכי ההסדרה בעשרות יישובים ביהודה שומרון ובקעת הירדן. אני קורא לכם להתעלות מעל המחלוקות ולהסדיר אחת ולתמיד את מעמד היישובים".

גורם במועצת יש"ע אמר ל'מעריב' בעקבות האישור הצפוי של הבנייה הפלסטינית בשטחי C: "ככל הנראה , מדובר בעוד צעד פוליטי לקראת הציבור הערבי . נתניהו מאמין שיקבל קולות בקרב המצביעים הערבים ומוכן לתת להם הרבה כדי לקרבם בתקופת הבחירות. כל זאת בזמן שהוא ממשיך להפקיר ללא תנאי מחיה וללא ביטחון מינימאלי את עשרות אלפי התושבים ביישובים הצעירים שאת הסדרתם הוא מעכב כבר חודשים. לצערנו גם שר הביטחון שהסתכל לנו בעיניים ואמר שיפעל להעניק לנו את תנאי המחיה להם אנו זכאים, מעדיף לעסוק בפוליטיקה קטנה ובזמן שהוא מסדיר לפלסטינאים אלפי יח״ד בלי למצמץ, את הסדרת ההתיישבות הצעירה הוא מתנה בשלל תנאים. נתניהו וגנץ. מספיק עם המדיניות המפלה. אשרו באופן מיידי את החלטת הממשלה שנועדה לתת לנו חיים״