ארגון פתחון לב הגיש היום (שני) עתירה לבית המשפט המחוזי בירושלים כנגד משרד הפנים, רשת שופרסל, רשות התחרות והרשות להגנת הפרטיות בנושא ליקויים חמורים שעלו ממכרז אספקת תלושי מזון, במסגרתו יועברו 700 מיליון שקלים לרשת שופרסל שזכתה במכרז. העתירה הנוכחית מצטרפת לעתירה שכבר הוגשה על ידי התנועה לאיכות השלטון אליה הצטרף בשבוע שעבר "פורום מזון ומכולות לביטחון תזונתי".

בעתירה, שהוגשה על ידי עו''ד יניב מטס, צוין כי זכייתה של שופרסל נבעה ממידע שגוי שנמסר במסגרת הצעתה למכרז, וכי הרשת זכתה לאחר שנהגה בתכסיסנות וכי בחירה בהצעת הרשת תוביל לפגיעה בתחרות, בהגנת הפרטיות ובשוויון בין המציעים במכרז. על סמך טענות אלו, ביקש ארגון "פתחון לב" לבטל את זכייתה של שופרסל במכרז.

קו הסיוע של פתחון לב, למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: פתחון לב)
קו הסיוע של פתחון לב, למצולמים אין קשר לידיעה (צילום: פתחון לב)

במסגרת המכרז נדרשו המציעים להציע נקודות מכירה בהם יכובדו תווי הקניה שבכוונת משרד הפנים לחלק לזכאים. מבדיקה מעמיקה שביצעה "פתחון לב", נתגלה כי עשרות נקודות מכירה אשר שופרסל הציגה במסמכי המכרז כלל לא קיבלו פנייה ממנה וחלקן אף כלל לא קיימות. שופרסל זכתה במכרז הודות למספר הגבוה של נקודות חלוקה אשר העמידה לרשות הנושא - 1,627 במספר כאשר פתחון לב נמצאת במקום השני.

בעתירה נכתב כי "במסגרת המכרז ביקשה שופרסל לסטות מכל עקרון מקובל הן בדיני המכרזים, הן בדיני התחרות והן בהגנת הפרטיות וביקשה לבסס הצעה המושתתת על תכסיסנות וחוסר תום לב, על מנת להביא את ועדת המכרזים להכריז עליה כזוכה ולמעשה לאפשר לשופרסל להשתלט באופן בלעדי על פרויקט רחב ממדים זה".

בטרם הגשת העתירה ולאחר הגשת מכתבי ההתראה מצד "פתחון לב", הכריז משרד הפנים על השהיית המכרז עד לתום הבדיקות, אך במהרה הפך את החלטתו והכריז על שופרסל כזוכה היחידה. הבוקר כאמור הגישה פתחון לב את העתירה, במטרה לתקן את העוול ואת הליקויים שהוצגו.

אלי כהן, מנכ"ל "פתחון לב" מסר: "השר דרעי ומשרד הפנים יזמו את הפרויקט החברתי הגדול בתולדות המדינה ובדיוק בזמן הראוי לו. אלא שמאז, מישהו בדרך התבלבל וגרם לפגיעה בציבור רחב. הנפגעים הם קהל היעד, שוודאי נכון שיקבלו את הסיוע מעמותת סיוע, בעלות ניסיון במתן שירות כה חשוב לזכאים, ולא מרשת מסחרית, קהל הקמעונאים והציבור הישראלי ה. מכרז ממשלתי הנוגע לסיוע לנזקקים אשר מועבר, באופן בלעדי, אל גוף מסחרי צריך להדיר שינה מעיניי מקבלי ההחלטות והציבור כולו. אנו קוראים למשרד הפנים לתקן את העוולות והליקויים ולהוציא לדרך את פרויקט הדגל החשוב הזה באופן ראוי, מקצועי והגון".

מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "שופרסל, בשיתוף עם חברת כאל, זכתה בדין במכרז משרד הפנים לאחר שועדת המכרזים מצאה כי הפתרון האיכותי שהציעה שופרסל, המתבסס על פלטפורמת הסליקה של המותג הבינלאומי VISA, כמו גם הצעתה הכספית למכרז, הינן הטובות ביותר. כל טענות פתחון לב הועלו בפני ועדת המכרזים אשר בחנה ובדקה אותן לעומק, והן כולן נדחו והזכייה אושררה. הצעתה האטרקטיבית של שופרסל צפויה להגביר את היקף המכירות בנקודות המכירה כמו גם בסניפיה של שופרסל. מבחינה תחרותית שופרסל מאפשרת לנקודות המכירה להתחרות בה על קהל הלקוחות, תוך שהיא נושאת בעלויות המכרז (במלוא גובה ההנחה) עבורן ולכן ברור כי אין כל פגיעה בתחרות אלא להיפך.  שופרסל מודעת לניסיונותיהם של מציעים אחרים לחבל בזכייתה וכי אלו לא בוחלים בשום טענה, לרבות טענות להפרה של דיני התחרות או פגיעה בתחרות. מצער לראות כי מי שהפסיד במכרז במקום לכבד את התוצאות עושה ככל יכולתו לסכל את המהלך בדרכים לא ראויות. שופרסל תמשיך בתהליך ואנו גאים על הבחירה בנו ועל היכולות לבצע את הפרויקט החשוב״.