ד"ר אורלי גרינפלד, המנהלת הרפואית של "מגן ישראל", כינסה היום (שני) תדריך עיתונאים בנושא ההתמודדות עם התחלואה בנגיף הקורונה ומבצע החיסונים "לתת כתף". זאת, על רקע העלייה בתחלואה בחולים הקשים וההחלטה להוריד את גיל המתחסנים ל-55.

פרופ' לוין על החיסונים לקורונה: "אסור למכור לציבור אשליות" (קרדיט: ערוץ הכנסת)

"אנחנו התחלנו השבוע את מתן המנות השניות לחיסונים למעל מיליון ו-900 אלף המתחסנים הראשונים, יחד עם הבאת החיסונים הנוספים נתחיל לחסן גם את אוכלוסיות היעד הבאות וממשיכים גם עם אוכלוסיה מעל גיל 60, כשלהם יצטרפו בני 55 וצוותי ההוראה", אמרה ד"ר גרינפלד בפתח דבריה. "אנחנו רואים מיתון קל בקצב ההדבקה אך עדיין תחלואה קשה למעלה מ-1070 חולי קשים, עם 7.4% חיוביים".

היא ציינה כי "ההסבר לנתונים הוא בכך שיש שמירה על ההגבלות מהשבועות האחרונים, רואים ירידה במגעים, וזה גם בנוסף לחיסונים. אחוז המאומתים הגבוה מוסבר מהווריאציה הבריטית שמדבקת הרבה יותר. בין 10 ל-20 אחוז נושאים את המוטציה הזו בגופם. רואים עומס על בתי החולים בכך שעוד מחלקות קורונה נפתחות על חשבון מחלקות פנימיות אחרות, רואים עומס על קופות החולים והצוותים הרפואיים שצריכים גם לחסן, גם לטפל וגם להמשיך בטיפול השוטף. אנחנו צופים שאם זה יימשך ככה, הפגיעה תבוא בטיפול השוטף".

במענה לשאלה האם לאור העובדה ששיעור גבוה מקבוצות הסיכון כבר התחסן והמידע על יעילות החיסון, לא היינו אמורים לראות ירידה במספר החולים החדשים ענתה ד"ר גרינפלד, כי "כ-10 ימים לאחר החיסון הראשון אנחנו רואים יעילות של כ-60 אחוז בירידת תחלואה, לקראת החיסון השני זה עולה ל-80-90 אחוז, אך היעילות המלאה היא שבוע לאחר החיסון השני. זאת אומרת שרב מי שהתחסן בחיסון הראשון עדיין לא הגיע לאפקט הזה. אנחנו צופים שבשלושה שבועות הקרובים אחרי שנחסן בחיסון השני את כל מי שהתחסן, נראה את האפקט. בנוסף, יש גם את החולים הקשים שצריך לדעת שמרגע ההדבקה לוקח שבוע עד שמגיעים לתחלואה הקשה. מי שחולה קשה היום, זה תוצר של מי שנדבק לפני שבוע, לכן לא רואים את אפקט החיסונים על התחלואה הקשה וככל הנראה נראה את זה בשבועיים שלושה הקרובים".

שיעור המחוסנים מעל גיל 60 באוכלוסיה הערבית והחרדית נמוך, ישנם רשויות שהאחוז הוא אפילו מתחת לתשעה, כיצד משרד הבריאות מתכנן להעלות את שיעור המתחסנים בקבוצות הסיכון תוך שהוא פותח לכולם את האפשרות להתחסן?
"רואים הבדל במגזרים, אבל 72 אחוז מעל גיל 60 כבר התחסנו בכלל האוכלוסייה. במגזר הערבי והחרדי מדובר על אזור ה-40 אחוז ואנחנו עושים מאמץ לעלות את ההיענות לחיסונים במגזרים האלו. יש כבר שיפור, המאמצים שנעשים הם הסברה על ידי אנשי רפואה מהמגזרים ועל ידי אנשי דת ומנהיגים שמתחסנים בעצמם ומסבירים את החשיבות והיעילו8ת של החיסון כמו כן אנחנו מגבירים את התחנות שבהן ניתן להתחסן, פורסים תחנות בהן ניתן להתחסן באוכלוסייה על מנת לאפשר להם להגיע להתחסן כמה שיותר".

ד''ר אורלי גרינפלד (צילום: צילום מסך יוטיוב)
ד''ר אורלי גרינפלד (צילום: צילום מסך יוטיוב)

כמה תושבי מדינה צריכים להתחסן כדי שכל המשק יפתח?
"בעיקרון, אם מדברים על חיסון עדר זה בין 60-70 אחוז, כמובן שזה תלוי בכמה הנגיף מדבק. עם המוטציה החדשה אנחנו לא יודעים להגיד את האחוז המדויק לחיסון העדר אבל זה אותו סדר גודל. בקצב החיסונים הנוכחי,  אנחנו צופים שעד סוף מרץ נחסן חמישה מיליון מהאוכלוסייה לפחות בחיסון הראשון. זאת, בנוסף למחלימים שלהם כבר יש את הנוגדנים, כך שנגיע לסביבות השישה מיליון עם נוגדנים וזה המספר שנוכל לפתוח בצורה משמעותי.

תעודת מתחסן תינתן שבוע לאחר מתן החיסון השני", אמרה ד"ר גרינפלד והוסיפה: "היא תינתן למשך חצי שנה ונבחן אם צריך ליותר. התעודה תיתן אפשרות לא להיכנס לבידוד בחזרה מחו''ל או במידה ונחשפת לאדם חולה. התעודה תהיה באפליקציה של קופת החולים ומשרד הבריאות ואפשר יהיה להדפיס. התו הירוק יהיה למספר קריטריונים - אלו שיתחסנו/מחלימים וגם ניתן למי שיעשה בדיקת PCR שתראה שהם שליליים, לטווח זמן קצר של 48 שעות. כרגע עושים הערכה של מה התו הירוק יתן, ומתי נוכל להתחיל לתפעל אותו. עושים עבודה מאומצת ובקרוב נוכל לפרסם מתי ואיך הוא ינתן".

יש פניות מבוטחי מכבי על כך שזו הקופה היחידה שלא פותחת חיסונים לכולם, יש דיווחים כי קופות חולים אחרות על פתיחת חיסונים במקומות שונים על פי התעדוף. האם מישהו מפקח על זה האם יש ועדת חריגים?
"ההנחיות והקריטריונים נבחנו בצורה מעמיקה ומחושבת כדי לאפשר לאוכלוסיות בסיכון להתחסן ראשונים זו המטרה שלנו להוריד את התחלואה הקשה קודם כל. ההנחיה הייתה חד משמעית לתעדף את האוכלוסיות האלו לצד צוותי הרפואה. כל ארגון וכל רשות שנקטה בצעדים אחרים, אני חייבת לציין שזו חוסר אחריות. אני מברכת את מי שהלך לפי ההנחיות. החיסונים הם משאב לאומי וצריך לנהוג בהם באחריות כדי שהמבצע הזה יהיה יעיל. גם עם החיסונים שמגיעים עכשיו, כדי שנגיע ליעד שקבענו, הלכנו לפי תעדוף מתוך מטרה שתוריד את כמות החולים הקשים והתמותה ואנו מצפים שכולם יפעלו לפני ההנחיות. לגבי חריגים - לכל קופה יש ועדה משלה".