סער טוב למצב. כל עוד אין מנהיג מרכזי מאחד לרסיסי השמאל־מרכז, אחרי החורבן שהשאירו בשטח גנץ ואשכנזי, נראה לי שגדעון סער ראוי לזכות במרב הקולות עם מפלגתו, "תקווה חדשה". אני מתנגד לאידיאולוגיה שלו, התנגדתי למעשיו ולכוונותיו כשר החינוך וכשר הפנים, אבל הוא מתאים להנהגת המדינה בתקופה שלאחר הבחירות, אם יצליח בסילוק הביבי והביביזם מהשלטון, ידחה את התביעות לסיפוח ולריבונות ויתרכז בשנתיים של שיקום החברה, הכלכלה, העבודה והחינוך ממכות הקורונה והביבי. כשומר הדמוקרטיה והחוק, כמדינאי מנוסה וישר דרך וכיחיד מהליכודניקים שהיה לו אומץ לצאת ולהתמודד, הוא עשוי להיות מנהיג ממלכתי ודמוקרטי ראוי.

יאיר לפיד בפתח ישיבת הסיעה (צילום: דוברות יש עתיד-תל"ם)

אני מכיר בכך, אבל לא אצביע לסער. אני מקווה שרון חולדאי ימקם את עצמו כמנהיג המרכז־שמאל ההרוס. כוונותיו טובות. מטרותיו טובות. ניסיונו כמנהיג וכמנהל מוכח. הוא נשמע נחוש ולוחמני וחדור מטרה. עכשיו הוא חייב לחזק ולהרחיב את מפלגתו החדשה, "הישראלים", באנשים טובים: ציפי לבני, עפר שלח, פרופ' ירון זליכה, מרב מיכאלי, עמר בר־לב ושורדים טובים ממפלגת העבודה. גם ראשי המחאה בבלפור, קיסריה והגשרים, ומועמדים ערבים ראויים כעיסאווי פריג' וגם כמה מעוזבי כחול לבן צריכים להיות חלק מהרשימה, כמו גם נשים וגברים חדשים, מקצוענים ומוצלחים בתחומי הבסיס של החברה והכלכלה. חייב להיות איחוד עם מרצ, וצריך לנסות ולהחזיר אישים כאראל מרגלית ולקבל תמיכה וייעוץ מאהוד ברק.

אין חיים לעשרה שברי מפלגות בנפרד. כולן, כסיעות תחת כנפי "הישראלים", או כחלק אורגני מהמפלגה החדשה, צריכות להסכים לשיתוף פעולה עם לפיד ויש עתיד במערכה - ובבסיס ההסכמות האלה להתרכז ביעדים קריטיים ומשותפים: החלפת המשטר הקיים, השתתפות בממשלת אחדות אמיתית (למשל, אם סער ירכיב אותה), יציאה מהמגיפה, תיקון הנזקים בכלכלה ובחברה, הגנה על הדמוקרטיה והמשפט, כולל עריכת משפט נתניהו כסדרו, ושיקום השכבות המוכות. כולם חייבים לדחות את האגו ואת העקרונות הנמצאים במחלוקת עד לייצוב המדינה, העם, הכלכלה והחברה.

ביבי טוב לערבים? נתניהו מחפש בקדחתנות ובאהבה של טרום־בחירות מצביעים פוטנציאלים בחברה הערבית (ח"כ איימן עודה מבקש, ובצדק, שלא לקרוא להם "המגזר הערבי"), ולא מסתפק כנראה בח"כ מנסור עבאס וסיעת רע"מ לחיזוק השפיץ. הוא מבטיח מלחמה בפשיעה המטריפה את המגזר (כן, כן. למה לא עשה זאת בכל שנות שלטונו?) ואהבה ושוויון וקידום ואחווה לאזרחים הערבים שאינם עודה או טיבי (לא כולל תיקון חוק הלאום הגזעני). הליכוד יכול לשנות את סיסמתו הישנה "נתניהו טוב ליהודים" ל"נתניהו טוב גם לערבים", או "כל ישראל עֲרָבִים זה לזה".

אבל כמו בבדיחה הישנה על השקרן הידוע שמודה שהוא שקרן ומוסיף שבהודאתו זו הוא דווקא דובר אמת, נשאלת השאלה: האם יהיו מי שיאמינו לו בציבור הערבי, עם זיכרונות העבר העגומים של הסתה, התנכלות ואי־שוויון? האם יהיו אזרחים ערבים תמימים וצמאים לאהבה ממי שהתנהג אליהם כך שנים רבות כל כך, שיהיו אידיוטים שימושיים ויספקו לו חלק מהמנדטים שייטלו ממנו סער ובנט? אני חושש שהתשובה היא כן.