לאחרונה קיבלתי לתיבת המייל שלי בקשה מאחת מקוראות המדור בזו הלשון: “בביתי אוהבים מאוד אורז ומסוגלים לאכול אותו יום־יום. אני מכינה אותו שוב ושוב, אבל זה כבר ממש משעמם אותי. איך אפשר לגוון את הכנת הגרגירים הללו כך שלא יהיו רגילים, בהירים ומשעממים?”.
בעקבות הבקשה הזו בחרתי השבוע להביא כאן מתכון נפלא להכנת גרגירי האורז בגוון אחר ובטעם מיוחד ומעניין. מדובר בבחש - מנת אורז ירוקה המגיעה אלינו מהמטבח הבוכרי. בגרסת המקור מוסיפים לה בשר, אך אני בחרתי להכינה ללא בשר, וכך היא הופכת לתוספת צמחונית מוצלחת.

להכנת גרגירי אורז קיימות מבחר טכניקות כמו שטיפת הגרגירים היטב לסילוק שכבת העמילן, השריית גרגירי האורז לילה קודם במים ובמיץ לימון, או הקפדה על טיגון גרגירי האורז קודם לבישול, כך שהשמן מצפה את הגרגירים בשכבת שומן דקיקה המגינה עליהם בבישול, והם לא יידבקו אחד לשני. לא משנה באיזו שיטה תבחרו, העיקר שתגוונו את התוספות שמקנות לגרגירים צבע וטעם שונה. יחד עם תבלינים מעניינים, תקבלו מנת אורז ייחודית. 

בחש - אורז ועשבי תיבול

החומרים: (ל־4־6 מנות)
1/2 1 כוסות אורז בסמטי הודי מושרה במים כשעתיים, שטוף ומסונן
5 כפות שמן
1 כף מלח
1/2 כוס בצל ירוק קצוץ
1 כוס שמיר קצוץ
1 כוס פטרוזיליה קצוצה
1 כוס כוסברה קצוצה
1/4 כוס עלי נענע קצוצים
4 שיני שום קצוצות
1/4 כפית ציפורן טחון
1/2 כפית קינמון
1/4 כפית כורכום
3 כפות מים

אופן ההכנה:
1. מבשלים את האורז במים במשך כ־7 דקות ומסננים. מטגנים בשמן את האורז כ־5 דקות. מוסיפים את כל החומרים ומערבבים היטב.
2. מכסים במכסה עטוף במגבת. מביאים לרתיחה על להבה בינונית וממשיכים לבשל על להבה נמוכה במשך כ־30 דקות. מכבים ומצננים.

סל מטעמים טעם עם הגולן אפרת מוסקוביץ' (צילום: אפרת מוסקוביץ')
סל מטעמים טעם עם הגולן אפרת מוסקוביץ' (צילום: אפרת מוסקוביץ')

טיפסקל

בתקופת הקורונה נולדו שלל מיזמים מעניינים לשיגור מארזים עם תוצרת חקלאית, מאפים, ריבות, ממרחים ועוד לקהל הרחב. אחד מהם הוא המיזם "טעם עם הגולן" - סל קניות רב־פעמי שמיוצר בעמותת "כוכב הצפון" על ידי בוגרים עם מוגבלויות, יהודים, דרוזים וערבים מהגליל ומהגולן, ובו שלל מטעמים מהאזור. מאחורי המיזם עומדת אפרת מוסקוביץ, מעצבת גרפית, בלוגרית אוכל ומדריכת סיורים קולינריים בכפרים הדרוזיים בצפון הגולן.

בין היתר, הסל מכיל צנצנת כדורי לאבנה מהכפרים הדרוזיים; ריבת סתיו של חבושים ואגוזים; חטיף בשר ממולח ומתובל (כשר בהשגחת הרבנות); תערובת לתה דרוזי של פסגות החרמון - קינמון, ג׳ינג׳ר ואניס; קומקום מיוחד לבישול התה על הגז; קופסת עוגיות מסורתיות ומעמולים בסירופ דבש ממג'דל שמס; מארז פרלינים בתשעה טעמים ייחודיים ואבקת סחלב להכנה מהירה בספל מים רותחים. הרווחים מרכישת הסל נתרמים לטובת התעסוקה השיקומית של העובדים. אפשרות לאיסוף עצמי ממושב יונתן במרכז רמת הגולן. 
עלות הסל: 370 שקלים, עלות משלוח: 100 שקלים, לפרטים והזמנות: אפרת: 052-8348489