פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס למבצע החיסונים, לעלייה בנתוני התחלואה, לאפשרות להתארכות הסגר ולהתפשטות המוטציות השונות בישראל.

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

איך מחסנים חמישה מיליון ישראלים תוך פחות או יותר חודשיים?
בעזרת קופות החולים שיש להן יכולת חיסון מדהימה. יש להן יכולת ארגון, ויכולת הגעה לכל המתחסנים, ובעזרת עם ישראל שבוחר בחיסון ורוצה להתחסן, וזה באמת מבצע ענק.

אנחנו מדברים על כמה מחוסנים ביום פחות או יותר?
אנחנו רוצים להגיע עד ל־200 אלף מחוסנים ביום. זה באמת מספר גדול, אבל אני חושב שבשבוע שעבר הוכחנו שאפשר להגיע למספרים כאלה, ואנחנו נגיע אליהם. 

זה אומר שרק קופות החולים ימשיכו להיות אלו שמחסנות?
אנחנו ננצל את כל האפשרויות. ההובלה תהיה של קופות החולים, אבל קופות החולים שירצו להסתייע יקבלו סיוע מבתי החולים, וכוחות מד"א. בכדי להגיע למספרים שאנחנו רוצים אנחנו נסייע בכל מה שאפשר. 

מתי זה יסתיים?
עד אמצע מרץ, אנחנו מקווים להצליח להגיע למספר של חמישה מיליון מתחסנים, אבל נמשיך לחסן גם לאחר מכן.

אתה יודע שעל הילדים מתחת לגיל 16 לא מדברים בכלל. אם נחסן רק חמישה מיליון מה יהיה עם השאר?
העובדה שילדים מתחת לגיל 16 לא מתחסנים כרגע מטרידה אותנו מבחינת היכולת להגיע לחסינות עדר. אנחנו פועלים בכדי לראות מתי ואיך תהיה אפשרות לחסן גם את הילדים. מעריך שיהיה עוד נתח שנוכל לחסן, מגיל 12 ומעלה בעוד חודש או חודשיים.

אבל החיסונים לא מיועדים לילדים לא?
אנחנו מחכים לסיום של מחקרי החברה ושזה יאושר על ידי ה־FDA.

ומתי זה צפוי לקרות?
אנחנו עדיין לא יודעים את לוחות הזמנים בצורה מדויקת, אבל מעריך זה יקרה בחודשיים הקרובים.

אתם יודעים שכבר מתבצעים ניסויים כאלה על ילדים בעולם?
כן. מתבצע מחקר על ילדים מגיל 12 ומעלה. אנחנו יודעים את זה. 

מה יקרה חלילה אם החיסון הזה יהיה ווריאנט או מוטציה חדשה?
ווריאנטים ומוטציות בנגיפים זהו דבר שקורה כל הזמן. אנחנו מסתכלים על אלו היותר משמעותיים שיכולים או לגרום למחלה קשה או להתפשט מהר יותר. 

היפני משמעותי בעינך?
אנחנו עדיין לא יודעים. תראו, היה ויצוץ משהו שעמיד לחיסון אז יפתחו חיסון שיותאם לו. זו אחת הסיבות שגם מפני נגיף שפעת אנחנו נדרשים כל שנה להתחסן מחדש, ויכול להיות שזה יהיה המצב גם עם הנגיף הזה. 

אבל כזכור לנו לא מדובר בשפעת כן?
כן כן. בוודאי. ההשוואה הייתה רק לגבי החיסון. לא צריך להיכנס לפאניקה, אנחנו נתמודד עם זה בדיוק כמו שאנחנו מתמודדים בנגיפים אחרים. 

אז אם אנחנו נגלה שיש ווריאנטים שעמידים לחיסון אנחנו נצטרך לחסן את כל הציבור מחדש?
כן. 

אז זה סיפור גדול מאוד.
זה לא סיפור קטן. תראו, זה לא אפס או אחד. יכול להיות שהחיסון לא יעבוד בצורה חלקית, יכול להיות שנגלה שאפשר לחכות זמן ולחסן בעוד שנה. אנחנו נצטרך לעקוב ולראות.  כרגע, אנחנו מניחים שהחיסון טוב לכל הווריאנטים הקיימים, ובו זמנית אנחנו ממשיכים לבדוק ולעקוב אחרי זה. 

מתי יוצאים מהסגר?
אני מקווה שנוכל לצאת כפי שנקבע ביום חמישי הבא. אנחנו נמשיך לעקוב, אבל המספרים עדיין גבוהים. היה פיק יומי באיחוד ביום שני בשבוע, זה תוצאה שבסוף שבוע עושים פחות בדיקות. אנחנו משווים יום לאותו יום בשבוע שעבר - אי אפשר להתייחס למספר. הסגר משפיע, והחיסונים ישפיעו. אגב, אם נראה שהמספרים לא יורדים, נמליץ שלא לצאת. 

שאלה אחרונה: מה תופעות הלוואי של המנה השנייה?
אנחנו רואים יותר מקרים של חום, כאבי שרירים, ומחלה דמוית שפעת אחרי המנה השנייה. מי שלוקה בה יכול לנוח קצת, לקחת אקמול, ולשתות תה חם.