שר הבריאות, ח"כ יולי אדשלטיין, שוחח הבוקר עם ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM על רקע שבירת שיא המאומתים היומי. אדלשטיין גם לא חסך ביקורת עצמית, ומנה את הטעויות שלו כשר ושל הממשלה בטיפול בקורונה, אך האשים גם את "מסיבות הסילבסטר בתל אביב" שגרמו לעלייה משמעותית בתחלואה. דרך אגב, לא ראיתי שם הרבה חרדים במסיבות האלה", הוסיף בעקיצה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין על הכניסה לסגר השלישי

9,500 נדבקים ביממה האחרונה. מה יהיה?
"אני התרעתי מהמספרים האלה גם בכנסת וגם בממשלה לפני שלושה שבועות. אם אני מסכים איך הגענו במילה אחת, אז המילה היא פופוליזם. כשלפני שלושה וארבעה שבועות הראינו איך בדיוק יעלו המספרים אם לא ננקוט באמצעים הדרושים, ומה בדיוק יקרה במחלקות הקורונה, בתי החולים אמרו 'עזוב. זה יעבור גם ככה'. זה לא עובר גם ככה. לא עשו כלום וזה מה שקורה. הבאנו לכנסת החלטות שסוף סוף הצלחנו להעביר בממשלה, ואז כל מיני אנשים שאתמול לא היו חברי כנסת ומחר לא יהיו חברי כנסת ומחליטים על גורל האנשים".

"בנתב"ג יש עמדות בידוק, מה שאין במדינת ישראל. זה חוק חובה להיבדק. מי שיש לו קצת שכל, ניגש ונבדק. כשהיחס הוא שאם אין בדיקות חובה אני גם לא עושה אותן, אז אפשר להבין כיצד הגענו ל-9,500 נדבקים. דרך אגב, אנחנו גם נגיע למספר דו ספרתי בסופו של דבר. לאחר מכן זה יתחיל לרדת, כי כרגע יש סגר, בו קיימים משמעת ואכיפה. אני מקווה שבסופו של דבר האסימון של האנשים ייפול למרות כל הדמגוגיה".

לפי מה שאתה אומר גרף העלייה ימשיך להערכתך.
"בימים הקרובים כן, אבל לאחר מכן נראה את הירידה".

הולכים לחדש את אוהל החיסונים בכיכר רבין או שהסנקציה הזו בעינה עומדת?
"זו לא סנקציה. היו מספר מוקדים שהחליטו שהם יותר חכמים מוועדת התיעדופים המקצועית, ולכן החלטנו שמי שימשיך במבצע החיסונים יהיו קופות החולים. היו בעיות מקומיות, טיפלנו בהן ועכשיו זה יתבצע לפי התיעדוף".

אז החיסונים לא יחזרו לבתי החולים, למתחמי החיסון המיוחדים, אלא רק לקופות החולים.
"קודם כל יש אתרים מיוחדים שהוקמו על ידי קופות החולים. כרגע אני לא מתחייב על כך לטווח ארוך. נכון לעכשיו, יש עדיין תיעדוף ברור. יכול להיות שבעוד כמה שבועות כל דכפין יוכל לבוא ולהתחסן. אז זה יהיה פחות רלוונטי. כרגע יש תיעדוף מאוד ברור ורק מי שידע לשמור עליו יקבל את החיסונים שהם משאב לאומי".

ספר על הירידה בקצב החיסונים.
"אתמול היה לנו זום עם כל המנכ"לים של קופות החולים. אמרתי בצורה חד משמעית שאני מבקש להגיע למקסימום חיסונים חדשים, בנוסף לחובתנו לתת זריקה שניה למי שקיבל את הראשונה. עוד הבהרתי שצריך לתת עדיפות עליונה לכל מי שמעל גיל 60 ומסיבות אלו ואחרות לא הגיע. בנוסף, בשבועיים הקרובים יתחסנו צוותי הוראה ואזרחים מעל גיל 55".

עוד ציין אדלשטיין כי "כבר אתמול ראיתי ידיעות בתקשורת על פערים בין מה שמבטיחים שר הבריאות וראש הממשלה לבין מה שקורה בפועל בקופות החולים. רק שלשום נחתו החיסונים. אתם כבר מכירים מצוין את התהליך של פירוק המגשים והעברתם לקופות החולים. האם ישר משדה התעופה החיסונים יגיעו לאילת ולמטולה? ברור שלא. צריך יום או יומיים להתארגן, וזה בדיוק מה שקורה. כרגע נותנים גם זריקה שנייה בכמויות, ומהיום אנשים שטרם קיבלו את הזריקה הראשונה מתחילים להגיע".

האשמת פה את חברי האופוזיציה, או האופוזיציה שבקואליציה. מה הטעות שלכם כממשלה, שלך כשר, של ראש הממשלה בחודשים האחרונים?
"היה אפשר לשפר את האכיפה, לוותר על וויכוחים מיותרים או עיכובים בהחלטות. זה טבעי, וקורה בכל מדינה. אם אתה שואל אותי באופן אישי אם אני מתחרט על משהו, אז כן. כשהגעתי לתפקיד חשבתי שניתן לבנות מדיניות דיפרנציאלית. הכוונה היא לא לסגור את החרדים, אלא מסיבות סילבסטר בתל אביב. את זה החרדים עשו עכשיו? אנחנו דרך אגב רואים את התוצאה של כמעט עשרת אלפים נדבקים".

עוד ציין: "חשבתי שאפשר לנהוג בהיגיון ולנהוג כלפי כל סקטור באופן שונה. למסחר אעשה כך, לספורט כך ולתרבות אחרת. לכל אחד לפי התנאים שלו. בלבלתי את הציבור, כולם היו בטוחים לגמרי שזו תוצאה של מי שצועק יותר חזק ושל לחצים פוליטים. גיליתי דבר מאוד עצוב, שאין סולידריות חברתית. הגישה היא שאם הדשא של השכן יותר ירוק אז צריך לקלקל לו את הדשא".

אתה רמזת שהעלייה עכשיו זה בגלל מסיבות הסילבסטר?
"בין היתר, בוודאי. תסתכל על התאריכים. אם יש 11-10 ימים לאחר מכן עליה, אז כנראה שיותר מדי אנשים הסתובבו ביותר מדי מסיבות. דרך אגב, לא ראיתי שם הרבה חרדים במסיבות האלה".

מתי אנחנו יוצאים מזה?
"יש כל מיני מוטציות וכל מיני בעיות, אבל עם קצב ההתחסנות היומי, אם נצליח להשתלט על ההתפרצות הנוכחית ללא פופוליזם, ואם ננהג באחריות הפעם, תוך חודשיים-שלושה אפשר יהיה לקבוע שהצרה הזו מאחורינו".

אמצע מרץ הכי מוקדם.
"בתסריט הכי אופטימי. כן. וגם עם כל הכבוד להתחסנות, לשמור על פתיחה מדורגת של המשק".