ברל, מציל העולם מקורונה
כתבי ברל כצנלסון הגיעו לראש רשימות רבי־המכר בעולם. מאז הצלחת החיסונים נגד הקורונה תורגמו 17 כרכי כתבי ברל כצנלסון לכל שפות העולם, והגיעו למקום הראשון במכירות הספרים בתבל ובאמזון. כתבי ברל כצנלסון הם מעתה חומר חובה בלימודי רפואה בכל העולם.

סטודנטים לרפואה משננים את מאמרו “חורבן ותלישות" מ"דבר", עמוד 2, יום חמישי י"ד באב תרצ"ד, שכלול גם בכרך ו' של כל כתביו, ובו: “על אותם מדריכי הנוער אשר בעולמם הרוחני חסרה הידיעה וההרגשה של יום החורבן, אפשר אולי ללמד זכות בנוסח הידוע: סלח להם, כי אין הם יודעים מה הם עושים. אבל על עצם העובדה, שבתוך תנועה כבירת־תכנים ועמוּקת רגשות אפשר שהדרכת הנוער תהא נתונה בידי מי שאין להם חוש לאוצרות הרוח של האומה, לסמלים היסטוריים, לערכים תרבותיים ולאימפונדרביליות‏ נפשיות - אין כפרה".

במעבדות המחקר בעולם נחקקו הדברים שהופיעו במאמרו “בימי שבר ומשבר": “זוֹהי תמצית התביעה של ציבּוּר הפּוֹעלים כּוּלוֹ, אשר הובעה אתמול בדברים פשוטים ואמיתיים בישיבה הגדולה והמרוכזת של הועד הפועל של הסתדרות העובדים ושליחי המוסדות ומועצות הפועלים עם נשיא ההסתדרות הציונית".

והמסקנה. עצה חכמה לעולם בימי קורונה, אשר ישראל ידעה ליישם אותה, ורק בזכותו: “והשאלה אינה רק שאלת בּחינת התכניוֹת וּבקשת האמצעים בּלבד. השאלה היא: הטֶמפּוֹ אשר בּוֹ תיעָשׂה המלאכה, מידת העֵרוּת והזריזוּת אשר בּה ייגשוּ להתחלת הדבר. אם העבוֹדוֹת אשר תיעשׂינה תתפּזרנה טיפּוֹת-טיפּוֹת - ואבד להן אוֹתוֹ הערך של הצלה, של הוֹצאת עגלתנוּ למרחב".

ואיך לא נזכיר למפקפקים בכך שהחיסונים הם רק בגלל ברל את הפרק הקרוי במפורש “התרופה הגואלת". התרופה הגואלת! ממש במילים אלה שברל ניסח ב־1 במאי 1936. הכל מופיע במפורש בכרך ח' עמוד 20, ובפרק זה נאמר: “תנועת פועלים לוחמת לא תקום, אלא אם כן מארץ תצמח". 

נטפליקס תשדר בקרוב סדרה בשם “ברל", על פי הביוגרפיה שכתבה פרופ' אניטה שפירא. בערים רבות בעולם שינו את שם הרחוב הראשי לרחוב כצנלסון. סרט גיבורי־על, בשם “כצנלסון מן", יוצא לאקרנים. גל גדות תשחק בו את וונדר־בֶּבָּה, מזכירת מועצת הפועלות המצילה יחד עם ברל את העולם מקורונה.


שנת הסדרות
שנת 2020 הייתה שנת הסדרות. אם לממשלה הייתה טיפת חמלה, היא הייתה מעניקה לאזרחים מינוי חינם לנטפליקס. 

מבחינת הפופולריות, זו הייתה שנת “אמילי בפריז". גם אני די נהניתי. הייתה עוד סדרה, שלא היה אפשר להאמין שתצליח: “גמביט המלכה". ככלל, אם מישהו נכנס למשרדי הפקה ואומר “בוא תשקיע בסדרה על שחקנית שחמט". יבקש המפיק בנימוס שלא מסתיר רחמים, להציע את זה לערוץ 8 המקומי. 

עוד סדרה שראיתי בשנת הסגרים החולפת הייתה “בורגן". ב־2020 עלתה העונה הרביעית, ואז התפניתי לראות את הסדרה מההתחלה. סדרה טובה, גם כיוון שהיא לא פוליטיקלי קורקט. זו סדרה המתארת פרלמנט וראשת ממשלה בדנמרק, אבל המון מהבעיות שצריכות פתרון והחלטת ממשלה, למשל בעיית לקוחות צריכת המין, מתחילות בטון החינוכי המקובל, ובמהלך הפרק מתוארות כמורכבות יותר מכפי ניתן לחשוב. אפילו מסתיימות במסקנה הפוכה. 

אני לא מאלה שרואים סדרות כל היום. אני לא מתיישב מול הטלוויזיה לפני 19:00 בערב, עם זאת הספקתי לראות הרבה סדרות להפתעתי. אני רוצה לספר וגם להמליץ על שלוש פחות ידועות:

1. “שידוך הולם". סדרה הודית על פי רומן מופת בשם זה. סיפורי אהבה בין צעירים בצפון הודו בשנות ה־50. צריך להתרגל טיפה לסגנון, אבל זה שווה, גם בגלל הסביבה הצילומית, השונה מאשר עוד פרוור בעוד לוס אנג'לס. 

2. שוב בהודו. הפעם סדרה המבוססת על סיפורים שכתב חתן פרס נובל רבינדרנאת טאגור. שם הסדרה: “סיפורי רבינדרנאת טאגור". מרתק, קסום ומעשיר. הסביבה שבה הכל מצולם כה שונה מאותו פרוור או עיר אמריקאית שהזכרתי קודם, שזה כמעט דומה לצפייה בסרט מדע בדיוני. אני לא מניח שרבים קראו את סיפורי טאגור. רבים יותר היו בקניון רמת אביב ברחוב טאגור. כן, הרחוב הוא על שם המשורר והסופר הזה, שבהיותו אדם מוסרי היה גם ציוני נלהב. הוא אמר שהציונות היא אחד הבסיסים של השלום והצדק העולמיים. 

3. "המשחרר: מבצע אוולנש". סדרה שעלתה בנטפליקס ב־2020, מבוססת על אירועים אמיתיים שהתרחשו בעת מלחמת העולם השנייה. סיפורה של יחידת חיילים אמריקאים מהרגע שבו הם נחתו בחופי איטליה הדרומיים ועד שהם חדרו לתוך גרמניה והכניעו אותה. אלה האנשים שבזכותם אנחנו חיים. עוצר נשימה. אי אפשר לעזוב את המסך. עשוי יפה, ומשוחרר מדיקטטורת הפוליטיקלי קורקט, ומעל לכל: זה קולנוע של הרואיות. 
ממלא יראת כבוד ותודה. 

על המיוחדים 
“תגיד, למה אתה ואשתך לובשים חולצה שעליה כתוב: ‘קיבלתי מודרנה'?".
“כי אני מודרנה. מה אתם? פייזר? רגיל?".
“כן, פייזר".
“אה".
“מה אה?".
“לא. כלום. אנחנו מודרנה".
“מודרנה זה יותר טוב?".
“אני לא אומר יותר טוב, רק ש...".
“שמה?".
“אצלנו, למשל, צריך פחות קירור". 
“אתה אומר לי שמי שקיבל פייזר ולא מודרנה כמוכם, מחוסן פחות טוב?".
“לא אמרתי, מה פתאום? אני מאמין שכל בני האדם שווים. אבל אם היו שואלים אותי מודרנה או פייזר, הייתי אומר מודרנה. פייזר זה סטנדרטי. אנחנו מודרנה. אתם גם נוסעים בטויוטה, בקיה. אנחנו פחות".
“תגיד, איך קיבלתם מודרנה?".
“מה זה משנה? גם פייזר בסדר". 
“תגיד, אם אני רוצה גם מודרנה אחרי שקיבלתי פייזר, סתם כדי שגם לי יהיה מודרנה, אתה חושב שתוכל לסדר את זה? לי זה לא חשוב, אבל מירי אשתי בטח תרצה מודרנה כמו שיש למיכל אשתך". 
“עזוב. מי שכמו כולם הוא פייזר, נשאר פייזר. לא נורא, גם אם זה כמו לכולם. אנחנו מודרנה".

פינת השלולית
צפרדע לומד בזום. יש שם בשיעור נסיכה שהוא מביט בה מוקסם ומאוהב כל השיעור, מעביר אותה למסך מלא ולא מקשיב בכלל לחומר. 
הוא מצטער שאי אפשר לעשות זום אין, והיא אפילו לא יודעת. 