איש מבין ראשי מפלגות המרכז־שמאל שהוזמנו להיפגש אמש עם יו"ר כחול לבן בני גנץ כדי לדון באיחודים אפשריים לא נענה להזמנה. אולם בכירים בגוש אומרים כי ייתכנו חיבורים לקראת מועד הגשת הרשימות לכנסת ה־24, בתחילת החודש הבא.

גנץ תקף את נתניהו: "אחרי הבחירות הוא לא יהיה עוד ראש הממשלה"

גנץ קרא שלשום "לכל מי שישראל חשובה לו, כל מי שלא ילך עם ביבי, לוותר על האגו ולהתאחד עכשיו", והוסיף: "אם האגו ילך, ביבי ילך". הוא אף הבהיר כי תמורת איחוד כזה יהיה מוכן לוותר על המקום הראשון.

בעקבות הנאום שלחה לשכתו מיילים לראשי המפלגות בגוש – מאביגדור ליברמן ועד לניצן הורוביץ - אך התגובות להזמנה היו צוננות. במקרה הטוב. גורמים ביש עתיד אמרו כי ההצעה של גנץ אינה רצינית וכי מדובר ב"תעלול של יחסי ציבור". ח"כ קארין אלהרר אמרה אתמול ״זה לא רציני בעיניי לערוך מסיבת עיתונאים ולשלוח הזמנה במייל מבלי לדבר".

יו"ר ישראל ביתנו ליברמן דחה את ההזמנה על הסף, ואמר: ‏"בני, אין טעם בפגישה שכל מטרתה היא להבטיח את הכיסא שלך בכנסת הבאה. את ההזדמנות שלך להחליף את נתניהו פספסת. יש לנו 1,300,000 סיבות לא להאמין לך". ליברמן קרא אתמול לגנץ לפרוש מהחיים הפוליטיים.
גם בכירים בתל"ם, מפלגתו של משה (בוגי) יעלון, התייחסו בביטול להזמנה של גנץ, ואילו פרופ' ירון זליכה, העומד בראש מפלגה כלכלית חדשה, אמר כי לא יגיע לפגישה עם גנץ וקרא לו "לאפסן את מפלגתו".

גם יו"ר מרצ הורוביץ שלל על הסף אפשרות של חיבור עם גנץ. עפר שלח, יו"ר מפלגת תנופה, קרא לחיבור מצומצם יותר בין תנופה, מפלגת הישראלים בראשות רון חולדאי ומפלגת העבודה. שלח אמר כי יהיה מוכן להיות חלק ממפלגה שתיכנס לממשלה גם עם גדעון סער, אם תקום, ולהיות בה הגורם המאזן.

שר המשפטים לשעבר ומספר 2 במפלגת הישראלים אבי ניסנקורן אמר אתמול בראיון לגלי צה"ל כי "ייתכנו חיבורים בין המפלגות" שיביאו ליצירת "מפלגת מרכז־שמאל חזקה" לקראת הבחירות הקרובות לכנסת. ניסנקורן הוסיף כי הבסיס לכך יהיו מפלגתו ומפלגת יש עתיד בראשותו של יאיר לפיד. הוא גם העריך כי מרצ תתמודד לבדה. "יש יותר מדי מפלגות במרכז־שמאל. זה לא יישאר ככה לאורך זמן. להערכתי זה יתייצב על יש עתיד והישראלים", אמר.

גנץ עצמו אמר אתמול: "אני מתכוון לשבת עם כל מי שייעתר לעניין ולראות מה המנגנונים שיאפשרו לסכם ריצה משותפת בכנסת כדי למנוע אובדן קולות וכדי שיהיה אפשר בסופו של דבר להחליף את נתניהו. יש תחומי הסכמה ואי־הסכמה אחרים שצריך לברר, ואת זה עושים בתוך החדר".

לדבריו, אם לא יהיו איחודים, כחול לבן בראשותו תתמודד בבחירות לבדה. "אני לא משלה את עצמי שאהיה ראש הממשלה בבחירות לכנסת ה־24. עניין המקום הראשון הוא לא הסיפור", אמר.

גנץ גם התייחס לדברים שהשמיע בשעתו נגד ח"כ יאיר לפיד, שאותו כינה בראיון עיתונאי "שונא אנשים". אתמול הביע צער על הדברים, והסביר: "לא התכוונתי במובן הרע של המילה אלא במובן הרגשי". הוא גם אמר כי ללפיד יש כישורים לעמוד בראש הגוש.

ובעוד במחנה המרכז־שמאל מתקשים לייצר איחודים, גוש הליכוד־חרדים מפגין איחוד והרמוניה. על אף הדיווחים שלפיהם הפעם המפלגות החרדיות לא ממהרות להישבע אמונים לראש הממשלה בנימין נתניהו ומעדיפות להשאיר את כל האפשרויות על השולחן, בכירים בש"ס וביהדות התורה מבהירים: הכל פייק ניוז.

בליכוד מייחסים חשיבות רבה לשימור הגוש שנוצר בשלושת סבבי הבחירות. גורמים במפלגה מבהירים: "הפעם המטרה הגדולה שלנו היא להגיע ל־61 מנדטים. אם נצליח - המשחק נגמר, נקים ממשלה ימנית. למפלגות החרדיות יש תפקיד מרכזי במאמץ להגיע לרוב הנדרש".