פרופ' רן בליצר, חבר בצוות הטיפול במגיפות של משרד הבריאות, שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וגולן יוכפז בתוכניתם ב-103FM על מבצע החיסונים לקורונה והדגיש: "הלקח החשוב ביותר ממה שאנחנו רואים בנתונים שעלו בימים האחרונים זה שמי שהתחסן במנה ראשונה, עוד לא מוגן מפני הנגיף בשבועיים הראשונים. חשוב להמשיך להקפיד על ההנחיות".

נתניהו מקבל את משלוח החיסונים לקורונה של פייזר בנתב"ג

נתונים ראשונים ממבצע החיסונים מגלים שביום ה-14 לאחר קבלת המנה הראשונה של החיסון, חלה צניחה של 33% במספר הנדבקים לקורונה. הבדיקה של מכון קופת חולים 'כללית' למחקר שנערכה על 200 אלף מתחסנים, מתייחסת לבני 60 ומעלה. ואנחנו עם מי שערך את המחקר הזה ועומד בראשו, פרופ' רן בליצר. אתה מופתע מהנתונים?
"בגדול, זה מאוד תואם למה שאפשר היה לצפות לאור פרסום המחקרים של חברת 'פייזר'. גם שם במחקר המבוקר שלהם, הם ראו שתחילת ההיפרדות של הגרפים, ההבדלים בין המתחסנים ללא מתחסנים, נצפית סביב היום ה-14-13 לאחר החיסון. ויש לצפות שזה לא סוף הסיפור. לדברים האלה יש איזושהי הדרגתיות, ובהחלט סביר להניח שאם נחכה עוד שבוע ונמשיך לעקוב, אנחנו עוד נראה איזשהו המשך שיפור בתוצאות הללו".

אז אולי לא צריך את החיסון השני, אם זה כך.
"צריך להגיד כמה דברים - 1. אולי הלקח החשוב ביותר ממה שאנחנו רואים כרגע זה שמי שהתחסן במנה ראשונה, עוד לא מוגן. ההגנה היא חלקית, וכולנו, אחרי חיסון אחד, חייבים להמשיך להיזהר, ללבוש מסכה".

שרון אלרעי-פרייס אומרת ש-17% מהחולים הקשים קיבלו מנת חיסון ראשונה.
"הגיוני מאוד. לפחות באותם 14 הימים הראשונים, המתחסנים והלא מתחסנים, גורלם זהה מבכל בחינה שהיא".

יש מצב שאנשים הגיעו להתחסן מבלי לדעת שהם מאומתים בכלל?
"חד משמעית. לכן, במחקר שלנו, הוצאנו לחלוטין את ימים 1 עד 5 לאחר החיסון, מכל החישובים שלנו. כי אנחנו מבינים שכל האנשים שחלו שם..."

נדבקו עוד לפני שהם חוסנו.
"אמת".

איך אפשר להרגיע אנשים שעומדים עכשיו בפני חיסון, וחוששים מהנתון הזה של שרון אלרעי-פרייס?
"אני אומר שהנתון שסיפקה ד"ר אלרעי-פרייס הוא מדויק, אבל הוא לא מלמד דבר על יעילות החיסון. כל מה שהוא מראה, זה שכאשר קיבלת מנת חיסון, ועוד לא עברו שבועיים, אל תצפה לשום הגנה, ותגן על עצמך כאילו לא התחסנת. שבוע אחרי החיסון השני, לפי הנתונים שאנחנו ראינו גם מחברת 'פייזר' וגם מחברת 'מודרנה', אפשר לנשום לרווחה, כי בין 90 ל-95 אחוז ירידה בסיכון שלך למחלה ומחלה קשה".

כלומר, אפשר להסיר מסכות, אפשר להתחבק, אפשר לא לשמור מרחק?
"אחרי החיסון השני, אנחנו לא חוזרים לחיים רגילים, וזאת משתי סיבות - סיבה אחת, כי עדיין בין 5 ל-10 אחוז מהאנשים שהתחסנו, לא מוגנים. ראינו את זה גם במחקר של 'פייזר' וגם במחקר של 'מודרנה', זה לא 100% יעילות. בוודאי שבקבוצות שמעל גיל 60, אסור להניח לא 100% וגם לא 95%. 90% זה מספר יותר הגיוני. זאת אומרת ש-10% עדיין פגיעים, ואתה לא יודע אם אתה באותם 10%. לכן, כל עוד המחלה משתוללת באוכלוסייה, תיזהר. נקודה שנייה שבגללה צריך להמשיך ללבוש מסכות ולהיזהר - אנחנו עדיין לא יודעים, עד כמה, בסופו של יום אחרי החיסון השני, האדם יהיה באמת מוגן מלהדביק אחרים. כלומר, יש אפשרות שחלק מהאנשים שחוסנו, ומוגנים ממחלה קשה, עדיין יוכלו להידבק במערכת הנשימה העליונה שלהם ולהדביק אחרים, ולגרום להפצת המחלה".

עד כמה אתה חושש שיתפתחו מוטציות שהחיסון לא יוכל להשתלט עליהן, והחברות יצטרכו לעדכן את החיסון שלהן, וכתוצאה מזה נצטרך להיכנס למבצע חיסונים נוסף?
"אני חושב שמה שיקרה בסופו של יום, זה שאחת לתקופה יעדכנו את זני החיסון, ואנחנו נצטרך לעשות השלמות. אבל אני רוצה לסייג ולומר - אין אף עדות, נכון להיום, שיש זן שיכול לחמוק מהחיסון או ממערכת החיסון של מי שחלה".