שר האוצר ישראל כ"ץ שוחח היום (רביעי) עם ינון מגל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM על הצפי לסיום הסגר והעריך כי עד חודש מרץ המשק יחזור לפעילות מלאה, והסביר מה עומד מאחורי הגירעון חסר התקדים לשנת 2020 בסך 160 מיליארד שקלים: "הגירעון הזה נובע רובו ככולו מהסיוע שאני מזרים, לעסקים, לעצמאיים, למובטלים. הסכום הזה, הוא סכום חיובי. זו המטרה, לסייע בתקופה הקשה". 

ישראל כ"ץ מקבל חיסון לקורונה (צילום: אבשלום ששוני)

אני מבין שהגירעון שלנו הוא 11.7% מהתוצר, 160 מיליארד שקל. זה טוב או רע?
"גירעון הוא אף פעם לא דבר טוב. אבל 11.7% זה הרבה פחות ממה שחזו, והדבר המשמעותי, שהירידה בתוצר היא רק 3.3%, דבר שהוא הרבה פחות ממה שכולם העריכו. המסקנה היא שהגירעון הזה נובע רובו ככולו מהסיוע שאני מזרים, לעסקים, לעצמאיים, למובטלים. הסכום הזה, הוא סכום חיובי. זו המטרה, לסייע בתקופה הקשה. והפעם זה גם עובד. לכן, ככל שמגיע יותר כסף למי שצריך לסייע, הגירעון גדל. אבל גם על דעת חברות דירוג האשראי הגדולות בעולם, לישראל יש את היכולת להחזיר את החוב בצורה מבוקרת ומסודרת, לצד החזרת הצמיחה למשק. ברגע שיפתחו לי את המשק, בהיבט הבריאותי והחיסונים, אני אוודא שכל העסקים חוזרים לפעילות, מחזירים את העובדים".

אתה בקשר עם משרד הבריאות כדי לדעת מתי תוכל לפתוח את המשק?
"אנשיי כל הזמן עומדים בקשר עם אנשי משרד הבריאות".

על מתי הם מדברים?
"בהתאם לכל התחזיות, דיברו על שבועיים סגר מחמיר. מדברים כרגע על אפשרות הארכה, יצטרך להתקיים דיון. אני חושב שהחזרה תהיה הדרגתית, אני מצפה שעד תחילת חודש מרץ, המשק יחזור בערכים גבוהים ביותר כבר לפעילות המקורית שלו".

דווח שנתניהו מקדם מענק נוסף חדש, האם אתה יודע על זה?
"לא. אני הובלתי בתיאום עם ראש הממשלה מהלך מאוד משמעותי. ביום שני, הצלחתי שהכנסת המפולגת והמפוררת תאשר את תוכנית המענקים המיוחדת שהבאתי לעסקים ולעצמאיים, לתת להם תוספת סיוע מיוחד, בנוסף לרשת הביטחון הקבועה".
 
אני רואה שיובל קרני מפרסם היום ב'ידיעות אחרונות' שאביר קארה מהשולמנים קיבל הצעה לשריון, אתה מכיר את זה?
"אני מכיר אותו רק בהיבט המקצועי. הוא היה אחד המוחים הבולטים. קיימתי איתו קשר, העלילו עליו כאילו הקשר הזה הוא פוליטי, הוא לא היה פוליטי. אני קיימתי קשר גם עם הרבה מאוד מוחים אחרים, ומצאתי פתרונות. ועובדה שהמדינה התרוקנה ממאות אלפי המפגינים והמוחים ואוהלי המחאה".

אתה זוכר שהבלפוריסטים אמרו שהמחאה היא כלכלית?
"אבל היא לא, עכשיו כולם יודעים. כולם קיבלו מענה ברשת ביטחון נרחבת ועם תוספת סיוע. אני קראתי גם כן על זה שהוא מקיים קשר, כרגע זה השלב הפוליטי. בסך הכול הוא אדם ראוי בפעילותו, זה מה שאני יכול לומר".

ראיתי ברשת תמונה שלך שרצה מפתח תקווה מכיכר דונלד טראמפ, שאתה חונך אותה.
"כן, פעם, כן".

בעקבות האירועים שקרו בארצות הברית, לדעתך, אולי צריך לחשוב על זה מחדש?
"אני לא משנה את דעותיי באופן רטרואקטיבי על סמך אירועים פנימיים בארצות הברית. דונלד טראמפ הוא אחד המנהיגים שתרמו למדינת ישראל יותר תרומה, כמעט מכל אחד אחר בהיסטוריה של המנהיגות העולמית - בחיזוקו את ירושלים והכרה בה כבירת ישראל, הכרה בריבונות הישראלית בגולן, ביטול ההסכם החמור עם איראן, כל הסכמי השלום שהוא סייע לראש הממשלה לקדם, ועוד סיוע נרחב בכל מיני תחומים. היחס שלו אלינו היה יחס יוצא דופן, מגיע לו הוקרה מוחלטת מבחינת מדינת ישראל על כל פלגיה וחלקיה. ואני לא נמנה על מי שנוטה לשנות את עמדותיו באופן רטרואקטיבי".

כלומר, זה מכשיר את כל מה שהוא עשה בארצות הברית עכשיו?
"מה הקשר בכלל? אנחנו בוויכוח הפנים אמריקני? עוד לא סיימנו את הוויכוחים כאן במדינת ישראל".