בית המשפט העליון דן היום (רביעי) בעתירה של "חוננו" (הארגון להגנה משפטית לאומית) ומשפחתו של אהוביה סנדק, בבקשה למנות שופט חוקר בוועדת חקירה לאירוע בו נהרג הנער. השופט יצחק עמית מתח ביקורת על העתירה, ואמר: "אני פניתי ושאלתי על הסעד שהוא (עורך הדין) ביקש, שבינינו הוא שערורייתי, אדוני פונה לשופט תורן ומבקש צו להפסיק את החקירה, לא ראיתי כמוהו מעולם, להפסיק את החקירה". 

הפגנה בירושלים במחאה על התאונה בה נהרג הנער אהוביה סנדק ז"ל. צילום: דוברות המשטרה

השופט הוסיף: "כששאלתי את אדוני הוא אומר 'סליחה לא התנסחתי, התכוונתי שמח"ש תחקור'. באותו יום שאדוני טוען כאן מישהו אחר מדבר בשני קולות ואומר, אדוני מסביר 'לא התכוונתי להפסיק שמח"ש תחקור' ובמקום אחר מבקשים שמח"ש לא תחקור". 

עו"ד מנשה יאדו, המייצג את העותרים, השיב: "אני מבין, אבל אני לא רואה שתי קולות, זה שיש בקשה לחוקר סיבות מוות זה אומר שמח"ש לא תחקור? בשום אופן, אין אמירה שמח"ש לא תחקור. אם שופט חוקר על נסיבות מוות יחליט, אין סמכות לשופט חוקר להגיד למח"ש לא לחקור, זה לא נדרש שם, נדרש לעשות חקירה נפרדת". 

השופט אלרון הוסיף בהמשך: "על בסיס הטיעון, כרגע זה אי מתן אמון ברשויות החקירה, אנחנו רואים זהירות אפילו יתרה, הנושא בא באמת לדרשים הכי גבוהים בפרקליטות המדינה לבחינת העניין, ואדוני מבקש להתערב בשיקול הדעת של גורמי אכיפת החוקר ולומר 'אני יוצא מנקודת הנחה שאני לא נותן אמון בחוקרים כאלה', כאשר למעשה באמת בצעדים זהירים נעשתה חלוקה של גורמי חקירה, ואני לא רואה איפה מבחינתי באמת אותם פגמים שאדוני מוצא מתוך מחשבות כאלה ואחרות שאולי באמת לא צריכים לתת אמון".

עו"ד יאדו הוסיף: "יש שתי גרסאות סותרות, לשיטת המשטרה הנהג האזרח סטה וגרם לתאונה, ולעומת זאת לשיטת הצעירים הרכב המשטרתי פגע. יש פה מתח, יש לחץ על המשטרה והחקירה הזו מאיימת על תדמיתה. המשטרה מאוימת מהחקירה באופן טבעי".

במהלך הדיון מסר השופט אליעד וינשל כי הוא רואה עצמו כשופט שיחקור את מות הנער, בסיום הדיון לקח השופט וינשל את כל תיק החקירה מהפרקליטות ומסר כי יחל ללמוד את חומרי החקירה ולבקר החקירה.

עו"ד אריאל עטרי המייצג את משפחת סנדק מטעם ארגון חוננו מסר כי "הבקשה שלנו הייתה שימונה שופט לחקור את סיבת מותו של אהוביה ז"ל, אנו מברכים על כך ששופט בית משפט היום החליט כן לפתוח בחקירה כזו. בהמשך להחלטה המבורכת הזאת למינוי שופט חוקר, בית המשפט היום לקח אליו חלק גדול מהחקירה כדי להתחיל ולבחון ולבקר את הפעולות של מח"ש ומשטרת ישראל בפרשה. ואנחנו מקווים מאוד לקבל החלטה כבר בימים הקרובים".

אמו של אהוביה ז"ל, איילת סנדק מסרה כי "זה היה דיון לא קל. צפיתי איך פרקליטת המדינה נלחמת בעוז ובגבורה להגן על רוצחים. זה יום מאוד עצוב למדינת ישראל. אני מקווה ומאוד מאמינה שנראה את השינוי ממש בקרוב ומהר". 

עוד הוסיפה: "האמון שלי לא נפגע מבתי המשפט, אלא האמון במח"ש ובמשטרת ישראל שמהשנייה הראשונה התנהלה בצורה שצועקת ללב השמיים. אנחנו כמשפחה עד עצם הדקה הזו שאני מדברת איתכם לא קיבלנו הודעה רשמית על מות בננו ממשטרת ישראל, וזה האבסורד הנוראי והעוול שזועק לשמיים".