רבים במערכת הפוליטית מיהרו לתקוף היום (רביעי) את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאחר שביקר בנצרת במסגרת ניסיונו לפנות לציבור הערבי בבחירות לכנסת ה-24 והאשימו אותו בצביעות ובהסתה כלפי אזרחי ישראל הערבים במשך שנים. 

שוטרים הודפים את ח"כ סונדוס סאלח בהפגנה בנצרת (צילום: מוחמד חליליה)

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה כתב: "נתניהו חושב שהזיכרון של ערבים קצר יותר מהזיכרון שלו בחקירות. הוא לא יצליח לחלק אותנו לערבים טובים ורעים. הדרך היחידה להבטיח את האינטרסים של החברה הערבית הוא קול מאוחד של האזרחים הערבים ושותפים יהודים שנאבקים בכבוד וזקיפות קומה על האינטרסים שלנו – שלום, שווין, דמוקרטיה, וצדק חברתי".

יו״ר תע״ל ויו״ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ אחמד טיבי מסר: "נתניהו משקר בלי למצמץ. הוא הסית נגד כל המצביעים הערבים בהיותם ערבים. הוא עשה זאת בבחירות 2015 ושב והסית נגד האזרחים בשלוש מערכות הבחירות שנערכו בשנתיים האחרונות". 

"נתניהו לא דיבר על המשותפת, אלא על עצם האיום הנובע מהצבעה חוקית של אזרחים ערבים. לאחרונה הוא גילה  באמצעות יועצים את הקול הערבי וכעת הוא מנסה להפוך אותנו לטמבלים השימושיים שלו. יואיל נתניהו לתרגם את ״אהבת הפתע״ שלו לערבים ע״י ביטול חוק הלאום, הפסקת הריסות בתים ומיגור ארגוני הפשיעה".

"הוא לא יעשה זאת. זאת אהבה זמנית לקול הערבי והיא תתפוגג מיד בתום הבחירות. הרופאים והאחיות הערביים שטיפלו בהוריו גם הם נהרו לקלפיות לפני שנתניהו ינהר ליישובים הערביים .זה הזמן לאחדות ברשימה המשותפת כדי לייצג בכבוד את הציבור הערבי".

ח"כ סונדוס סאלח מתעמתת עם שוטר בהפנה בנצרת (צילום: לשכת ח"כ סונדוס סאלח)

ח״כ עאידה תומא-סלימאן מסרה בתגובה: "נאום נתניהו בנצרת עכשיו הוא ניסיון עלוב לקושש קולות מהציבור שנגדו נתניהו הסית במשך שנים. בדרך לנאומו בנצרת נתניהו נתקל בהתנגדות האמיתית של החברה הערבית - שרואה בו איום על החברה הערבית, ולא שותף שלה". 

"נתניהו התגנב לעיר בחסות אלימות ברוטאלית של המשטרה, שהתנהלה כמו משטרה פוליטית בשירות ראש הממשלה - הכתה חברי כנסת, עצרה לפחות 8 פעילים והפעילה כוח חסר פרופורציות. אם המשטרה הייתה מפעילה כוח כזה נגד העבריינים אולי המצב היה טוב יותר", הדגישה. "נתניהו - הנאומים וההבטחות הריקות שלך לא יעזרו. התרפסות בה התקבלת בבניין העירייה לא מייצגת את הציבור הערבי. הציבור הערבי מבין טוב מאוד שאתה לא שותף שלו, ושהמטרה הפטריוטית שלנו היא להפיל אותך". 

‏יו״ר מרצ ח"כ ניצן הורוביץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "נתניהו, שקרן כפייתי, רוצה לשתות מהבאר שהוא ירק לתוכה כדי לשרוד פוליטית. שנים הסית, התגזען, התיר דם. חוק הלאום, חוק קמיניץ, חוק המצלמות. דה-לגיטימציה שיטתית לארגוני שיוויון וזכויות אדם. מצוקת דיור. הפשיעה בחברה הערבית הרקיעה שחקים בתקופתו עקב הזנחה פושעת שעלתה בחיי מאות בני אדם".

שר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן כתב: "נתניהו מוכיח היום בנצרת - אין ולא היה פוליטיקאי ציני ממנו בתולדות מדינת ישראל. מביך" ויו"ר מפלגתו, רון חולדאי, מסר: "ביבי, תחסוך מאתנו את ההצהרות המביכות. מי שמפלג ומסית בכל הזדמנות נגד האזרחים הערבים, מי שחתום על האפליה המתמשכת של 20% מהציבור הישראלי, שלא יצפה לתמיכתם ביום הבחירות. שיווין אזרחי ושותפות אמיתית בין כל הישראלים - זה אנחנו".

יו"ר מפלגת תנופה עפר שלח כתב: "אין קץ לציניות של נתניהו. האיש שמחק בטוש את הצבעתם של 90% מהערבים בישראל, מחזר אחריהם עכשיו כדי לנצח בבחירות ולהשיג חסינות. וגדולה ממנה רק הפחדנות של מי שאמר ״לא נקים ממשלה עם המשותפת״. הפחדנים והציניקנים, אותו חומר".

בתוך כך, מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, פרופסור פהד חכים, התראיין בתוכניתה של ענת דוידוב ב-103FM וסיפר על המצב הקשה בבית החולים: "כ-30% ממיטות האשפוז, תפוסות על ידי חולי קורונה. המלחמה היא בתוך בתי החולים עצמם, גם הצוותים נדבקים וגם אין לנו תקצוב". לדבריו, למרות שרה''מ ביקר היום בנצרת, הוא אינו הגיע לראות את מצב התחלואה בעיר אלא רק הגיע בשביל החיסונים.

מה אתם דורשים בעצם בהפגנות?
"אנחנו דורשים את מה שמגיע לנו כבתי חולים ציבוריים שהם עצמאיים, מה שנקרא. אין לנו אבא כמו הממשלה ואין לנו אימא כמו קופת חולים".

אתם לא מקבלים שום דבר מהממשלה?
"מקבלים, אבל לא ברמה שמקבלים אחרים. אנחנו חיים במדינה שוויונית, והשוויון הוא לא לבתי החולים, אנחנו מדברים על האזרחים".

בגלל זה אתם מפגינים, אתם שבעה בתי חולים כאלה חשובים מאוד, גם 'שערי צדק', גם בתי החולים 'הדסה', גם 'לניאדו'. מה מצב בית החולים שלך, בית החולים האנגלי?
"בית החולים האנגלי הוא לא גדול, אבל הוא נותן פה שירות לאוכלוסייה של מעל ל-500 אלף איש באזור אצלנו. היום הקורונה באה והראתה לכולנו את הפערים שקיימים במערכת כבר המון שנים, לא רק בתקצוב, אלא בהמון דברים אחרים. אנחנו היום בית החולים העמוס במדינה. 30% ממיטות האשפוז הכלליות שיש לי כרגע, תפוסות על ידי חולי קורונה, זה מספר עצום. אין בית חולים במדינת ישראל ש-30% מהמיטות תפוסות על ידי חולי קורונה. אנחנו בעיצומו של גל שלישי והוא מכה קשות. המלחמה של הקורונה היא לא רק בתוך החצרות של הבתים, היא גם בתוך בתי החולים עצמם, גם צוותים, לצערנו הרב, נדבקים, וגם חוסר במשאבים. עכשיו, השיח שלנו בבתי החולים הציבוריים זו לא הקורונה, אם מסתכלים על המפה עצמה, איפה הקורונה גועשת? בירושלים, בחברה הערבית, ובחברה החרדית, ובדיוק שבעת בתי החולים שדיברנו עליהם נמצאים בירושלים ובנצרת, בדיוק באותם אזורים שהעול נופל עלינו. הצוותים הרפואיים עובדים מאוד קשה, מעבר למה שמצופה בכל בית חולים, ובלי באמת טיפת תקצוב. קשה לי להסתכל לאנשים האלה בעיניים, ולהגיד 'אני לא יכול לשלם לכם בסוף החודש', ואנחנו יכולים לא לעבור את החודש הזה".  

נדמה לי שראש הממשלה מבקר עכשיו בנצרת, לא?
"נכון".



והוא היה אצלך?
"לא, להבנתי הוא הגיע לעניין של החיסונים".

זה לא מוזר לך שהוא רץ אחרי הקולות של הערבים כרגע, והוא בא בדיוק למקומות האלה, אולי היית רוצה לפגוש אותו ולספר על המצוקה שלך, לא?
"אני הייתי שמח לפגוש את ראש הממשלה. נפגשתי איתו כשהיה מפגש עם מנהלי בתי חולים מהחברה הערבית".

מה מצב התחלואה בנצרת?
"אנחנו בבית החולים מבצעים כמעט בין 500 ל-700 בדיקות קורונה ביום, ולצערי, המספרים שלנו לא מבשרים טובות. אנחנו מדברים על בין 15 ל-20 אחוז מאומתים ביום".

ומה מצב ההתחסנויות?
"זה משתפר. האוכלוסייה הערבית בהתחלה, באמת כמו כל דבר, קיבלה את זה בקצת חשדנות. אנחנו מגיעים מחברה מאוד אמוציונלית. לחיסונים אחרים יש פה 100% של אוכלוסייה מחוסנת, ובחיסונים של קורונה, בכל זאת, היו פה כמה שאלות. אני בעצמי מעורב אישית בהרבה ניסיון לתודעה ציבורית, להכניס את האנשים לתלם ".

אתה יכול להגיד לי על אחוזי התחסנות?
"כן, כרגע אנחנו מדברים על כמעט 40% מהאנשים שמעל גיל 60".

שזה פחות מכלל הציבור.
"נכון, זה פחות. בהתחלה היה הרבה פחות, אנחנו דיברנו על כמה אחוזים בודדים בהתחלה. הצוותים הרפואיים מתחילים להתחסן ורופאי הילדים והמשפחה מתחילים להתחסן, והקהל הערבי אוהב לראות באמת את מי שהוא מאמין בהם".

האם החולים שהתחסנו וחלו, מגיעים אליכם במצב יותר קל או שאתה לא רואה את הסימנים האלה בבית החולים שלך?
"קשה להגיד שיש לי פה תמונה ברורה. בואי נחכה קצת לחיסון השני כדי שבאמת נגיע למטרה בסוף התהליך, ונראה".