משרד החוץ של איחוד האמירויות הודיע היום (רביעי) למשרד החוץ הישראלי כי הסכם הפטור מאשרות אושר ע"י ממשלת איחוד האמירויות. לאור הודעה זו ההסכם יכנס לתוקף 30 יום מהיום ואזרחים ישראלים יוכלו להיכנס לאיחוד האמירויות ללא ויזה.

״אישרור ההסכם הוא נדבך מרכזי במימוש מלא ומהיר של ההסכמים הרבים המתגבשים בימים אלו מול האמירויות, בחריין ומרוקו ואני מבקש להודות לאנשי משרד החוץ הפועלים לקידום מהיר של הקשרים עם מדינות אלה״, מסר שר החוץ גבי אשכנזי.

כזכור, על אף שנושא הפטור מוויזות בין המדינות סוכם עוד בחתימת הסכם הנורמליזציה, לקח זמן עד שאושר. במרווח שנוצר בין החתימה על ההסכם לבין כניסת הפטור לתוקף, סיכמו חברות התעופה עם הרשויות באיחוד האמירויות כי ישראלים שירצו להיכנס עם דרכון ישראלי, ידרשו למלא טופס מקוון וחינמי כיממה לפני ההמראה. הדבר אושר, וישראלים רבים רכשו כרטיסים ללא סירוב.

לאחר כשבועיים של טיסות חלקות, וככל הנראה בשל העומס הגדול וכמות הנופשים, החלו סירובים מצידם של האמירתים, שדרשו מהמחזיקים דרכון ישראלי, לאומי או רשמי, להיכנס לאמירויות באמצעות ויזת תייר, אותה יבקשו עבורם מראש חברות התעופה או סוכנויות הנסיעות. עלות הויזה בסך 250 דירהם, כ-90 דולר תיגבה ע"י חברות התעופה. הדבר יצר מהומות בשדות התעופה בישראל ובדובאי.

ביום בו שינו את ההנחיות, עוכבו מאות ישראלים בשדה התעופה בדובאי. לאחר כארבע שעות, קיבלו אישור להיכנס לאחר מילוי ויזה אלקטרונית. ממשרד החוץ נמסר כי "הנושא טופל ע"י הדרגים הבכירים ביותר במשרד החוץ מול האמירתי והישראלים שעוכבו בשדה התעופה של דובאי יורשו להיכנס בזמן הקרוב לאחר מילוי טופס הוויזה האלקטרונית".

בנוסף, מוקדם יותר היום פורסם כי טייס מרשת תעופה אמירתית, מונאם אל-טאבי, טען כי הושעה מתפקידו לאחר שסירב לטוס לתל אביב. ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות, שכלל גם את הסדרי הטיסות מעל שמי דובאי ותל אביב, נחתם בספטמבר האחרון, כאשר הטיסה הראשונה מטעם האיחוד נחתה בישראל בחודש אוקטובר.

על פי ההסכם, שנחתם רשמית במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התאפשרו טיסות נוסעים שבועיות בין ערי האמירויות לנתב"ג, כמו גם טיסות שכר ללא הגבלה בין האמירויות לנמל רמון שבאילת. כמו כן, מלבד לדיווח זה, לא נרשמו התנגדויות קודמות לכך. לפני כחודש, פורסם כי חברות התעופה מוציאות לדובאי כ־60 טיסות שבועיות בממוצע.