החקלאות הישראלית היא גאווה לאומית ורכיב מרכזי בעוצמה המדינית של ישראל. בזכות עשורים של השקעה בחקלאות בשנותיה המוקדמות של ישראל, מדינות העולם מכירות בנו כמעצמת ידע חקלאי. את מעמדה של ישראל כמעצמה בתחום מסכנים כעת, בין היתר, היעדר ההשקעות, העדפת היבוא, פערי התיווך הפוגעים ברווחי החקלאים, המחסור בידיים עובדות והפשיעה החקלאית הגוברת. הללו הובילו לשיעור הולך ומצטמצם של חקלאים בישראל.

ערכה הסמלי של החקלאות טמון לא רק בשימור ועיבוד קרקעות הלאום, והיותה התשתית הכלכלית של התנועה הציונית מראשיתה, אלא גם בהיותה היום ענף המסוגל להוות מקור של צמיחה ותעסוקה באופן שאינו נופל מענפים אחרים במשק. לנוכח מגיפה מתעצמת, משבר כלכלי, מתח חברתי מתגבר ומערכת בחירות שלישית ללא הכרעה, החלטנו באביב האחרון להקים ממשלה שתניח בצד יריבות קשה למען מאבק במשבר.

בחרנו להוביל חצי ממשרדי הממשלה בדרך שלנו – הממלכתית, המפייסת. עם היכנסי למשרד החקלאות ופיתוח הכפר מיניתי לצדי מנכ"ל משרד בעל ניסיון ארוך שנים בעבודת הממשלה, ד"ר נחום איצקוביץ', שהיכרותו עם ענפי החקלאות מהווה נכס עצום למשרד. המטרה העליונה שהצבנו לעצמנו הייתה להחזיר את האור לעיניהם של החקלאים.

בתקופתי במשרד החקלאות נפגשתי עם מאות חקלאים, ביקרתי בעשרות יישובים במרחב הכפרי ודאגתי לתת לחקלאי ישראל את התחושה שיש מי שפועל עבורם ועבור כל אזרחי ישראל, שזוכים למזון טרי, בריא, באיכות גבוהה ביותר ובמחירים סבירים.

את השקעות ההון החסרות בחקלאות התחלנו להשלים על ידי השקעת 100 מיליון שקלים לטובת הטמעת חדשנות טכנולוגית בענפי הצומח. המשכנו בפעולה נמרצת כדי להסיר מעל החקלאים את העלויות הגבוהות של היטל העובדים הזרים, על מנת שלא יתגלגלו אל מחירי המזון של הצרכן הישראלי.

כשנוכחנו לדעת שמשבר הקורונה מיטיב בעיקר עם רשתות השיווק הגדולות, קידמנו יוזמות לשיווק ישיר של תוצרת חקלאית, מהחקלאי ישירות לצרכן. קידמנו את יוזמת סימון ארץ המקור בתוצרת החקלאית, ורתמנו מספר רב של רשתות שיווק לסימון עבור הצרכנים של התוצרת החקלאית המקומית והתוצרת המיובאת על המדפים.

דאגנו שמשרד הביטחון ירכוש ירקות ופירות מתוצרת הארץ לחיילי צה"ל, ושהמשרד לביטחון פנים יפעל ביד קשה מול עבריינים העוסקים בפשיעה נגד חקלאים. קידמנו תוכניות ותקציבים להפעלת מתנדבים בחקלאות דרך מכינות קדם־צבאיות וארגוני חברה אזרחית.

מעל לכל, פעלנו בשילוב ידיים מלא עם נציגי כל החקלאים ותושבי המרחב הכפרי, מכלל תנועות ההתיישבות – מושבים, קיבוצים, מושבות, יישובים קהילתיים. פעלנו יחד עם אנשי הקיבוץ הדתי, עם נציגי המגזר הדרוזי, סייענו לחקלאים מהמגזר הערבי וכן לאנשי חקלאות חרדים.

דלתנו הייתה ונותרה פתוחה לכולם. אנו משלבים ידיים עם כל מי שמבין את החשיבות הגדולה של חקלאות בת קיימא המגבירה את ביטחון המזון הלאומי של מדינת ישראל, ועם כל מי שרוצה להבטיח אספקה רציפה של תוצרת חקלאית מקומית, טרייה ואיכותית לכלל הציבור. 

הכותב הוא שר החקלאות מטעם כחול לבן