מספר הפניות לסיוע נפשי זינק במהלך שנת 2020 ב־72%. כך עולה מדוח שפרסמה עמותת סה"ר (סיוע והקשבה ברשת), המפעילה את קו הסיוע הנפשי השני בגודלו בישראל זה 20 שנה. הדוח, שפורסם תחת הכותרת "מדד החוסן הנפשי של האוכלוסייה במדינת ישראל", מתייחס לשנה החולפת, המאופיינת במשבר חברתי עמוק כתוצאה מהגבלות הקורונה.

בעמותה נרשמו 342 מקרים של הצלת חיים של בני נוער ומבוגרים שביקשו לשים קץ לחייהם. מדובר בגידול של 71% בפניות מהסוג הזה לעומת השנה שעברה. 4,663 פניות היו בשל בדידות, עלייה של 73% לעומת אשתקד. 70% מהפניות לצ'ט של סה"ר התקבלו מנשים ו־30% מגברים. עם זאת, נרשמה עלייה חדה במספר הפניות מגברים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. גברים, שבעבר מיעטו לבקש סיוע מסיבות תרבותיות וחברתיות ובשל מחסומים פסיכולוגיים, פנו השנה יותר לקבלת מענה אנונימי, נגיש וזמין. זאת בהמשך לקריאות המצוקה של אנשי הטיפול עצמם, במחלקות הרווחה ובמערכת בריאות הנפש, הקורסים בגלל עומס עבודה.

נער במצוקה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
נער במצוקה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')


מצוקת הצעירים
20.5% מכלל הפניות עם רקע של דיכאון היו של ילדים ובני נוער מגיל 10 עד 17. 31% מהפניות מסוג זה היו של בני 18 עד 30. 30% מהפניות בעלות אופי אובדני השנה היו של קטינים.

מתנדבי סה"ר גם ניטרו באופן יזום כ־40 אלף הודעות מצוקה ברשת והציעו עזרה ל־7,621 אנשים, רובם ילדים ובני נוער במצוקה.
גידול של 76% חל במספר הפניות על רקע הפרעות אכילה. 39% מהפניות על רקע זה היו של נערות בנות 14 עד 17. "תקופות אלה של סגרים דחקו נערות רבות אל הקצה", נכתב בדוח. "מול הניתוק החברתי והגלישה הרבה במרחב הווירטואלי - שבו תפיסת אידיאל היופי לעתים רבות לקויה - מצאו את עצמן נערות בגיל ההתבגרות, המתמודדות עם דימוי עצמי לקוי וצורך עז בהשתייכות, מפתחות הפרעות אכילה קשות".


מצוקת המבוגרים
36.5% מהפונים בקבוצת הגיל 51־65 (4,047 מקרים) היו עם רקע של דיכאון, גידול של 57% בהשוואה ל־2019. עד פרוץ המשבר מרבית הפונים לסה"ר היו בני 14־50.

"בשל המצב נרשמה עלייה חדה בפניות על רקע דיכאון ועצבות בקרב כל קבוצות הגיל, אבל בני 50 ומעלה בלטו במיוחד", אומרים בעמותה. "בקבוצת גיל זו היינו עדים לתחושת תלישות, ייאוש, בדידות, לאות, חוסר רלוונטיות, שעמום, פחד להיות נטל, אובדן יציבות ואובדן השגרה המנחמת".

אלימות במשפחה  וקשיים זוגיים
גידול של 275% חל בכמות הפניות על רקע אלימות במשפחה (408 ב־2020 לעומת 148 ב־2019). כמו כן, הגיעו 3,949 פניות על רקע קשיים משפחתיים וזוגיים - עלייה של 54%. 

"הדבר בלט במיוחד סביב הסגר הראשון, כשללא הכנה והתרעה רבים מצאו את עצמם כלואים בביתם עם 'הקרובים' להם, כשבבתים רבים האנשים הקרובים ביותר הם האיום הגדול ביותר. בה בעת בבת אחת עלה מדד הדחק הכלכלי, הרגשי ולעתים גם הפיזי־בריאותי".

יעל לוי, מנכ"לית עמותת סהר, אומרת למעריב: "בשנת 2020, עם פרוץ משבר קורונה ובמהלכו, הצליחה העמותה להרחיב את מגוון השירותים שהיא מציעה לציבור הרחב. הרחבנו את שעות הפעילות במוקד המקוון ל-16 שעות ביממה,  מהשעה 08:00 בבוקר ועד חצות. זיהינו מצוקות שהחמירו השנה בקרב כלל האוכלוסייה וכדי לשקף לקובעי מדיניות בישראל את מצב החוסן הנפשי של הציבור ולאפשר קבלת החלטות בזמן אמת, יצרנו את הדוח".

יעל לוי (צילום: רות מנדיל חלבי)
יעל לוי (צילום: רות מנדיל חלבי)