הרוחות במערכת הפוליטית לא נרגעות לאחר נאומו של ראש הממשלה בנימין אתמול בנצרת. הבוקר (חמישי) התראיין יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, בכאן ב' והתייחס למהומות שהתרחשו על רקע הנאום, במהלכן לא כובדה חסינותם של רבים מחברי הכנסת הערביים: "לרוב, חסינות חברי הכנסת מכובדת. לצערי יש מקרים שאסור שיקרו כמו שראינו אתמול, הדבר מטופל. יש קושי לפעמים בהגעה עד לאחרון השוטרים בשטח שצריך לזהות ח"כים ולהבין שאינו יכול להרחיקם".

עוד אמר לוין: "אין סיכוי שהרשימה המשותפת תהיה חלק מהממשלה הבאה בראשות הליכוד, גם לא חלק ממנה. מנסור עבאס לא יהיה שר. אם הבנתם משהו אחר מנאום ראש הממשלה אתמול, כנראה שלא הקשבתם כמו שצריך". בהמשך לכך אמר לוין: "אנחנו חושבים שצריך לטפל בבעיות שיש בחברה הערבית - אבל יש הבדל בין זה למצב שבו אתה לוקח אנשים שפועלים על פי ההנחיות שהם מקבלים מרמאללה".

שוטרים הודפים את ח"כ סונדוס סאלח בהפגנה בנצרת (צילום: מוחמד חליליה)

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, אמר בראיון בגל"צ: "נתניהו שקרן גדול, הוא רואה בנו נתינים ולא אזרחים. אין לו מספיק יהודים - אז הוא בא לעבוד עלינו, הערבים".

עוד אמר עודה:  "מבקשים את קולות ערביי ישראל כמו שאנחנו מבקשים את קולות האזרחים כולם. עודה מדבר על הכיבוש - זה לא מעניין את ערביי ישראל". בהמשך אמר כי הוא "מאמין שהמפלגה לא תתפצל. מה שקרה בפיזור הכנסת (היעדרות רע"מ) לא צריך לחזור על עצמו".

גם יו"ר סיעת הרשימה המשותפת התבטא בנושא. בראיון שהעניק לגיא פלג וניסים משעל ב-103FM ביטל את דבריו של נתניהו, והזהיר מפני הצבעה אליו.

אתה בטח נרגש מהחיזורים והפלירטוטים עם נתניהו, מעולם לא חיזרו אחריכם באופן כזה.
"אם יש אהבה כוזבת היא התגלתה אתמול בנצרת, נאום שכולו מניפולציה שקרית. רה"מ ב-2015 דיבר על אי הלגיטימיות של המצביע הערבי שמונע בכמויות על ידי ארגוני השמאל, הוא לא השתנה, רק יש בחירות במרץ. הוא לא קוסם ולא עושה לנו בית ספר, אך הסכסוכים בתוך הרשימה המשותפת משחקים לידיו. הוא נהנה לראות את זה והוא יודע שהוא לא יקבל את השלושה, ארבעה מנדטים, זו לא מטרתו, אלא לדכא את שיעור ההצבעה של הציבור הערבי ושהערבים לא יגיעו אל הקלפיות בסופו של דבר. אסור לתת לו את זה ולכן צריך להפסיק עם הסכסוכים בתוך הרשימה המשותפת, להתאחד סביב מצע מוסכם שנכבד איתו וללמוד מהטעויות שלנו, גם אנחנו עשינו טעויות".

עוד אמר טיבי: "זה מועמד שאנחנו מכירים כבר שנים, נפגשנו איתו, הבטיח לנו הבטחות גם בנושא מיגור הפגיעה, ותקופת שלטונו הפשיעה חוגגת וארגוני הפגישה מרגישים הכי חופשיים. נתניהו הוא האיש שהביא את חוק הלאום וקמיניץ, אם האהבה היא אהבת אמת אז שיבטל אותם. זה המנגנון שבו הוא משתמש כדי לסכסך, לתקוף ולהבטיח הבטחות כדי להשאיר את האנשים בבית דרך הבלבול, התסכול והשקרים".

או שהוא מעודד את האוכלוסייה הערבית להצביע עבורו.
"האוכלוסייה הערבית לא תצביע עבורו, אני מכיר את העם שלי. הוא לא ימכור לנו את השטויות שהוא מוכר ליהודים. רוב מוחלט של המצביעים בנצרת יצביעו לרשימה, ושהוא יתאכזב מאוד מתוצאות ההצבעה בנצרת. אלו ביקורי בחירות שמטרתם לא חיסונים אלא חסינות. זה מה שהוא רוצה. נתניהו מסוגל לפני בחירות לבוא עם כאפיה ולקרוא ולקרוא לעצמו חאג' אבו יאיר, הוא ירקוד עם ערבים ברחובות".

מה עם עבאס שהתחיל את הרומן עם נתניהו וגורם לפירוק הרשימה?
"אני מקווה שנצליח לאחד את הקרעים ויש, אני חושב שהוא רואה את מה שאני רואה, נתניהו שקרן, מניפולטיבי, מסכסך, ואני מקווה שהוא וחבריי ברע"ם יפיקו את המסקנות הנכונות לאחר כל מחזות השקר, במיוחד בנושא הפשיעה".

גם חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת) התייחסה לאירועים בנצרת אתמול בראיון לינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM: "הוא פועל כדי להפוך אותנו לחברה משוסעת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, העובד בימים אלה לילות כימים על שיקום היחסים בינו לבין המגזר הערבי בישראל, ערך בשעות האחרונות (ד') ביקור בנצרת במהלכו מסר הצהרה לתקשורת והתנצל על הדברים שאמר כנגד המגזר הערבי מאז ועד היום: "המשפט 'הערבים נוהרים לקלפיות' מבחירות 2015 לא הובן נכון. העברתי סכום עתק של 15 מיליארד שקל למגזר, ערביי ישראל הם חלק שווה בחברה הישראלית".
"לראות את הברוטליות של המשטרה ואיך נכנסו במפגינים בלי שום דבר שהקדים את זה, כי רצו לפנות אותה כדי לתת לנתניהו הרגשה שהוא נכנס לנצרת ואין קול נגדו, זה היה מעצבן ולקחתי את זה קשה. הייתה ברוטליות כלפי ח"כים, דחיפות, מכות, שוטרים התנפלו על חברי כנסת, והיה שוטר שאמר שלא אכפת לו שמדובר בחבר כנסת".

יריב: אולי אנו צריכים להשתמש במהלך הזה.
"אני לא חושבת שנתניהו מנהיג את השינוי, כאשר האוכלוסייה הערבית מתלכדת שסביבה כוחות דמוקרטיים יהודים ומביאים 15 מנדטים, הופכים לכוח פוליטי משמעותי. כופים את עצמם על השיח הציבורי הישראלי, זה לא התחיל עם נתניהו. הוא מגיב להצלחה של הרשימה, ומבין שכמו שהוא פירק את כל אלה שאיימו על השלטון שלו, הוא חייב לעשות את זה לא כדי להכניס אותנו אל מעגל האזרחות אלא כדי לפרק אותנו מבפנים ולהפוך אותנו לחברה משוסעת, יותר גרוע מהחברה הישראלית. לא לרוץ להתאבל על הרשימה משותפת, אנו עדיין עושים מאמצים ואני חושבת שאנו בכיוון הנכון. "אמרו לנו שבגלל נתניהו קיבלנו יותר מנדטים בגלל שאמר שהערבים נוהרים לקלפיות ובגלל עניין המצלמות, אפילו שאנו מצליחים במשהו אנו חייבים להודות לנתניהו".

"למה חמש שנים לא הספיקו לנתניהו להבין שצריך להפיק את הריסות הבתים? נתניהו אדם שחי על בחירות, מוכן לשקר, לבלף, להגיד את כל מה שאתם רוצים לפני בחירות כדי שיישאר בשלטון. אנחנו מבינים את רחשי לבם של האוכלוסייה שלנו הרבה יותר מנתניהו. יש דרך אחת לרוץ ברשימה המשותפת, אנו נרוץ ברשימה משותפת. אנו לא בכיס של הימין, ואף פעם לא היינו בכיס של השמאל. אנחנו השמאל, אנו לא מחוברים עם אף שמאל ציוני. מתי המלצנו על מישהו מהשמאל? יש תסכול ואכזבה מזה שהממשלה בהנהגת נתניהו ניסתה למנוע מאיתנו את זכויותינו והצליחה".