החיים בבתים משותפים מזמנים לנו לעיתים שכנים אשר אינם מבינים או אינם רוצים להבין איך מתנהלים ומתנהגים בבית משותף, המכיל דירות לגובה או דירות סמוכות עם קירות המונעים רעשים עד גבול מסוים. כאשר השכנים אינם מודעים או אינם מגלים אכפתיות לרמת הרעש ולזמנים שבהם הם מקימים רעש, הדבר מהווה מטרד קשה ו"רב עוצמה".

תלונות על רעש מגיעות למשרדנו מכל קצוות האוכלוסייה, ובהן תיאורים ביחס למגוון רחב של אירועי הקמת רעש בעיקר בשעות הלילה והמנוחה - דבר אשר מפריע לזכות הבסיסית והחשובה בחיינו והיא שינה טובה.

לפניה ישירה אל משרד עו"ד ונוטריון רפי רפאלי, לחץ/י כאן

תלונות נפוצות על רעשים במסגרת יחסי שכנות
התלונות הנפוצות של רעשים משכנים, המופקים במהלך שעות שונות משעות היממה, הן על תופעות חוזרות ונשנות ובהן הפעלת מכשירי קול, דיבור בקולי קולות, גרירת רהיטים, שינוע חפצים, נקישות עזות בזמן השינה בדירות מגורים, הפעלת מכונת כביסה ומכשירי מטבח ואף הפעלת מזגן מרעיש. תופעות אלו ממררות את חיי המוטרדים באופן שבו הם אינם יכולים לחזור לישון לאחר שמיעת הרעש, ובעיקר במצב שבו יש רעש פתאומי הגורם לבהלה, וזאת ללא יכולת להתגונן מפני התופעה או אפשרות למגר אותה.

אין ספק כי הקמת רעש יכולה לפגוע קשות באיכות החיים ובשלוות הדיירים אשר ממתינים לחזור לביתם בכדי לנוח מעמל יומם, ובמקום שקט ושלווה מקבלים רעש מטריד ובלתי פוסק. רעש שכזה פוגם במצב הרוח וביכולת התפקוד בשל מחסור בשינה ובמנוחה, וגורם לתסכול מצטבר וחוסר אונים על כך שאדם מאבד שליטה על שלוות חייו בין כותלי ביתו.

איך אפשר להתמודד עם המטרד?
ניתן להגיש תלונה במשטרה בגין מפגעי רעש אולם במרבית המקרים תסתפק המשטרה באזהרה בעיקר בשל העובדה כי אין לשוטרים המגיעים למקום האירוע את האמצעים למדוד את הרעש ובכדי לקבוע אם אותו שכן מרעיש אכן חרג מרמת הרעש הקבועה בתקנות.

כאן המקום להתייעץ עם עו"ד בעל ניסיון ומומחה בתחום אשר ילווה אתכם וייעץ לכם שלב אחר שלב באילו פעולות לנקוט כדי להפסיק את הרעש ובמטרה להרתיע את המרעישים כך שלא יחזרו לסורם.

ניתן להגיש קובלנה פלילית שהיא הליך מורכב, אולם דרך המלך בטיפול במפגעי רעש היא הגשת תביעה אזרחית. במצב שבו נעשתה פניה לשכן המרעיש לחדול מהקמת רעש והוא לא עשה כן, במסגרת תביעה כזו ניתן לבקש מבית המשפט צו מניעה זמני וקבוע להפסקת הרעש, וכן לדרוש פיצוי כספי מהשכן המרעיש בשל העובדה כי מדובר במטרד בהתאם לפקודת הנזיקין.

עורך הדין רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)
עורך הדין רפי רפאלי (צילום: גדעון נשר)

פסיקת פיצויים עבור נזק מוחשי ועוגמת נפש
במקרה שבו הוכח בפני הערכאה השיפוטית כי מדובר במטרד ליחיד, בית המשפט רשאי לפסוק לטובת הדייר הנפגע פיצויים על נזקים מוחשיים שנגרמו לו לרבות פיצויים בגין עוגמת נפש. במקרים רבים נקבע בפסיקה כי רעש אנושי בלתי סביר לרבות דיבור בקול רם, צעקות, שימוש בנעלי עץ, משחקי ילדים, קפיצות, הקפצת כדור ואף הזזת חפצים ורהיטים בדירה עלולים להוות מטרד רעש המזכה את הנפגע בפיצוי.

התקנות למניעת רעש אוסרות על הקמת רעש באזורי מגורים בשעות הצהריים בין השעות 14:00 ל-16:00, וכן בשעות המנוחה בין 23:00 - ל-07:00 למחרת למעט מועדים חריגים המצוינים בחוק.

החוק למניעת מפגעים
אדם שהוכח לגביו כי הוא הרעיש בניגוד לתקנות צפוי לשלם קנס ובמקרים קיצוניים אף להישלח למאסר לתקופה של עד חצי שנה.

החוק למניעת מפגעים תשכ"א 1961 קובע בסע' 2 כדלקמן:

סע' 2 מניעת רעש - "לא יגרום אדם לרעש חזק או בלתי סביר מכל מקור שהוא, אם הוא מפריע או עשוי להפריע לאדם המצוי בקרבת מקום, או לעוברים ושווים".

לעיתים ישנו קושי להוכיח כי השכן עובר את רמת הרעש הקבועה בתקנות ובמידת הצורך יצטרך השכן הנפגע להסתייע בחוות דעת אקוסטית להוכחת טענותיו, אולם די בכך שהמוטרד יוכיח כי הרעש הוא מטריד בכדי שינתן לו סעד מבית המשפט.

עורך הדין רפי רפאלי משמש כיועץ משפטי לאגודה לתרבות הדיור במחוז חיפה, ומתמחה בבתים משותפים ובסכסוכי שכנים ליקויי בניה ונזיקין. כמו כן משמש עורך הדין כיועץ משפטי בשירות יעוץ לאזרח (שי"ל בקריות). ניתן להפנות אל עו"ד רפאלי שאלות בנושא בתים משותפים למייל: [email protected]. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לסכסוכי שכנים LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.