פרופסור שוקי שמר, יו''ר אסותא, התראיין היום (חמישי) לתוכניתה של סיוון כהן ב-103FM והתייחס לתופעות הלוואי שמופיעות אצל חלק מהמתחסנים בחיסון נגד קורונה. לדבריו, יש שני סוגים של תופעות לוואי. הראשונה, שמופיעה בעיקר אצל הצעירים היא "דמוית שפעת, מפספסים יום עבודה". השנייה לעומת זאת, קשה יותר. "כ-14 חולים קיבלו שיתוק בפנים וצריך לבדוק אם זה כתוצאה מהחיסון. אם כן, זו תופעה חולפת", הסביר שמר שטען כי כל עוד אין תשובה לכך, לא ניתן לחסן את האנשים במנת החיסון השנייה.

בוא תסביר איפה אנו נמצאים.
"מספר המאומתים גדל והתחלואה עולה. עד לפני ארבעה ימים הייתה עלייה של חולים קשים בבתי החולים. אותם מנהלי בתי החולים הציבוריים שאינם ממשלתיים, יש צדק בדבריהם, הם נמצאים במצב של קושי מימוני. צריך בהחלט להיות קשובים להם ולעזור להם, כי לא יכול שמנהלי בתי החולים לא יוכלו להפעיל את בתי החולים שלהם".

עמדה לחיסון קורונה בתל אביב. ללא קרדיט

שמר התייחס בנוסף לתופעות הלוואי אשר מופיעות אצל חלק מהמתחסנים ואמר כי "צריך לחלק את תופעות הלוואי לשני סוגים, רואים את זה בעיקר אצל הצעירים. יש לחלק גדול מהם תופעות לוואי דמוית שפעת קלה, חום קל, צמרמורת, הרגשה לא טובה ובחילה, והם מנוטרלים בערך ליום עבודה. המצבים האחרים, כ-14 חולים שקיבלו שיתוק בפנים שכאן צריך לדון האם זה כתוצאה מהחיסון ואם כן, התופעה הזאת חולפת. השאלה השנייה שאין לה תשובה, האם אותם חולים יכולים לקבל את המנה השנייה, אין לזה תשובה חד משמעית. כאשר אותה תופעה תחלוף, ניתן יהיה לקבל את המנה השנייה אך צריך לחכות להמלצת פייזר ומה קורה בישראל".

בתוך כך, גם פרופסור ערן סגל ממכון ויצמן למדע, האיש שעומד מאחורי מודל חיזוי הקורונה של המכון, התראיין הבוקר לתוכניתם של ינון מגל ויריב אופנהיימר ב-103FM ושוחח איתם על נתוני התחלואה העדכניים ועל האפשרות כי בקרוב נראה ירידה בכמויות החולים. "אומר זאת בזהירות, למרות שיאי התחלואה השבוע, רואים מגמה של בלימה בתחלואה הקשה", הסביר סגל. לדבריו, "מקדמי ההדבקה מתחילים לרדת, חלק מזה נובע מכמות המתחסנים ובשילוב עם הסגר זה יגרום להורדת התחלואה".

פרופסור סגל פתח את דבריו ואמר כי "המצב משתפר. אני אומר בזהירות, שלמרות שיאי התחלואה שנשברו השבוע, אנחנו רואים עכשיו מגמה של בלימה בתחלואה הקשה. עדיין רואים מספרים גבוהים, אבל מקדמי ההדבקה מתחילים לרדת ואפילו יורדים יותר בחולים הקשים. אנו עדיין רואים את מגמת העלייה, אך הקצב ירד וזה מה שקורה לקראת בלימה. אחת הסיבות לכך שלוקח יותר זמן היא ללא ספק המוטציה הבריטית שמדבקת הרבה יותר".

אנו נמצאים בשיא שנצליח לשחזר אותו או שאלו הימים האחרונים ומכאן דרכנו ליציאה מן המגפה מתחילה להיות סלולה?
"יש הרבה הפתעות במגפה אך ממה שידוע לנו, אני מעריך בזהירות, שאנחנו נמצאים כרגע על ראש הגבעה בשיא, ומכאן אנחנו נרד גם באופן ארוך טווח מכיוון שיש לנו עכשיו את הפתרון וזה החיסונים".

השפעת החיסונים תהיה דרמטית ומהירה או שזה תהליך איטי?
"נראה שינוי דרמטי בתחלואה הקשה בגלל החיסונים אך היציאה תהיה מדורגת, צריך בצורה זהירה לראות את השפעת החיסונים. אנו רואים שיש התאמה בין מקום עם תחלואה גבוהה לפחות התחסנות. אני לא יודע לומר למה לא מתחסנים, צריך לעשות מאמץ על הקבוצות שנותרו בטח בקרב קבוצות הסיכון, כי הן אלו שימשיכו להגיע לתחלואה קשה כל עוד רמות התחלואה נשארות גבוהות. המחלה תמשיך גם כי עוד יהיו הדבקות, אך התחלואה הקשה תרד בצורה משמעותית, כי יש כמות גדולה של מתחסנים, ובשילוב עם הסגר גם זה יגרום להורדת התחלואה. אנו כבר רואים את ההשפעה של החיסונים".

סגל המשיך ואמר: "כרגע אנו רואים נתוני תחלואה מאוד גבוהים, יש התפרצות במגזר החרדי, כנראה ששם הזן הבריטי באחוזים גבוהים יותר ותורם להתפרצות. אני חושב ששבוע הבא נהיה יותר חכמים באשר לאורך הסגר ושנתחיל לראות שאנו במגמת ירידה, ויכול להיות שהארכת שבוע נוסף של הסגר תעזור בקיבוע מגמת הירידה בתחלואה. הקורונה תהיה איתנו אבל כשיהיה חיסון יעיל ונדע איך לעדכן אותו, נוכל לנהל את זה".