מי היה באמת יצחק שמיר? ראש ממשלתה השביעי של ישראל, שלישי בשנות משילותו אחרי נתניהו ובן גוריון, היה אולי המסתורי והחידתי מכל האישים שהנהיגו את המדינה לפניו ואחריו. הסדרה "שמיר: מלחמה, שלום וחלום", המוקרנת החודש בערוץ ההיסטוריה, חוזרת בשלושה פרקים אל ראש הממשלה הנשכח יצחק שמיר ומגלה לצופה איש של קצוות והפכים:  קנאי ופרגמאטי, סגפן ורומנטיקן, מרוחק וחשדן, אך נערץ ע"י אנשיו, מתוחכם ונאמן.

איש צללים רב מעללים, ששמר בקנאות את סודות חייו שחרצו גורלות של רבים והשפיעו על המדינה לעשרות שנים. כמה מהסודות האלה נחשפים עתה לראשונה בשלושת פרקי הסדרה, שתוקרן בערוץ ההיסטוריה בין התאריכים 17-19/1 בשעה 22:00.

אחרי 30 שנה, הסדרה מתרכזת ב-1991 - שנת משילותו האחרונה של שמיר והדרמטית מכולן: על הציר שמתחיל במלחמת המפרץ ומגיע עד לוועידת השלום במדריד, שחרצה את גורלו הפוליטי. 

הפרק הראשון נפתח עם הישיבה הגורלית ב-16 בינואר 1991, וההחלטה השנויה במחלוקת בסופה - ישראל מותקפת לראשונה בתולדותיה בטילים מעיראק ואינה מגיבה. אגב כך, נחשפת התוכנית המבצעית הנועזת של צה"ל אל מעבר לקווי האויב בעירק, שנמנעה ברגע האחרון ובמקביל, מובא סיפור הפגישה החשאית בארבע עיניים עם המלך חוסין, שמנעה מלחמה עם ירדן, 

הפרק השני מתחקה אחר המהלך שנרקם מיד עם סיום הלחימה ושיאו בוועידת השלום במדריד אליה יוצא שמיר כנגד כל הנחות היסוד ודעת הקהל המצופה ממנו. שוב הוא מקבל החלטה לא פופולארית במהופך מיוזמת האיפוק בפרק הראשון. הפעם שמיר נוקט במהלך פרו-אקטיבי ויוצא לוועידה אזורית ראשונה מסוגה. אגב כך נחשף קיומו של חמ"ל מודיעין של שירותי הביטחון, שפעל בחדר המלון של המשלחת הישראלית במדריד בעיצומה של הוועידה ההיסטורית בה מתגלה מטאור תקשורתי בשמי המזרח התיכון, בן טיפוחיו ויורשו, בנימין נתניהו שכיכב מול המצלמות. 

הפרק השלישי בטרילוגיה מתמקד בחלום העלייה וארץ ישראל השלמה – שלמות העם והארץ היתה השורה האידיאולוגית שאותה שירת שמיר כל ימי חייו ולאורה פעל: מעל מיליון עולים מרוסיה ששינו את המאזן האסטרטגי באזור, עשרות אלפי עולים מאתיופיה שהגיעו במבצע הירואי וחשאי, שינו את פני המדינה ועתידה. הפרק נפתח בפרשה שטלטלה את הישוב היהודי בראשית הקמתה וההחלטה של שמיר שליוותה אותו עד יומו האחרון לחסל את יד ימינו אליהו גלעדי למען אחדות הארץ.

"שמיר: מלחמה, שלום וחלום". באדיבות ערוץ ההיסטוריה

יגאל לרנר, יוצר, בימאי ומפיק הסדרה מנסה, יחד עם ארז פרידמן, לפצח את החלטותיו והתנהלותו של האיש, וחוזר לשם כך אל תחנות חייו המעצבות: חיסול משפחתו במלחמת העולם השנייה והידיעה המעצבת שאין על מי לסמוך אלא על עצמנו, הביאה אותו כמפקד מחתרת לח"י וכמפקד היחידה הכי מבצעית במוסד לעמוד מאחורי משימות חיסול נועזות. 

דמותו של שמיר מתגלה לצופה מחדש מתוך עדותם של ראשי הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט ואהוד ברק, ראשי שירותי הביטחון לשעבר, יעקב פרי, שבתאי שביט ואפרים הלוי, שרי ממשלה, אלופים בצה"ל, בני משפחתו ושותפי סוד ששרתו תחתיו. 

נאמן לאמת של עצמו, ידע לקבל החלטות קשות ולא פופולאריות ולשלם עליהן מחיר אישי. הסדרה "שמיר – מלחמה, שלום וחלום" מביאה באמצעות קטעי אילוסטרציה וחומרי ארכיון ייחודיים הממחישים לצופים של היום את רוח התקופה ודעת הקהל דאז, בה פעל יצחק שמיר באומץ ונחישות ומציגה איש מרתק ומנהיג ייחודי, שסערת חייו שזורה בסיפורה של ישראל למעלה מחמישים שנה.