ראש המטה המדיני ביטחוני במשרד הביטחון וראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, עמוס גלעד, שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר-און ב-103FM והתייחס לאירועים שעל סדר היום הביטחוני במדינת ישראל: החל מהאיום האיראני שעלול להפתיע את מדינת ישראל מדרום, ההתחממות בגזרה העזתית וכלה בתקיפת הבסיסים האיראנים בסוריה המיוחסת לישראל.

תיעוד התקיפה בסוריה. צילום: רשתות ערביות

החות'ים בתימן קיבלו מל"טים מאיראן שיכולים להגיע עד אילת
"האיראנים מחפשים נקמות, יש להם רשימת סיבות ארוכה, וכדי להפתיע, התגלה שהם הכינו מל"טים תוקפים מהסוג בו תקפו את סעודיה. הם אמנם צריכים להיות חתומים על התקיפה לכשתהיה, אבל זה האיראנים".

בסעודיה הם הצליחו לגרום נזק עצום, אנחנו לא צריכים לחשוש מזה?
"תמיד צריך להיות ערוכים, המודיעין תמיד בעל יכולות גילוי, זיהוי ואפשרות לתת לצה"ל להיות מוכן כדי לשבש התקפה כזו, אם אכן הייתה, כי מקורות ישראליים לא מאשרים את זה".

בעזה יש שלושה עניינים: חילופי אש אתמול בין צה"ל לחמאס והתגרות לא מבוטלת מצדם, הדיון הציבורי בענייני חיסוני הקורונה לעזה ללא החזרת הבנים הדר גולדין, אורון שאול ואברה מנגיסטו
"צה"ל ומשרד הביטחון מבצעים בעזה פרויקט ענק של יצירת מכשול שמבטל נשק אסטרטגי של החמאס. הם היו מחדירים בהם מחבלים מיומנים שיכולים לגרום נזק, למשל בעוטף עזה. הפגיעה הפיזית יכולה להיות אסון לאומי. זה נשק רב עוצמה והושקע בו הון תועפות, וככל שהפרויקט מתקדם, היכולת הזאת כבר נשללה מהם כתוצאה בשילוב בין טכנולוגיה למודיעין מעולה. הם מנסים לעצור את זה כי הפרויקט מתקרב לסיומו אז הם יורים על דחפורים משוריינים. מורלית הם לא יכולים לבנות על המנהרות. אותו דבר בצפון, החיזבאללה שהשקיעה הון תועפות במנהרות, המודיעין איתר אותם וצה"ל חיסל אותם".

לפי מקורות זרים השבוע היינו עסוקים בצפון. שם יש שני נושאים שמעסיקים אותנו: הראשון הוא איראן, שלא הבינה רמזים קטנים ולכן קיבלה רמזים גדולים, והשני הוא שיש לנו, לפחות לעוד חמישה ימים, אחד שיכול לעשות הרואיקה שלא במקומה, דונלד טראמפ.
"איראן נחושה לגרום להיעלמותה של ישראל, והם מתרגמים את זה אופרטיבית למאמצים לייצר נשק גרעיני. זה נושא חם מאוד בינינו לארה"ב כי טראמפ הטיל סנקציות, ביטל את ההסכם ואיראן התקדמה בפיתוח יכולות הגרעין שלה. אם לא יהיה הסכם, תהיינה אופציה צבאית ולא בטוח שירצו להפעיל אותה. הנושא הגרעיני הוא הנושא המרכזי, כי איום המשלב אידאולוגיה קיצונית ויכולת פגיעה קשה. מדובר בעצם באיום קיומי".

עוד הוסיף גלעד כי "האיראנים נוטלים את הריבונות בלבנון ורוצים לקחת את הריבונות מסוריה. זה ייצור מרחב איום כבד מאוד על ישראל משתי חזיתות. ישראל בסוריה, על פי מקורות זרים, החליטה למנוע את זה. אסטרטגית הם ממשיכים, אבל אופרטיבית, הישגי חיל האוויר יחד עם המודיעין בייחוד הם יוצאי דופן. לכן אם האיראנים תכננו איזה נקם, כמו לדוגמה לנסות להפתיע אותנו מתימן, ישראל מנסה להרתיע אותם"