סערת חיסוני האסירים נמשכת: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט פנה היום (שישי) לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה במכתב בו קבע כי אוחנה פעל בחוסר סמכות כאשר החליט למנוע בשלב זה חיסון אסירים והודיע כי על שב"ס לחסן את אוכלוסיית האסירים ללא דיחוי. אוחנה כתב בתגובה: "מדוע עמדתו של יועץ בלתי נבחר מחייבת ועמדתו של הגורם בממשלה האמון על בתי הסוהר איננה?".

פרופ' לוין על החיסונים לקורונה: "אסור למכור לציבור אשליות" (קרדיט: ערוץ הכנסת)

לדברי היועמ"ש, הנחיית השר למנוע בשלב זה חיסוני קורונה לעצורים ואסירים במתקני שב"ס, הנמנים עם קבוצת הסיכון כהגדרתה ע"י משרד הבריאות, אשר אינה מקובלת על המשרד הממשלתי האמון על קביעת סדרי העדיפויות במתן החיסונים, ניתנה בחוסר סמכות ונגועה באי-חוקיות בולטת. 

היועמ"ש הודיע כי על שב"ס לחסן את אוכלוסיית האסירים ללא דיחוי, בהתאם לסדרי העדיפויות שנקבעו ע"י גורמי הבריאות המוסמכים. כמו כן, הודיע היועמ"ש לשר כי באשר לעתירות לבג"ץ, העוסקות במדיניות חיסוני האסירים מפני נגיף הקורונה, הרי שלאור נסיבות העניין, עמדת השר תוצג במסגרת תשובת פרקליטות המדינה לעתירות, ולא בדרך של ייצוג נפרד.

מכתב היועמ"ש לשר אוחנה by maariv on Scribd

שר הביטחון והמשפטים בני גנץ גיבה את החלטת היועמ"ש וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "הנחייתו של היועץ המשפטי לממשלה היא מחייבת, והוא הפרשן המוסמך לחוק עבור הממשלה. רצונו של השר אוחנה לעשות הון פוליטי על מזבח בריאותם וחייהם של האסירים המבוגרים והחולים- לא רק שלא חוקית, היא גם מסוכנת ומבישה מוסרית".

אוחנה כתב בחשבון הטוויטר שלו בתגובה לגנץ: "כמה שטחי. שמא תואיל להסביר מדוע עמדתו של יועץ בלתי נבחר מחייבת ועמדתו של הגורם בממשלה האמון על בתי הסוהר איננה? ובאותה הזדמנות תואיל להסביר את המוסריות בכך שהאסירים (שנשארים במקומם) יחוסנו לפני הסגל (שיוצא ונכנס)? גם עם חיסוני החיילים חיכית עד שיחוסנו האסירים, אדוני שר הביטחון?".

כזכור, כבר בשבוע שעבר המשנה ליועמ"ש עו"ד עמית מררי שלחה מכתב לשר לאוחנה בו העבירה ביקורת על החלטתו שלא לחסן אסירים בבתי הכלא בעקבות "חוסר סמכות", במכתב נגדי, אוחנה תקף בחזרה והדגיש כי כל עוד הם לא חלק מהממשלה, הם לא יכולים להחליט".

"יש לכם, ולכל מי שמעוניין בכך, עד יום 21.2.4 להגיש את שמכם באחת מרשימות המועמדים לכנסת ה-24 ,ובמידה ותיבחרו לכנסת ולממשלה, בהחלט תוכלו לעשות כן. עד אז, הואיל והאחריות על כלל הגופים הכפופים למשרד הבט"פ מונחת על כתפיי, ואת הדין וחשבון לציבור אתן אני, ולא אתם - החלטתי תעמוד בעינה", פירט אוחנה במכתבו.

אמיר אוחנה (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
אמיר אוחנה (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

בתוך כך, אתמול פנה נשיא המדינה ראובן ריבלין לשר הבריאות, יולי אדלשטיין וביקש ממנו לקדם את מתן החיסונים לאוכלוסיית הכלואים בישראל. "בשעה מעודדת זו, כאשר בשורת החיסונים מסמנת את קיצו המיוחל של המשבר הבריאותי, אל לנו להיסוג מערכינו היהודיים והדמוקרטים, המקודשים, שמהווים לנו מצפן מוסרי וערכי", כתב ריבלין. "מניעת טיפול רפואי מציל חיים מבני אדם המצויים בכלא – בין אם בשל עונש שנגזר עליהם על ידי בית המשפט ובין אם בשל הימצאותם במעצר בטרם הכרעת הדין – איננה עומדת בקנה אחד עם ערכינו, ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית".

"אוי לנו אם ההנחיות למאבק בקורונה, ובמיוחד סדר תעדוף מתן החיסונים, יהיה נגוע במניעים פוליטיים כאלה ואחרים – דבר שעשוי לפגוע באופן חמור בחיי אדם יקרים, ואף לשחוק את אמון הציבור", המשיך הנשיא. "אני מחזק את ידיך, בבחירתך לגבות את הגורמים המקצועיים, לפיה יש לקדם את מתן החיסונים לאוכלוסיית הכלואים בישראל באופן מידי – למען שמירה על בריאותם, כמו גם על בריאותם של הסוהרים וסגל שירות בתי הסוהר".