המוצר החשוב ביותר עבור הסטודנטים, אשר צפויים לחזור במהלך חודש אוקטובר לספסל הלימודים, אחרי כמעט שנתיים של למידה מרחוק, הוא המחשב הנייד, שילווה אותם לאורך התואר. ישנן מספר שאלות רלוונטיות ועקרוניות במיוחד, כאשר מתלבטים בנושא רכישת מחשב נייד ללימודים.

השאלה הראשונה שנשאל את עצמנו, במטרה לוודא שהמחשב שנרכוש הוא הדגם המתאים ביותר לצרכים שלנו, היא מה יהיה השימוש שלנו בו. מחשב המיועד בעיקר לגלישה באינטרנט וללמידה השוטפת, יהיה שונה מדגם אשר יכול להריץ תוכנות כבדות (דוגמת תוכנות עיצוב ועריכה שונות) או משחקים. שאלה רלוונטית נוספת היא - כמה בני אדם ישתמשו במחשב, שכן ככל שמספרם גדול יותר - כך יעלה גם מספר השימושים בו.  

סוגייה משמעותית היא מהם הפרמטרים החשובים במחשב - בין היתר האם מדובר בנייד או נייח. לפני הרכישה, צריך להחליט איזה גודל מסך מתאים לצרכים ומה חשיבות המשקל של המחשב, שכן ישנם מחשבים במגוון רחב של גדלים ומשקלים. צריך להחליט גם האם המחשב יהיה דק או עבה יותר, האם יכלול מסך מגע (או מסך רגיל), האם ניתן יהיה להפוך אותו ב-360 מעלות, האם ישמש כמחשב מרכזי בבית - או רק לשימוש בלימודים, ואיזה אחריות אנחנו מעוניינים שתהיה לו. 

נייד או נייח

היתרון במחשב נייד הוא העובדה שמדובר במוצר קל, דק, הניתן לנייד ממקום למקום - גם מחוץ לבית. כמו כן, הוא מכיל את רוב הדברים הנחוצים לעבודה ולמידה מהבית - מצלמה, מיקרופון ורמקולים.

לעומתו, מחשב שולחני הוא חזק יותר ומגיע (לרוב) כאשר החישוב של עלות מול תועלת הופך משתלם יותר ברוב המקרים. כמו כן, הוא מחזיק לאורך זמן בשילוב אפשרות של שדרוג רוב הרכיבים (כאופציה עתידית), וניתן להתאים לו מסך גדול יותר לשיפור חווית השימוש.

מחשב ALL IN ONE בעל מסך שמשלב בתוכו את רכיבי המחשב, חוסך מקום משמעותי בבית, בחדר או משרד, הוא נראה כפריט עיצובי ואסתטי, ממש כמו רהיט. הוא משלב בתוכו מצלמה, מיקרופון, רמקולים ולרוב מגיע כמסך מגע. 

גבר משתמש במחשב, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
גבר משתמש במחשב, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

כמה דברים שחשוב במיוחד לבדוק כאשר רוכשים מחשב נייד ללימודים:

  • משקל: כדאי לבחור במחשב נייד קל יחסית ודק, כך נוכל להגיע איתו לקמפוס (מבלי להצטער על המשקל או המקום בתיק שהוא תופס). בנוסף, ניתן להשתמש בו גם כאשר לומדים מהבית. 
  • מסך מגע: מדובר בטרנד שתפס תאוצה לאחרונה, ומאפשר להפוך את המחשב למחברת עבודה, בה ניתן ללמוד דרך קבצים סרוקים, מבלי לגעת בעכבר, דבר נוח לשימוש החוסך המון זמן.
  • אחריות: התואר האקדמי הממוצע בישראל נמשך שלוש שנים, לכן מומלץ לבחור בדגם הכולל לפחות שלוש שנות אחריות, כדי שנוכל להיות מכוסים לפחות במהלך התואר. בנוסף ישנן חברות המספקות שירות במסגרתו טכנאי מגיע לטפל במחשב בבית הלקוח, תוך יום עסקים (כיום, דל היא החברה היחידה המציעה את השירות המדובר).

המפרט המומלץ לסטודנטים:

  • מעבד i5 ומעלה (בהמשך המדריך נסביר על סוגי המעבדים).
  • אחסון בנפח של לפחות 512GB SSD.
  • זכרון RAM בנפח של לפחות 8GB. מומלץ לרכוש דגם המאפשר שדרוג מאוחר יותר ל-16GB.
  • סוג כרטיס המסך מושפע מהשימוש בו אתם צפויים לעשות במחשב: בתארים בהם לא נדרש כוח עיבוד רב, ניתן לרכוש מחשב עם כרטיס מסך מובנה Intel, בעוד שעבור תחומים דוגמת תקשורת חזותית, ישנה דרישה מסוימת - בדרך כלל כרטיס מסך Nvidia GeForce.
  • הטענה בחיבור Type C מומלצת ביותר, לצורך טעינה מהירה של המחשב.

Inspirion 5406 (צילום: DELL)
Inspirion 5406 (צילום: DELL)

באיזה מעבד לבחור? המעבד הוא המוח של המחשב, ככל שהוא מפותח יותר, נוכל לבצע פעולות מתקדמות יותר. ישנם המון סוגים של מעבדים, אנו נתמקד ביצרן אינטל ובארבעת הדגמים הפופולריים - I3/I5/I7/I9:

  • I3 הוא מעבד לשימוש בסיסי (אינטרנט, עיבודים תמלילים, סרטונים, סרטים וכו').
  • I5 הוא המעבד הפופולארי ביותר, חזק יותר, מהיר יותר, ניתן לבצע פעולות תובעניות יותר.
  • I7 הוא מעבד שכבר מאפשר משחקים, עיצוב, עריכה ומסייע לפעולות נוספות עם גרפיקה תובענית.
  • I9 הוא המעבד החדש בסדרת מעבדי ה- I, מעבד עוצמתי, להפעלת תוכנות ופעולות מורכבות.

שתי הספרות הראשונות בשם הדגם של המחשב מאפשרות לזהות את הדור של המעבד שמורכב בו. לדוגמה: I5-1135g7 - שתי הספרות הראשונות של הדגם הינן 11, הדור החדש ביותר (2021).

כמה זיכרון צריך במחשב? זיכרון RAM משפיע על מהירות המחשב - ככל שיהיה במחשב יותר ממנו, כך יהיה ניתן לפתוח יותר חלונות במקביל. כיום, ניתן למצוא בחנויות מחשבים בנפחים שונים - החל משני ג'יגה של זיכרון RAM עד 128 ג'יגה, כאשר בדגמים מסוימים ניתן להרחיבו. נפח הזיכרון הפופולרי ביותר הוא שמונה ג'יגה RAM, וטיפ חשוב לפני הרכישה הוא לשאול האם ניתן לשדרג בהמשך הדרך ולהרחיב את הזיכרון.

מחשב נייד של דל - Precision 3560 (צילום: יח''צ)
מחשב נייד של דל - Precision 3560 (צילום: יח''צ)

איזה נפח אחסון לבחור? נפח אחסון הוא בעצם "ארון הבגדים שלי במחשב" - כמות המידע, מסמכים, תמונות, סרטים וכו' שהמחשב שלי יוכל להכיל. ככל ש"הארון בגדים שלי " - נפח האחסון במחשב יהיה גדול יותר אוכל לאחסן יותר בגדים, כלומר אוכל לאחסן יותר מידע. כיום, ניתן למצוא מחשבים החל מ-128 ג'יגה SSD ועד 4,000 ג'יגה (ארבעה טרה) SSD. הנפח הפופולרי ביותר הוא 512 ג'יגה SSD. טיפ חשוב לפני הרכישה: נפח האחסון לא אמור להוות מכשול לקניית המחשב, כיוון שתמיד ניתן לרכוש דיסק קשיח חיצוני ולרוקן לתוכו את המידע שעל המחשב.

איזה כרטיס מסך לבחור? כרטיס המסך הוא הרכיב אחראי על הפלט הוויזואלי על גבי המסך - ככל שהוא יהיה חזק יותר, כך התמונה תהיה חלקה, ברורה ואמתית יותר. לרוב, מי שמתמקדים בפרמטר הזה הם משתמשים המבצעים במחשב שימושים כגון עיצוב גרפי, עריכה או גיימינג.

לכן, יש שתי אפשרויות לבחירת כרטיס מסך: האפשרות הראשונה מיועדת למשתמש הממוצע - כרטיס מסך אינטל "מובנה", המיועד לשימושים בסיסיים. האפשרות השנייה מיועדת למשתמשים הכבדים (עיצוב / עריכה/ משחקים). להם מומלץ לרכוש עם כרטיס מסך "חיצוני" (מגיע בתוך המחשב אך רק מוגדר כך). הדבר מייקר את מחירו הכולל של המחשב בכמה מאות שקלים, אך מדובר בפרמטר קריטי עבור המשתמשים הללו. להם מומלץ לבחור ב-GeForce Nvidia / AMD Radeon. 

גודל מסך ומשקל אידיאליים: הגדלים הקיימים כיום בשוק נעים בין עשרה אינץ' עד ל-17.3 עבור מחשב נייד, במחשב AIO - ניתן להגיע לגוגל 27 אינץ', ובמחשב שולחני - ניתן לחבר מסך חיצוני בכל גודל שקיים בשוק, כגון 24, 27 ואפילו 34 אינץ'. חשוב לשים לב שגודל המסך של המחשב הנייד משפיע על משקלו הכולל. 

גודל המסך הפופולרי ביותר עבור לפטופ הוא 15.6 אינץ', אך יש מגמה של לקוחות המחפשים מחשב נייד שניתן לקחת אותו ממקום למקום, כך שנרשמת עלייה בביקושים עבור מסכים בגודל 14 ו-13.3 אינץ'. עבור המחשבים השולחנים, גודל מסך המחשב שנרכש כחיצוני הפופולארי הינו 23.6 ו-27 אינץ'.

מחשב נייד של דל - G5-5500 (צילום: יח''צ)
מחשב נייד של דל - G5-5500 (צילום: יח''צ)
 

מערכת הפעלה / אופיס (עיבוד תמלילים): עם רכישת המחשב, יש לברר האם מערכת ההפעלה ווינדוס מגיעה ביחד איתו - אל תתפתו לרכוש מחשב ללא מערכת הפעלה גם המחיר נשמע אטרקטיבי. לא כדאי לרכוש בנפרד ולנסות ולהתקין את מערכת ההפעלה בעצמכם, כאשר אין לכם רקע בתחום. הדבר יכול לגרום לאכזבה שהמחשב החדש שקניתם לא יעבוד. המערכת ההפעלה הרלוונטית שנמכרת כיום הינה Windows 10. 

תוכנה נוספת וקריטית לא פחות הינה Office (עיבוד תמלילים, Word/ Excel/Power Point/ Outlook וכו') , תוכנת האופיס לא מגיעה באף מחשב והיא נמכרת בנפרד. יש לשים לב לחבילות של מייקרוסופט לרכישת אופיס לכל החיים או לשנה, לבחירתכם. סטודנטים, תלמידים, מורים ואנשי חינוך מקבלים רישיון אופיס בחינם, או במחיר מוזל. 

אחריות: סוגייה אחרונה וחשובה במיוחד היא שאלת האחריות ומה היא כוללת, כאשר כמה שיותר - יותר טוב. הרף הנמוך כיום הוא שנה, ואילו הגרסה הנפוצה ביותר היא אחריות למשך שלוש שנים. תנאי האחריות מחולקים לשלושה מסלולים: 

  • אחריות מעבדה: מכריחה את הלקוח להגיע פיזית לנקודת השירות, פעם להביא ופעם לאסוף, לרוב עד 14 ימי עסקים.
  • אחריות איסוף והחזרה: שליח מגיע לאסוף המחשב ישירות למעבדה, עד 14 ימי עסקים השליח מגיע להחזיר את המחשב.
  • אחריות "טכנאי באתר הלקוח" : אחריות VIP כמו ב- DELL אשר מעניקה ללקוח מעבדה ניידת עם טכנאי מוסמך באתר הלקוח, ככה נמנע מזמן המתנה מיותר בשירות מהיר ומקצועי. 

הכותב הוא מנהל תחום המחשוב האישי לצרכן הפרטי Dell Technologies Israel