בהמשך לחשיפת "מעריב" החודש על מחדל התפרצות הקורונה בבתי אבות בדצמבר, מתברר שהתחלואה ממשיכה להתפשט. משפחות הקשישים מתוודעות מאז פרסום הידיעה לנסיקה גוברת בתחלואה וזעקו בסוף השבוע: "איטליה זה כאן - תרחיש האימים שמפניו התרענו מתרחש עכשיו".

בחודש שעבר התפרץ הנגיף ב־184 בתי אבות סיעודיים וגבה את חייהם של 130 דיירים. אלא שהיקף ההתפרצות כמעט אינו יורד מאז פורסמו כאן לראשונה ב־3 בינואר נתוני דצמבר הקשים, ועומד כעת על 160 מוסדות, כשהבעיות שנחשפו בתחקיר רק לפני שבועיים עומדות בעינן – דיגום איטי של דיירי מוסדות בהתפרצות ועיכובים בתוצאות הבדיקות, בשל זכיינים בעייתיים שמשרד הבריאות נאלץ לבחור בהם בעיצומה של המגיפה, בניסיון לחסוך כסף למדינה על גב חיי הקשישים הכי פגיעים, מאושפזי המחלקות הסיעודיות.

המוטציה הבריטית והדרום-אפריקאית של נגיף הקורונה, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

לרשימה הזו התווסף בימים האחרונים מחדל נוסף: משרד הבריאות כמעט הפסיק לבודד קשישים נשאים מתוך בתי האבות, בשל מצוקת מקום במרכזים הגריאטריים המיוחדים, שהוסבו למתחמי בידוד סיעודי עבור נשאי קורונה מקרבם. זאת תוך חשיפת קשישים פגיעים רבים אחרים לנגיף ואפשרות להחמרת ההתפרצות החמורה בלאו הכי במוסדות.

עמותת משפחות הקשישים בבתי האבות הסיעודיים קוראת להפקיע מידי משרד הבריאות את ניהול המשבר. "במהלך הימים האחרונים התברר לנו כי בשל תפוסה מלאה בכל המרכזים הגריאטריים הייעודיים לחולי קורונה ובבתי החולים, משרד הבריאות הורה להשאיר חולי קורונה מבתי האבות במוסד שבו הם מתגוררים גם אם אין בו אפשרות לבידוד קורונה, דבר שלא היה מתחילת המגיפה", אומרים בעמותה.

הפרסום במעריב מה-3 בינואר (צילום: ללא)
הפרסום במעריב מה-3 בינואר (צילום: ללא)

מייסד העמותה ד"ר אוריין יצחק מספר: "כבר ב־3 בנובמבר התרעתי בוועדה לענייני ביקורת המדינה כי על משרד הבריאות לפתוח מיד מחלקות קורונה ייעודיות נוספות לקשישים סיעודיים, אבל דבריי נפלו על אוזניים ערלות והתרחיש שצפינו מתממש.

"משרד הבריאות משתרך באפלה זמן רב מדי, שיכור מאופוריית החיסונים, ולא נערך להקצות מחלקות קורונה נוספות בזמן לקשישים, כאשר הכתובת על הקיר באותיות של קידוש לבנה זה חודשים רבים. קשישים חסרי ישע ימצאו את מותם במוסדות, גוועים לאיטם בייסורים קשים, ללא מתן מענה רפואי הולם". יצחק מוסיף: "משרד הבריאות חדל מלתפקד, יש להפקיע ממנו את ניהול המגיפה בבתי האבות. אני קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון בני גנץ להתערב באופן מיידי ולנהל את האירוע הקשה הזה. כישלון ההגנה על הורינו מהדהד וכולם מחרישים".

ממשרד הבריאות נמסר: "אירועים חריגים ותקלות בהליך הדיגום והמעבדות נבדקים פרטנית והנושא בראש סדר העדיפויות. תחלואת הגל השלישי אכן חמורה יותר גם במוסדות הגריאטריים, אבל בימים אלה מתחיל חיסון המנה השנייה, ואנו מקווים שהחיסון יביא לירידת התחלואה בקרב הקשישים".