הכוננות הביטחונית מגיעה לשיא לקראת טקס השבעתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב החדש ביום רביעי: עשרות אלפי חיילים התפרסו בוושינגטון והציבו מחסומים, על מנת למנוע ניסיונות להסתערות על גבעת הקפיטול כפי שאירע לפני כשבוע וחצי.

משרד ההגנה הודיע כי 25 אלף חיילים נשלחו לבירה מכל רחבי ארה"ב כדי לסייע לרשויות אכיפת החוק באבטחת טקס ההשבעה. "חיילי המשמר הלאומי שלנו והצוותים האוויריים מתפרסים ברחבי העיר על מנת להגן על בירת האומה שלנו", אמר מפקד אגף המשמר הלאומי בפנטגון גנרל דניאל הוקנסון.

תומכי טראמפ פרצו לקונגרס והתעמתו עם שוטרים (צילום: רשתות חברתיות)

החל מסוף השבוע מופעל במרכז וושינגטון "אזור ירוק", עם חסימות תנועה וסגירת תחנות רכבת באזור שמקיף את הבית הלבן, לצד סגירת כבישים וחסימות ליד גבעת הקפיטול ואנדרטת לינקולן. "ראיתי חיילים של המשמר הלאומי ברחוב רגיל בוושינגטון, אפילו לא קרוב לקפיטול", צייץ מגיש CNN הוותיק וולף בליצר. "כל כך הרבה רחובות נסגרו. זה מזכיר לי את אזורי הלחימה שראיתי בבגדד או במוסול או בפלוג'ה. עצוב כל כך".

חיילים נערכים לטקס ההשבעה בוושיגנטון (צילום: רויטרס)
חיילים נערכים לטקס ההשבעה בוושיגנטון (צילום: רויטרס)

מנהל הבולשת הפדרלית כריסטופר ריי עדכן כי הרשויות זיהו דיבורים של גורמים קיצוניים שמתכננים הפגנות אלימות וחמושות ביום ההשבעה. הוא גם סיפר כי עד כה זוהו יותר מ־200 חשודים במעורבות בהסתערות על גבעת הקפיטול ב־6 בינואר. "אנחנו יודעים מי אתם, ואם אתם עדיין מסתובבים בחוץ, הסוכנים מגיעים למצוא אתכם", אמר. "כל מי שזומם או מנסה לבצע מעשי אלימות בשבוע הקרוב צריך לצפות לביקור".

בתוך כך, גורמים המקורבים לטראמפ דיווחו כי הוא צפוי לעזוב את הבית הלבן ואת וושינגטון ביום שלישי בערב או ביום רביעי בבוקר, עוד לפני טקס ההשבעה, בניגוד לנוהל שבו הנשיא היוצא משתתף בהשבעת היורש. לפי הגורמים, הוא מתכוון לטוס לאחוזתו בפלורידה באייר פורס 1 כדי לנחות לפני ההשבעה, כשהוא עדיין הנשיא המכהן. כמו כן, נבחנת האפשרות לקיים טקס פרידה בנמל התעופה אנדרוז, שבמהלכו יישא טראמפ דברים.