הישג נאה לצה"ל ולמשרד הרווחה: במהלך 2020, שנת הקורונה המאתגרת, נרשם שיא בגיוס צעירים עם לקויות, כאשר לא פחות מ־535 מהם גיוסו ושולבו ביחידות הצבא.

משרד הרווחה הפעיל בשנה החולפת, בשיתוף עם צה"ל, חמש תוכניות לשילוב צעירים עם מוגבלות בשירות הצבאי: "שילוב מנצח", עבור צעירים עם צרכים מיוחדים; "שווים במדים", עבור צעירים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית; וכן התוכניות של עמותות "חיבורים" ו"רואים רחוק" עבור צעירים על הרצף האוטיסטי. כל אחת מהן שילבה אשתקד עשרות צעירים בשירות הצבאי, לצד התוכנית בהפעלת עמותת "מגדל אור" עבור צעירים עם ליקויי ראייה ועיוורון.

מטרת התוכניות הינה לאפשר להם להשתלב ולהכין אותם, בתום לימודיהם, לשירות צבאי בצה"ל. העמותות ממשיכות ללוותם במהלך שירותם לצד הצבא, עד תהליך ההכנה לשחרור, כולל תיווך וחיבור לקהילה לקראת סיום שירותם.

עדי, בעלת מוגבלויות שהתגייסה לצה''ל (צילום: דובר צה''ל)
עדי, בעלת מוגבלויות שהתגייסה לצה''ל (צילום: דובר צה''ל)

בזכות התוכנית "מגדל אור" לבדה, שולבו בשנה החולפת בצה"ל 44 לקויי ראייה. עדי זטלאוי, מתנדבת לצה"ל בתוכנית, מספרת: "מבחינתי, מעולם לא הייתה סיבה שלא להתגייס. במשפחה מאוד תמכו, הצטרפתי לתוכנית מתנדבים לצה״ל ב־2018 והתגייסתי לפני כשנה. האווירה בבסיס טובה מאוד והיחס אליי הוא כאל שווה בין שווים. לא מסתכלים עליי אחרת ולא עושים עניין. התוכנית עזרה לי ותרמה לי המון. הם מלווים אותי לאורך כל הדרך ונמצאים שם בשבילי לכל שאלה וצורך".

גם טוראי רועי קילקר, מפיק ועורך בגלי צה״ל, הגיע לשירות בזכות התוכנית. "נולדתי עיוור לחלוטין, ובגיל כמה חודשים עשיתי ניתוח בעיניים שמאפשר לי לראות חלקית", הוא מספר. "בלי התוכנית, תהליך הגיוס שלי היה נראה אחרת לגמרי. הם עברו איתי את התהליך יד ביד. הגעתי לתפקיד אחרי סדרת מיונים, כמו שאר המועמדים, ואני מאוד שמח שהחלטתי להתנדב ולהתגייס".

שר העבודה והרווחה איציק שמולי (העבודה) אמר ל"מעריב": "אנשים עם לקויות הם לפני הכל אנשים שווי זכויות, בעלי כישורים, יכולות ושאיפות. זו הבחירה שלנו אם להתבונן על היכולות או על המגבלות של כל אחד. שילובם בשירות צבאי תורם לא רק לאיכות החיים ותחושת המסוגלות של המתגייסים, אלא גם לנו כמדינה וכחברה, ולכן אני ומשרדי מחויבים לכך מאוד. זו אחת הדרכים החשובות להפוך את החברה הישראלית כולה למכילה ולשוויונית יותר".