ראש עיריית תל אביב ויו"ר מפלגת הישראלים, רון חולדאי, הכריז הבוקר (ראשון) בראיון לכאן ב' כי בעוד עשרה ימים ייפתחו מוסדות התרבות לקהל, וכל מי שקיבל את מנת החיסון השנייה יוכל לבוא ולצפות במופעים, על אף שמשרד הבריאות לא אישר זאת.

עיריית תל אביב אף פרסמה הודעה רשמית, בה נמסר: "עיריית תל אביב-יפו פועלת לפתוח מוסדות תרבות בתחילת פברואר, עם תום הסגר, לטובת כל תושבי ישראל שהתחסנו פעמיים. בשלב הראשון יופנו המאמצים לקיום מופעים עם מספר מצומצם של שחקנים או מוסיקאים, כשכל מי שישהה בין כותלי מוסד התרבות – הקהל, האמנים, והצוות המסייע – חוסן כבר פעמיים, וכשלפחות שבוע עבר ממועד החיסון השני. גם ניהול הקהל וההושבה יבוצעו על פי כללי התו הסגול. באופן דומה ייפתחו גם מוזאונים.

בשלב הבא, וככל שיתקדם מבצע החיסונים גם לבני גילאים צעירים, ישולבו במערך הצגות ומופעים נוספים. העירייה שואפת לפעול בשיתוף פעולה עם המדינה, כשברור לכל שאין סיבה אפידימיולוגית שלא לאפשר למליוני מחוסנים להינות מתרבות ולספק פרנסה לעשרות אלפים שאיבדו את מטה לחמם. תוכנית מלאה של הפעילות המתוכננת תפורסם בימים הקרובים".

רון חולדאי מציג את המועמדות במפלגתו. צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי

"בעוד עשרה ימים העירייה תפתח את מתקני התרבות, מכיוון שכבר יהיה קהל גדול דיו שכבר התחסן. לא לכולם, אבל מי שכבר קיבל את המנה השנייה, אין שום סיבה שלא יגיע לקאמרי", אמר חולדאי.

על ההתנגדות האפשרית של משרד הבריאות, אמר: "אני הולך לעשות את זה ומשרד הבריאות לא יוכל להגיד לא. בחיים במדינת ישראל צריך ליזום. אם הייתי יושב ומחכה למשרד הבריאות, לא היה קורה כלום".

שר הבריאות, יולי אדלשטיין, הגיב: "רון חולדאי עושה פוליטיקה על חשבון הציבור. ההפקרות שלו, שהחלה עם חיסון המורים וממשיכה עכשיו, היא שערורייתית ומדליקה נורת אזהרה לכל מי שבריאות הציבור חשובה לו".

יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
יולי אדלשטיין (צילום: פלאש 90)

גם סגנו של אדלשטיין, יואב קיש, תקף: "בזמן שמדינת ישראל מתמודדת עם עלייה בתחלואה ונלחמת על חייהם של חולים קשים, רון חולדאי ממשיך עם האנרכיה והפופוליזם. קודם חיסונים למורים ועכשיו פתיחת עולם התרבות על דעת עצמו. הניסיונות הפתטיים של חולדאי לקושש קולות על גבם של תושבי ת"א, עלולים לסכן חיי אדם".

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, אמר בתגובה להצהרת חולדאי: "כפי שהודענו בשבוע שעבר, עולם התרבות עומד להיפתח ראשון במתווה "תרבות באחריות" והדרכון הירוק הכולל מתחסנים, מחלימים ונבדקים. אני שמח על כל דמות ציבורית נוספת שבוחרת להעלות על נס את חשיבות התרבות, אך מוטב שזה לא יהיה לצרכי בחירות אלא מתוך תפיסה אחראית  ואמיתית. כשמדובר בממלכתיות ובבריאות, אני מציע לכולם להניח את הפופוליזם בצד.

"כבר שבועות ארוכים בונה משרד התרבות יחד עם מנהלי מוסדות התרבות והיוצרים הישראלים את המתווה המסודר לפתיחת עולם התרבות, בתל אביב ובכל הארץ ואני שמח שכבר בתקופה הקרובה הוא יצא לפועל. כמעט מיותר לציין שזה יקרה רק בתיאום עם משרד הבריאות ותוך שמירה מוקפדת על הבריאות של המגיעים למופעים. נמשיך לעסוק בעשיה, בהזרמה של מאות מיליוני שקלים למוסדות התרבות, בפתיחה אחראית ובטוחה שלהם. כל מי שרוצה להיות חלק מהתהליך באופן רציני מוזמן בשמחה".

חילי טרופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חילי טרופר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר ועדת כנסת, ח"כ יעקב אשר, תקף בכאן ב' את חולדאי: "אם ראש עיר חרדי היה מצהיר שהוא פותח את בתי הכנסת בעירו למתחסנים ומחלימים היה מתרחש פה עליהום תקשורתי, כשרון חולדאי אומר זאת הביקורת צוננת עד בלתי נשמעת, אין חרדים - אין תגובות".

גם אנשי התרבות הגיבו להצהרה בספקנות. השחקן נתן דטנר, שהצטרף לחיים הפוליטיים במפלגת ותיקי ישראל, הגיב בכאן ב': "אני שמח על כל אולם שנפתח אבל לא כאחיזת עיניים. צריך לפתוח באחריות ולא בפופוליזם. מה זה דרכון ירוק? עוד אין דרכון ירוק. ואיך משלמים לתיאטראות? אי אפשר לפתוח ולסגור בגחמה. הלוואי שזה יהיה נכון אבל יש לזה ריח של פופוליזם. אם יקראו לי לשחק אני אגיע אבל צריך גם קהל".

חגי לובר, מנהל תיאטרון אספקלריא, אמר: "לא אפתח את מוסד התרבות שלי כמענה לגחמה פוליטית של חולדאי, ולא אשחק בחייהם של המנויים שלי כדי ליצור מצג פתטי של מחאה".

בנוסף, נשאל חולדאי האם יישב בממשלתו של גדעון סער והשיב: "חד משמעית - "כן, אבל". אנחנו ניכנס, אבל נהיה שם כדי לנטרל את העקרונות הקיצוניים של גדעון סער".

"גדעון סער הוא אדם שמרן וקיצוני ימני בכל ההיבטים, כולל ההתחנפות לחרדים. כשביהודה המכבי הוא סיפר לי שיש לו בעיה עם המרכולים, בשאר הארץ הכל היה פתוח. הוא חיפש להתחנף לחרדים ועשה את זה בהתנגחות איתי. הגישה שלי בחיים היא שהשבת היא יום המנוחה. כשהיה לו הרגע לאשר את פתיחת המרכולים כשירות ליום המנוחה, לא עמדה לו ידו והוא סגר", הוסיף חולדאי על יריבו הפוליטי.