ד"ר אורלי גרינפלד, המנהלת הרפואית של תוכנית 'מגן ישראל', שוחחה הבוקר (ראשון) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על מבצע החיסונים, שיעור התחלואה והמוטציות של הנגיף.

סגר קורונה בתל אביב (צילום: רויטרס)

"אנחנו עדיין רואים כרגע את התחלואה הגדולה, את החולים הקשים בבתי החולים, את התמותה בכל סוף השבוע ובשבוע שעבר, צריך להמשיך ולשמור על כל ההגבלות. אנחנו רואים שיש ירידה במקדם ההדבקה, מה שאומר שאנחנו צופים שבהמשך השבוע ובשבוע הבא נתחיל לראות ירידה בתחלואה", אמרה ד"ר גרינפלד.

"אבל עדיין המצב הוא קשה שיוצר עומס גדול על בתי החולים ורואים את התוצאות שלו על התמותה. בשביל שזה ימשיך ויירד, צריך לשמור על הנחיות הסגר, להישאר בבית, ולהתחסן. "במצב הקיים, אנחנו רואים שאם נפתח בסוף השבוע הזה ונסיים את הסגר אחרי שבועיים, יש צפי שהתחלואה תמשיך לעלות, ואז אנחנו לא רואים יציאה. הכרחי שיהיה צורך בשבוע נוסף של סגר שיכול להביא אותנו ל-R של פחות מאחת ולהתחלה של ירידה במגמת העלייה של החולים הקשים", הוסיפה.

על הטיסות בתקופת הקורונה אמרה: "אנחנו רואים שהגיעו אנשים עם המוטציה הדרום אפריקנית גם מדובאי. לכן ההמלצה שלנו היא חד משמעית - לחייב בדיקות לפני שעולים על המטוס ומי שחיובי לא עולה למטוס, כשמגיעים לארץ נחייב עוד כמה מדינות להיכנס לבידוד במלונית, אנו רואים שכשמגיעים לבידוד בבית לא תמיד שומרים, והמטרה שלנו היא כמה שיותר למנוע מהווריאנט הדרום אפריקני להתפשט פה. יש כבר 20 מאומתים עמו, כולם כרגע בשליטה. אנחנו חושבים שכן צריך לבדוק מכל המדינות, כל מי שעולה למטוס יצטרך לעשות בדיקה לפני עלייה למטוס ובדיקה בארץ. אנו מבינים את הקושי להיות במלונית, אך יכולת השמירה שם על הבידוד גבוה מבבית. אנו מאוד מקווים שהאוכלוסייה תשתף פעולה".

מתי נדע סופית אם החיסונים תופסים את כל הווריאנטים?
"ממה שאנו יודעים יש נתונים מעודדים שהחיסון גם משפיע על המוטציות, לא יודעים בוודאות עד כמה, יכול להיות שמדובר על אחוזים יותר נמוכים אך הוא עדיין משפיע. גם אם נדבקים אחרי החיסון הראשון זה לא אומר שהוא לא עבד, אלא שעדיין יש אחוזים מסוימים שזה לא משפיע עליהם. רואים שכן תהיה ירידה בתחלואה כתוצאה מהחיסון".

"אם נדבר על נושא אמון הציבור, בסך הכל הוא כן הולך איתנו, יש שמירה ברוב המקרים על ההנחיות, אנשים מאמינים בזה שתהיה אפשרות לצאת מזה. רואים את ההיענות לחיסונים, ותהליך שכל הזמן לומדים ממנו. החוכמה היא לדעת לעשות הערכות מצב, לקחת החלטות בזמן אמת ולפעמים לשנות אותן בהתאם למצב. אנו נמצאים במצב מאוד דינמי ומשתנה", סיימה ד"ר גרינפלד את דבריה.