המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, שוחח הערב (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM על מצב התחלואה בארץ, שלטענתו טוב יותר מבעולם, ועל אפקט החיסונים שטרם השפיע: "היום החולים הקשים שאנחנו רואים זה אותם החולים שנדבקו לפני החיסונים, או כמה ימים אחרי שקיבלו את המנה הראשונה". על ההסכם עם פייזר הודיע כי חרף הפרסומים, אין סיבה לדאגה

מה דעתך על מאמרו של נדב איל?
"אני לא מסכים בכלל עם הכותרת. אני מדבר עם אנשים רבים בעולם, ומשרד הבריאות מקבל תשבחות מהרבה מדינות על ההתנהלות. מעבר לזה, אני חבר בפורום ארגון הבריאות העולמי וגם שם מתייחסים להתנהלות. נכון, שמדי פעם היו טעויות, והיו מקומות בהן אולי התגובה לא הייתה מספיק מהירה. באופן כללי, אני לא חושב שמצבנו כל כך גרוע ואפשר להסתכל על זה גם במבחן התוצאה במניין המתים לנפש. מצבנו טוב יחסית לכל העולם, גם בגלל משרד הבריאות, אבל גם בגלל האוכלוסייה. מי שמחפש כותרות שנכשלנו יכול להמשיך לכתוב את זה, אם זו האג'נדה שלו". 

הבעיה שהחיסונים לא התחילו לעבוד או שהציבור מזלזל בסגר? 
"כנראה שהמוטציה מדבקת יותר, ואם לא היינו עושים את הסגר היינו מדברים על מספרים של 20 ואפילו 30 אלף חולים ביום. שאלו מספרים שרואים אותם במקביל במקומות אחרים בעולם. בנוסף, מה שאנחנו רואים במפורש הוא שהשמירה על הסגר הזה הרבה פחות טובה מהשמירה על הסגר הקודם. לגביי החיסונים, לוקח זמן עד שהם משפיעים. היום החולים הקשים שאנחנו רואים בבתי החולים זה אותם החולים שנדבקו לפני החיסונים, או כמה ימים אחרי שקיבלו את המנה הראשונה. אגב, אנחנו מתחילים לראות בלימה דווקא במספר החולים הקשים ואני מקווה שזה יקל עלינו לקבל החלטות קשות יותר בהמשך". 

זה לא מתסכל להכריז על הידוק סגר כשכולם מחכים למוצא פיו של מרן הרב קנייבסקי? 
"אנחנו מעדיפים שלא להתעסק בעניינים פוליטיים, אבל אני שמח שכרגע רוב המגזר החרדי לא לומד". 

המשטרה אוכפת את הסגר השלישי בתל אביב. צילום: אבשלום ששוני

האם אדם שעבר שני חיסונים יכול לחכות שבוע ולעשות מה שהוא רוצה?
"לא. אגב, דווקא באירופה הכיוונים הם הפוכים והם הולכים נגד העניין של 'דרכון ירוק', ואפילו לא פוטרים מבידוד אדם שעבר חיסון. גם ארגון הבריאות העולמי קורא נגד כל העניין הזה של 'דרכון ירוק'. אנחנו עושים בינתיים 'דרכון ירוק' לעצמנו, בעוד בעולם זה לא תופס, ויש אפילו קולות נגד זה". 

מה דעתך על מצבם של בתי החולים הציבוריים בישראל?
"בכל שנה הם סובלים מבעיות כלכליות, בטח ובטח בשנת קורונה. המדינה חייבת לעזור להם. אנחנו במשרד הבריאות כל הזמן נלחמים בכדי לעזור להם, אבל אנחנו לא לבד. יש גם משרד אוצר, ובנקודה הזו יש קשיים, אבל אנחנו נמצא את הדרך לעזור בסבסוד כמו שעוזרים לבתי חולים אחרים". 

קראתי לאחרונה שבסין התגלו נגיפי קורונה בגלידה, ומשמידים עכשיו כמויות גדולות של אריזות. זו סכנה אמיתית להידבק באמצעות מזון?
"אני לא מכיר סכנה כזו ולא נראה לי שהייתה כזו הדבקה אמיתית. זה מזכיר לי שגם בהתחלה דיברו על הדבקה באמצעות כל מיני מזונות בסין". 

מה דעתך על הקולות שטוענים כי מבצע החיסונים בישראל הוא הניסוי הגדול של פייזר? 
"הביטוי 'ניסוי' לא מתאים פה. זה לא פעם ראשונה שאנחנו מכניסים תוכנית חיסון ברמה לאומית. מעבר לזה, ההסכם עם פייזר התפרסם היום, ואין שם דברים מדאיגים. אני מאוד שמח על החשיפה הזו".

ומה לגביי חזרתן של ליגות הספורט המקצועיות? מתי נראה את זה?
"אתמול ביקרתי באשקלון וראיתי אצטדיון נטוש. זה היה יותר גרוע מלראות גן סגור מבחינתי. אם התחלואה תרד והסגר יגמר אנחנו בהחלט נדבר על זה. במידה ולא, אנחנו נקיים על זה דיון ונראה באופן ספציפי מה לעשות עם העניין הזה. אגב, באנגליה לסגור מגרשי כדורגל זה קשה כמו לסגור אצלנו בתי כנסת".