מספר חולי הקורונה בישראל ממשיך לזנק והעומסים מורגשים. כך מעיד כמעט כל רופא העובד בימים אלה במחלקות הקורונה הפנימיות ברחבי הארץ. על פי דיווחי בתי החולים – כמעט כולם נמצאים מעל ומעבר לשיא התפוסה מימי הגל השני.

"מצד אחד יש בנו העוצמות להתמודד עם גלי התחלואה ועם הקשיים המרובים, אנחנו מצטיינים ברמת שרידות גבוהה ודבקים בקודים האתיים שמנחים אותנו ברפואה", מספר ד"ר דרור דיקר, נציג האיגוד לרפואה פנימית ומנהל מחלקה פנימית קורונה בבית החולים השרון. "מצד שני, מורגשת עייפות החומר והחוסר בכוח אדם ובאמצעים ניכר".

ד"ר דיקר מסביר כי "בניגוד לגלי הקורונה הראשונים, הרי שבגל הנוכחי הסבלנות של הציבור בארץ פקעה. יש כעס גדול על התחלואה הגואה, על טעויות שנעשות לאורך הדרך בניהול המגיפה, ועל ציבורים לא ממושמעים. הכעסים מגיעים גם אלינו, ומופנים כלפינו - צוותי המחלקות הפנימיות קורונה ומחלקות אחרות שבהן יש מטופלים בנגיף".

שר הבריאות יולי אדלשטיין בביקור בבית שמש

העומסים מורגשים כמעט בכל בתי החולים. במרכז הרפואי לגליל בנהריה למשל מאושפזים לא פחות מ־88 חולים בחמש מחלקות קורונה. מתוכם 67 במצב קשה, 15 במצב בינוני ו־6 במצב קל. במחלקות בבית החולים שערי צדק בירושלים מאושפזים 121 מטופלים, מתוכם 69 במצב קשה ו־20 במצב קריטי. גם במרכז הרפואי הרצוג בירושלים מדווחים על עומסים משמעותיים – 110 חולים, מתוכם 46 חולים קשים, 56 במצב בינוני ו־8 במצב קל.

קובי חביב, מנהל המרכז הרפואי הרצוג, מספר: "חולים רבים צפויים להשתחרר לאחר החלמה מוצלחת. במקביל, נקבל מטופלים חדשים במטרה להקל על בתי החולים הכלליים - הדסה עין כרם, שערי צדק, איכילוב, סורוקה ושיבא - ובתי אבות ברחבי ישראל. למרות העומסים הכבדים שאנחנו מתמודדים עמם, המרכז הרפואי הרצוג נרתם לסייע לשאר המרכזים הרפואיים שחווים גם הם עומסים חריגים".

נורית אלבז, תושבת קריית שמונה, סיפרה: "אבא שלנו מאושפז כבר קרוב לשבועיים. אתמול הוא אמר לנו שהצוותים הרפואיים כבר כמעט לא מצליחים להגיע לכל החולים. אני בעצמי הייתי מאלה שאומרים שהקורונה זו עוד מחלה – אבל זה לא המצב. אנשים חייבים להישמר". אלבז מוסיפה: "אני לא מאמינה שאני אומרת את זה, אבל אבא שלי גוסס כרגע ואני לא מצליחה להירגע מתחושות האשמה, אחרי שהדבקתי אותו בעצמי".

במרכז הרפואי בני ציון בחיפה הודיעו השבוע כי בכוונתם לפתוח בימים הקרובים מחלקת קורונה נוספת, לאחר שבמקום הצטברו כבר כ־80 חולי קורונה, מרביתם במצב קשה. זו תהיה המחלקה החמישית במספר. נוסף לכך, נאסרה עד להודעה חדשה כניסת מבקרים לבית החולים, והיא תותר רק במקרים חריגים. עוד הם מעדכנים כי נכון להיום נותרו חמש מיטות בלבד לחולי קורונה. ארבעה חדרי ניתוח עדיין סגורים, ומבוצעים רק ניתוחים דחופים ומצילי חיים.

"על כל מיטת אשפוז יש מספר ממתינים"

בעוד מחלקות הקורונה הולכות ומתמלאות, בבתי החולים ברחבי הארץ מדווחים על עומסים חמורים גם במחלקות הרגילות. הסיבה לכך היא בין היתר סגירת מחלקות שונות והפיכתן למחלקות קורונה. "העומסים כאן חוצים גבולות, כבר בלתי אפשרי ללכת במסדרון", מספרת מתמחה באחד מבתי החולים המרכזיים בירושלים.

על פי דיווחים של בתי החולים, התפוסה במחלקות הפנימיות הרגילות הגיעה בימים האחרונים ל־130%־180%. באיגוד המחלקות הפנימיות אומרים שבגלל העומס מבצעים שחרורים מוקדמים רבים שבימים רגילים היו נחשבים לבעייתיים במיוחד. "אם אתה לא גוסס – סביר שנשחרר אותך הביתה", הם אומרים. "העומסים כל כך חמורים, שעל כל מיטה יש מספר ממתינים".

בעקבות העומסים, הנחה כבר לפני כחודש מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי את בתי החולים לדחות כל ניתוח אלקטיבי אפשרי. במילים אחרות, כל ניתוח שאינו בעל דחיפות רפואית – נדחה. כעת, בעקבות אותה החלטה והעומס השורר בבתי החולים, נדחים ניתוחים רבים.

בין הניתוחים שנדחים בשל העלייה המשמעותית בתחלואת הקורונה ניתן למנות ניתוחי קטרקט, בקע, החלפת ברך, ניתוחי עמוד שדרה, הסרת שקדים ועוד. להחלטה על דחיית ניתוחים כאלה יש לא רק השלכות כלכליות, אלא גם רפואיות ובריאותיות, שישפיעו על גורלם ואיכות חייהם של המנותחים, שייאלצו להמתין עד להודעה חדשה.

"אני מחכה לניתוח החלפת ברך כבר ארבעה חודשים", מספרת עליזה לוי, בת 56 מצפון הארץ. "הניתוח שלי היה אמור להתקיים בספטמבר, אבל בעקבות הגל השני של התחלואה הודיעו לי שהוא יידחה מעט. אלא שהמעט הפך להרבה ואין אפילו צפי מתי הניתוח יקרה. בינתיים התור הכי קרוב שקיבלתי הוא לאפריל".

פרופ' אבישי אליס (צילום: יחצ)
פרופ' אבישי אליס (צילום: יחצ)

כיום בישראל יש כ־4,000 מיטות אשפוז בימים רגילים. אלא שמדי חורף יש בממוצע כ־4,200 חולים שנדרשים למיטה בבתי החולים. נכון לעכשיו, מכיוון שיותר מ־30% מהמיטות הוסבו לקורונה – נוטרו כ־2,500 מיטות פנויות בלבד. בבית החולים בילינסון בפתח תקווה למשל התפוסה אתמול הגיעה לכ־140% והמספרים צפויים להמשיך לעלות. יש בתי חולים שבהם התפוסה מגיעה לקרוב ל־180%.

פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית, אומר: "התמונה דומה בכל הארץ. צעקנו בשנים האחרונות שחסרות מאות רבות של מיטות אשפוז במחלקות הפנימיות ומאות רופאים, אחיות וצוותי עזר לרפואה. יש דוח ברור בנושא. אלא שהצעקות נפלו על אוזניים ערלות, וכעת המציאות הקשה טופחת על פנינו. ועדיין, ראש הממשלה בנימין נתניהו מתעלם ואנשי משרד הבריאות מנותקים".

פרופ' אליס מוסיף: "הקורונה תחלוף, אבל המציאות שלנו תמשיך להיות קשה, כי גם כשלא תהיה קורונה יהיו התפרצויות של תחלואות אחרות, כמו בעבר: עכברת, שחפת, חצבת ומחלות מידבקות אחרות. זאת בצד גידול מתמיד בתחלואה, בשל הזדקנות האוכלוסייה והתרבותה".